Късно снощи самолет на American Airlines с 64 пътници и екипаж на борда се разби след сблъсък във въздуха с военен хеликоптер, докато приближаваше националното летище „Роналд Рейгън“ край Вашингтон, само на 5 км от Белия дом и Капитолия.

Машината падна в ледените води на река Потомак и вече се появяват съобщения за многобройни жертви, въпреки че броят им все още не е потвърден.

Това е само една от поредните авиокатастрофи през последните месеци, но въпреки тежката статистика, експертите остават на мнение, че летенето продължава да е най-безопасният вид транспорт, пише в анализ Euronews.

Как се е разбил самолетът на American Airlines

Диспечерите са поискали от полет 5342 на American Airlines да кацне на по-къса писта само няколко минути преди да се приземи, с което пилотите са се съгласили и са коригирали подхода си.

Минути по-късно самолетът се сблъсква с хеликоптер UH-60 Blackhawk, който превозва екипаж от трима войници, потвърди представител на армията.

Властите провеждат мащабна издирвателно-спасителна операция. В реката са спуснати надуваеми лодки, а първите спасители издигат от брега светлинни кули, за да осветяват района.

Не е обявен официален брой на загиналите, но американският сенатор от Канзас Роджър Маршал намекна, че той ще бъде висок.

„Когато загине един човек, това е трагедия, но когато загинат много, много, много хора, това е непоносима скръб“, заяви той.

Катастрофите с фатален край на американските търговски авиокомпании са рядкост

Разследващите вече се опитват да сглобят последните моменти на самолета, като разговарят с ръководителите на полети и преценяват защо той е загубил височина преди да се разбие.

През 1982 г. по подобен начин полет на Air Florida се разбива в река Потомак, при което загиват 78 души, а причината е лошото време.

Последната катастрофа с фатален край на пътнически самолет в САЩ е през 2008 г. 49 пътници и екипаж загиват близо до Бъфало, Ню Йорк, когато витлов самолет Bombardier DHC-8 се блъска в къща.

Най-смъртоносната самолетна катастрофа в историята на САЩ продължава да е тази от 11 септември 2001 г., когато четири самолета са отвлечени от Ал Кайда и два от тях се забиват в Световния търговски център в Ню Йорк, един - в Пентагона във Вирджиния, а четвъртият - в поле в Западна Пенсилвания. Близо 3000 души загиват и това остава най-смъртоносната терористична атака в историята.

2024 г. е смъртоносна за пътуванията със самолет за последните 6 години

Последната самолетна катастрофа във Вашингтон разпали пламъците на неотдавнашните опасения за полетите: в края на 2024 г. над 200 души загубиха живота си в два отделни инцидента само в разстояние на няколко дни.

38 души загинаха през декември, когато самолет на азербайджанските авиолинии се разби в Казахстан; четири дни по-късно 179 души загинаха, когато полет на Jeju Air се приземи аварийно в Южна Корея.

В началото на януари 2024 г. огнена самолетна катастрофа в Токио шокира света. Загинаха петима членове на японската брегова охрана, въпреки че пътниците в самолета на Japan Airlines оцеляха.

Дни по-късно част от самолет падна при излитане от Портланд, Орегон, оставяйки зееща дупка в страничната част на фюзелажа. И в този случай всички 177 пътници оцеляха при аварийното кацане, но последиците от събитието поставиха основния производител Boeing в центъра на вниманието през цялата година.

През лятото трагичната загуба на полет на Voepass в Бразилия отне живота на 62 пътници и екипаж.

Наред с това многобройните съобщения за самолети, които попадат в силна турбуленция и раняват хора, включително един смъртен случай при полет на Singapore Airlines, дават основание на пътниците да се притесняват за своята безопасност.

По данни на Мрежата за авиационна безопасност през миналата година при инциденти със самолети са загинали общо 318 души, което прави 2024 г. най-смъртоносната година в авиацията от 2018 г.

Експерти: Летенето става все по-безопасно

Д-р Хасан Шахиди, президент и главен изпълнителен директор на Фондацията за безопасност на полетите, организация с нестопанска цел, която се занимава с всички аспекти на авиационната безопасност, представи анали за Euronews.

„През цялата 2023 г. е имало нула смъртни случая с търговски самолети“, казва той. „До края на 2024 г. авиационната индустрия е превозила 5 милиарда пътници. И допреди няколко дни 2024 г. беше на път да повтори този рекорд по безопасност.“

Според изследване на Масачузетския технологичен институт (MIT) днес летенето е по-безопасно от всякога.

През периода 2018-2022 г. рискът от смърт при пътуване със самолет е изчислен на 1 на всеки 13,7 милиона качвания на пътници. Това е по-малко в сравнение с 1 на всеки 7,9 млн. качвания в периода 2008-2017 г. и значително по-малко в сравнение с 1 на всеки 350 000 качвания в периода 1968-1977 г.

