От Versace до Dior: Какви съкровища показва първата модна изложба в Лувъра
Експозицията, която ще продължи до 21 юли, представя 45 дизайнери - от Шанел и Баленсиага до Версаче и Ив Сен Лоран, разкривайки безпрецедентен диалог между изкуството и модата от 60-те години до днес
![От Versace до Dior: Какви съкровища показва първата модна изложба в Лувъра](https://sportal365images.com/process/smp-images-production/profit.bg/27012025/94f2c042-f1e5-4eb4-815e-62e8ae81256e.jpg?operations=crop(0:258:5581:3398)&format=webp)
През цялата си модна кариера Карл Лагерфелд твърди, че „изкуството е изкуство, а модата е мода“.
Но новата изложба Louvre Couture, Art and Fashion: Statement Pieces доказва, че покойният германски дизайнер може би не е бил съвсем прав.
Експозицията, която ще продължи до 21 юли, представя 45 дизайнери - от Шанел и Баленсиага до Версаче и Ив Сен Лоран, и разкрива безпрецедентен диалог между изкуството и модата от 60-те години до днес, разказва CNN.
70 тоалета и 30 аксесоара са представени в първата модна изложба, организирана в Лувъра - като шедьоврите са разположено на около 100 000 квадратни метра в огромните стати и галерии на музея.
„За Лувъра е изключително важно да продължи да бъде отворен към новите поколения и да дава своя малък принос за разбирането на днешния свят. Точно това прави тази изложба“, обяснява Лоранс де Карс, президент на музея.
NOUVELLE EXPOSITION : « LOUVRE COUTURE, Objets d’art, objets de mode ».
— Musée du Louvre (@MuseeLouvre) January 24, 2025
Les chefs-d’œuvre du département des objets d’art du #Louvre dialoguent avec les pièces marquantes de l’histoire de la mode contemporaine ! 👘
Cette exposition invite à poser un autre regard sur les Objets… pic.twitter.com/vZERPDboEy
Колекцията преплита нишките между модата и разнообразни „предмети на изкуството“ - включително гоблени, керамика, портрети, скулптури и оформлението на самите галерии на Лувъра. Посетителите са поканени да се разходят и да открият по-малко популярни колекции на емблематичния музей.
„Лувърът е много повече от „Мона Лиза“ - казва с усмивка Оливие Габе, директор на музея за предмети на изкуството и куратор на изложбата.
Модерен обмен
Докато художникът Пол Сезан отбелязва, че „Лувърът е книгата, от която се учим да четем“, за модните дизайнери музеят е „най-доброто платно за настроение“, отбелязва Габе.
От Лагерфелд до Александър Маккуин, дизайнерите отдавна се вдъхновяват от богатството на колекциите, изложени в най-големия музей в света. Някои от тях, като Кристиан Лубутен, споделят детските си спомени за дните, прекарани в залите му. Други, като Ив Сен Лоран, сами са познавачи и колекционери на изкуството.
За Габе личната връзка между дизайнерите и Лувъра е отправната точка за изложбата.
Тази връзка се олицетворява от Dior, чието творение „Musée du Louvre“ открива експозицията. Габе казва, че доколкото му е известно, това е „единствената творба в историята на висшата мода, която е кръстена на музей“.
Организаторите отдават почит на основните исторически периоди, като приканват посетителите да преоткрият артефактите на Лувъра през призмата на съвременните дизайнери.
Сред акцентите е бродирана с кристали рокля на Dolce & Gabbana, вдъхновена от мозайките от 11-и век от Санта Мария Асунта в Торчело, Венеция. Ефектна копринена рокля на Dior с мотив на Краля Слънце е поставена пред бароков портрет на самия Луи XIV.
Иконични произведения като роклята от метална мрежа на Джани Версаче от 1997 г. - показана преди това на изложбата „Небесни тела“ на Met Gala 2018 - също са изложени. Дрехата е отнела на две от шивачките на ателието над 600 часа - или 25 дни за ръчно ушиване.
Тя е вдъхновила както златната рокля Versace на Ким Кардашиян на Met Gala 2018, така и емблематичната колекция Tribute на Донатела Версаче от същата година, в която участваха пет от оригиналните супермодели: Наоми Кембъл, Карла Бруни, Синди Крауфорд, Клаудия Шифър и Хелена Кристенсен.
Детайли, детайли
Понякога препратките на дизайнерите към обектите в Лувъра са буквални.
Например колекцията на Карл Лагерфелд за Chanel за 2019 г. включва забележително бродирано сако, чийто мотив е заимстван от синьо-бял сандък от XVIII в., дело на майстора на шкафове Матийо Краерд.
Лагерфелд, който смята Лувъра за свое „второ студио“, скицира първоначалните си проекти за роклята върху музеен каталог, преди да изпрати окончателния вариант в ателието на Chanel.
Блясъкът може да се открие дори в Средновековието, като роклите в стил „броня“ превръщат моделите в съвременна Жана д'Арк.
Френската киноикона Бриджит Бардо е прочута с фотографията си от 1967 г. в мрежеста туника на Paco Rabanne, която е представена в изложбата редом с 3D-принтирана мрежеста рокля на Balenciaga.
С наближаването на Седмицата на модата в Париж Louvre Couture е източник на вдъхновение както за дизайнерите, така и за посетителите, като осветлява непрекъснатия диалог между изкуството и модата.
„Изложбата не е тук, за да каже, че модата е или не е изкуство. Тя е свързана със създаването. Художествената култура, споделена между великите дизайнери - това е лайтмотивът на колекцията.“, допълва Габе.
И това е само началото на разговора. През март прочутият парижки музей ще бъде домакин на стотици гости за Grand Dîner - събитие, което вече се определя като първата френска Met Gala.