Тъмната страна на семейния блясък: Когато родителството се сблъсква с жаждата за популярност и печалба
Една процъфтяваща индустрия размива границите между личния живот и съдържанието, а етичните дилеми стават част от ежедневието на създателите
Семейното видео съдържание се е превърнало в една от най-мощните индустрии, която привлича милиони гледания и последователи. Зад утопичните видеа на перфектно организирани кухни и щастливи семейства обаче често се крият неразказаните истории на техните, често експлоатирани деца.
През май 2020 г. влогърите Мика и Джеймс Стауфър, популярни със семейните си видеа, споделят пред своите почти милион последователи, че осиновеният им син от Китай - петгодишният Хъксли, който е с аутизъм, е бил „преотстъпен“.
Това разкритие предизвиква бурна реакция, особено след като феновете забелязват, че месеци преди това Хъксли е спрял да се появява във видеата, а стари публикации с негово участие са били изтрити, пише The Guardian.
Семейство Стауфър, които имат четири биологични деца, са обвинени в това, че са използвали Хъксли, за да натрупат последователи и печалба, а след това са се отказали от детето, когато нуждите му са се превърнали в твърде голямо предизвикателство. „Извинявам се, че бях толкова наивна“, пише Мика в свое изявление.
Документалната поредица An Update on Our Family, която се излъчва по HBO, отново разглежда този случай, но този път на по-дълбоко ниво, със съчувствие и анализ. Режисьорът Рейчъл Мейсън се стреми да избегне сензационността, която често съпътства подобни истории в интернет.
„Не исках да правя същото, което всички останали правят“, споделя Мейсън. „И все пак, по някакъв начин, разказвайки тази история, ние отново попадаме в кръговрата.“
Мейсън се включва в интервюто от дома си в Лос Анджелис, където се е завърнала след кратка евакуация заради горските пожари. Тя споделя, че работи и по документален филм за покойната си приятелка Халина Хътчинс, операторка, която губи живота си на снимачната площадка на филма Rust.
Темата за етичния подход към документалното съдържание е най-важното за Мейсън. „Постоянно си задавам въпросите: ‘Прекрачвам ли границата и експлоатирам ли нещо, което не искам да експлоатирам?’ Това е важна част от процеса за всеки, който прави документални филми“, казва тя.
Мейсън се изправя пред сериозни предизвикателства, докато работи по An Update on Our Family. Трудно е да стоиш далеч от сензацията, когато самата поредица е изградена върху останките от алгоритмичната динамика, която превръща трагедията на Хъксли в обществен спектакъл. „В центъра на всичко е разтърсваща, сърцераздирателна история, която включва деца - деца, които не заслужават да бъдат поставени под светлината на прожекторите“, казва режисьорът.
Децата са с прикрити лица в сериала, който не само изследва драмата около семейство Стауфър, но и разкрива по-широката картина за семейните влогъри - индустрия, която често поставя личния живот на децата в публичното пространство.
В сериала са включени силните емоции на хора, които имат личен опит като осиновители и осиновени и са преминали през подобни трудности. Мейсън се спира на Хана Чо, инфлуенсърка, осиновено дете, като разказвач на историята.
„Тя може да покаже какво е чувството, когато феновете ти искат нещо, или какво е да обичаш семейство като Стауфър, но също така да разпознаваш грешките в тяхната история“, споделя Мейсън.
„Лоши хора ли са тези, които превръщат семействата си в телевизия?“, пита режисьорът, като се обръща към индустрия, която започва още през 70-те с PBS поредицата An American Family. „Това, което разбрах, е, че хората винаги са били запленени от други семейства. Винаги.“
В поредицата е включен YouTube експертът Шон Канъл, за да изследва как динамиката на платформата може да насърчи създаването на семейно съдържание.
Историята на Мика Стауфър започва като обикновена майка, която споделя за живота си онлайн. Но със всеки нов член в семейството броят на гледанията и абонатите рязко се увеличава. Това кара мнозина да предполагат, че осиновяването на Хъксли е било мотивирано точно от това.
„Има нещо в тази история, което засяга всички ни“, казва Мейсън. „Ние обичаме да споделяме снимки на децата си онлайн. Но когато аудиторията стане прекалено голяма, къде е границата между родителството и стремежа към ангажираност на последователите?“
Индустрия без регулации
Семейното влог съдържание днес е конкурент на риалити телевизията по гледаемост, но разликата е, че при него често липсват регулациите и защитите, които предлагат големите мрежи.
„Риалити предаванията имат екипи от продуценти и редактори, които контролират съдържанието, преди то да стигне до аудиторията“, обяснява Мейсън. „Влогърите сами създават съдържание за същата аудитория, но без никаква защита от мрежа или продуцентска компания.“
Примерите за злоупотреба със семейно съдържание само нарастват. От майки, които манипулират истинските емоции на децата си, за да направят видеото по-драматично, до осъдени родители за злоупотреба с техните деца - индустрията много бързо показва тъмната си страна.
Режисьорът на документалната поредица има желанието да включи и истории на деца, които са израснали като звезди в YouTube каналите на родителите си, но по време на снимките те все още не са били пълнолетни, за да говорят открито. „Сега, когато тези деца порастват, техните гласове ще бъдат важни за разбирането на тази индустрия“, казва тя.
Поредицата хвърля светлина върху историята на Хъксли с особен подход. Вместо да използва кадри, които директно показват момчето, Мейсън избира да представи образа му чрез ротоскопинг анимация - скицирани линии, които придават усещане за присъствие, но запазват неговата самоличност.
„Историята на това дете трябваше да бъде разказана“, казва Мейсън. „Исках да го включа, без да го излагам на показ. Това беше начин да покажем неговото пътуване, без да нарушим границата на личното му пространство.“