През последните няколко години Дубай се превърна в една от най-горещите дестинации на планетата с рекорден брой туристи и емигранти.

Недвижимите имоти на местния пазар продължават да чупят рекорди по сделки, а държавната авиокомпания Emirates отчита ненадминати печалби, тъй като все повече хора търсят целогодишното слънце на ОАЕ.

Но постоянното увеличаване на посетителите поставя под напрежение местното население. Градът вече започва да издиша под тежестта на новопристигащите и пукнатините се проявяват, пише в анализ по темата Euronews.

Трафикът по пътищата е по-тежък от всякога. Цените на жилищата продължават да се покачват, въпреки че почти ежедневно се обявяват нови проекти за недвижими имоти. Между чука и наковалнята са както местните хора, така и огромната маса чужди граждани, захранващи икономиката на Дубай.

„Дубай е на стероиди, но рисковете за достъпността на цените се увеличават“, предупреждава Хаснаин Малик в доклад за глобалната компания за данни Tellimer, където е управляващ директор.

Цените на жилищата скачат до небето

Според настоящите планове на Дубай до 2040 г. градът трябва да има 5,8 милиона жители, което означава, че само за 15 години ще се увеличи с над половината от сегашното си население. От 1980 г. то вече се е увеличило от около 255 000 души до около 3,8 милиона.

Недвижимите имоти разпалиха растежа през 2002 г., когато пустинното шейхство даде разрешение на чужденци да притежават имоти. След резкия спад както по време на финансовата криза от 2008-2009 г., така и по време на краткото блокиране на Дубай през пандемията, цените на имотите продължига се покачват.

Днес средните цени на квадратен фут са рекордни, според Property Monitor. Цените на наемите са се увеличили с 20% в ключови квартали миналата година, като е вероятно да продължат да растат и през тази. Според компанията за недвижими имоти Engel & Völkers някои от месните дори се местят в общности, разположени по-далеч в пустинята.

Кошмарен трафик

Някои работещи в Дубай предпочитат да живеят в съседното емирство Шарджа, на около 20 км северно от центъра на града.

Около един милион пътници от други емирства задръстват 12-лентовия път Шейх Зайед всеки ден. Тази главна магистрала минава през сърцето на града, а проучванията сочат, че до четирима от всеки петима служители пътуват сами до работа.

Докато по света броят на регистрираните превозни средства се е увеличил с около 4% през последните две години, Дубайската служба за пътища и транспорт твърди, че се е увеличил с 10%.

Регистрираните превозни средства са толкова много, че се е наложило регистрационните табели да бъдат направени по-дълги. И докато градът продължава да строи нови естакади и пътни подобрения, автомобилите прииждат повече от когато и да било досега.

„Дубай е много привлекателен, все повече хора идват“, казва Томас Еделман, основател и управляващ директор на RoadSafetyUAE, която се занимава с проблеми на трафика. „Мисля, че е по-лесно да накараш хората да дойдат в Дубай, отколкото да построиш ново кръстовище или нова магистрала.“, допълва експертът.

Притесняват ли се властите от свръхтуризма

Макар властите да работят по проблема със задръстванията, това изисква „набор от незабавни и дългосрочни механизми“, написа в X през декември Хабиб Ал Мула, виден местен адвокат.

След това той публикува становище, в което на два пъти споменава „задръстванията“ като един от „неотложните проблеми“ за световни градове като Дубай.

Макар и формулирани на мек език, коментарите на Ал Мула представляват рядка публична критика в Обединените арабски емирства, където словото е строго контролирано от наказателното право и социалните норми предпочитат повдигането на въпроси в „меджлиса“.

„Концентрацията на богатство и възможности, създадени в глобалните градове, може да доведе до неравенство в доходите, което да изтласка жителите с по-ниски доходи“, предупреди Ал Мула в англоезичния Khaleej Times през януари.

„Проблемът се изостря, когато богатството и възможностите остават недостъпни за населението на страната, които стават свидетели как очарованието на града се използва от чужденци. Това може да доведе до значителни социални рискове, ако не бъде смекчено.“, допълва адвокатът.

Съществуват и демографски проблеми, тъй като делът на емиратското население намалява. Въпреки че броят на местните жители не е публичен, неофициално изчисление, което експертите споделят от години, показва, те са около 10% от общото население на страната, което е над 9 млн. души.

Миналия месец в проповедите, издадени за петъчните молитви на 13 декември, директно беше повдигнат въпроса за задължението да се раждат повече деца.

„Увеличаването на потомството е както религиозно задължение, така и национална отговорност, тъй като допринася за защитата и устойчивостта на нациите“, се казва в проповедта, според препис, издаден от Главното управление по ислямските въпроси и дарения към федералното правителство.

Високотехнологични решения

За автократичното правителство на Дубай, ръководено от владетеля шейх Мохамед бин Рашид Ал Мактум, възможните решения на проблема с трафика варират от практични до фантастични.

През последните месеци правителството многократно насърчаваше компаниите да предоставят повече възможности за дистанционна работа, включително в доклад, публикуван през ноември, в който се предлагаше и гъвкаво работно време. Добавянето на пет работни дни от разстояние месечно, заедно с другите стъпки, „може да намали времето за пътуване в сутрешния пик в Дубай с 30%“, се посочва в проучването.

Системата за пътни такси на Дубай, известна като Salik, започна да таксува шофьорите по-скъпо. Метрото, което може да се похвали с най-дългата железопътна линия в света, също ще надхвърли широко разпространените си маршрути север-юг в рамките на разширяване на стойност близо 5 млрд. долара.

Има и проект за летящи таксита, който беше обявен още през 2017 г. Първата „стоянка“ за тях се изгражда от международното летище в Дубай с цел предлагане на услугата от следващата година.

Дубай планира и 3300 км нови пешеходни пътеки, въпреки че през летните месеци пешеходците трябва да се борят с високата влажност и жегата от около 45 градуса по Целзий.

„През следващите години жителите на Дубай ще могат да се придвижват пеша, с велосипед, с обширната мрежа от пътища и мостове, с метрото и новите му линии, с водни с летящи таксита по определени въздушни маршрути“, написа шейх Мохамед в X в края на миналата година.

Но засега Дубай продължава да привлича все повече хора и все повече автомобили - а задръстванията стават все по-кошмарни.