Изследване на Аеронавтичната академия Embry-Riddle показва, че до 80% от авиационните произшествия могат да бъдат приписани на човешка грешка. Смята се, че грешка от страна на пилотите е причина за 53%, докато механичната повреда е причина само в 21% от случаите.

Airbus проучи коя част от полета е най-опасна и установи, че при излитане и кацане вероятността от инциденти е най-голяма. И двете катастрофи от декември 2024 г. са станали при кацане, въпреки че са действали и други фактори.

При катастрофата на Jeju Air например имаше съобщения за повреден двигател след удар с птица, а самолетът по все още неизвестна причина не е имал разгънат колесник при кацане. Разследването ще бъде дълго и сложно и вероятно ще мине известно време, преди да разберем какво точно се е случило.

„Това произшествие е свързано с множество фактори - от удар от птица до кацане без колесник и клапи“, добавя Шахиди. „Всичко това ще бъде задълбочено разследвано, ще бъдат определени факторите, които са допринесли за него, и ще бъдат предприети стъпки, за да се гарантира, че това няма да се повтори.“

Jeju Air проверява флота си от самолети 737 „следващо поколение“ (NG), но от излишна предпазливост. Досега нищо не подсказва, че има по-широко разпространен проблем с този тип самолети.

Авиокомпаниите да избягват военни зони

Катастрофата на азербайджанските авиолинии е нещо по-различно. Въпреки че разследването продължава, първоначалните оценки сочат, че самолетът може да е бил ударен от руската противовъздушна отбрана, което е довело до намаляване на налягането и загуба на контрол.

Тази оценка напомня за подобна ситуация отпреди десет години. През юли 2014 г. самолет на Malaysia Airlines беше свален от подкрепяните от Русия сили с помощта на ракета земя-въздух, докато летеше над Източна Украйна. Всички 283 пътници и 16 членове на екипажа загинаха.

Разследването препоръча на държавите, участващи във въоръжени конфликти, да затворят въздушното си пространство, а операторите да направят задълбочена оценка на риска, когато маршрутите преминават над зони на конфликт.

Европейската агенция за авиационна безопасност (EASA) публикува информационни бюлетини за конфликтни зони, за да предупреди въздушните оператори за потенциални заплахи за безопасността.

Въпреки това, както обяснява Джанет Норткот, говорител на EASA, пред Euronews, EASAне затваря въздушно пространство и няма право да налага избягване на такова. Но предоставената тук информация се влива в собствените оценки на безопасността на отделните авиокомпании и създава осведоменост за всяка заплаха за авиационната безопасност.“

Въпреки че много западни авиокомпании прекратиха полетите до и над руското въздушно пространство, многобройни авиокомпании от Близкия изток и Азия продължават да оперират в този район. Превозвачи от Турция, Китай, ОАЕ и други държави не избягват въздушното пространство, въпреки риска.

В момента нито една европейска авиокомпания не лети до Русия или през нейното въздушно пространство, като се е вслушала в съветите на EASA и други агенции.

Всеки въздушен инцидент прави пътуването със самолет по-безопасно

Малкият положителен момент в ужасната година, която преживя авиацията, е, че всеки инцидент допринася за по-голяма безопасност на въздушния транспорт в бъдеще.

Както пише Саймън Колдър, кореспондент по въпросите на пътуванията на Independent: „Всички драматични авиационни събития през 2024 г. с фатален край и други - ще бъдат анализирани подробно, за да се разбере какво може да се научи, за да се повиши безопасността в бъдеще.“

В случая с катастрофите на Jeju Air и Azerbaijan Airlines „черните кутии“ бяха възстановени и изпратени за разследване. Това всъщност са записващите устройства за данни за полета (FDR) и за глас в пилотската кабина (CVR) и би трябвало да хвърлят известна светлина върху това, което се е случило преди катастрофата.

Разследващите произшествието са на терен в Казахстан и Южна Корея и събират още доказателства - процес, който може да отнеме известно време. След това данните ще бъдат анализирани в лаборатория, за да се определи причината за катастрофата. Предварителен доклад вероятно ще бъде оповестен през следващите седмици, въпреки че окончателният ще отнеме повече време.

На базата на тези доклади ще бъдат направени различни препоръки, за да се избегне подобна ситуация в бъдеще.

„Една от силните страни на процесите за безопасност в авиацията е, че когато се случи някаква трагедия, ние анализираме случилото се и предприемаме подходящи действия, за да гарантираме, доколкото е възможно, че подобен вид произшествие няма да се повтори“, обяснява Норткот.

Без трагедията от 11 септември никога нямаше да бъде създадена Администрацията за сигурност на транспорта (TSA). А благодарение на (все още) изчезналия MH370 на Malaysia Airlines всички самолети вече се проследяват в реално време.

„Този постоянен цикъл на усъвършенстване е от основно значение за поддържане на високи резултати в областта на авиационната безопасност. Работим с други регулаторни органи като Федералната авиационна администрация (FAA) в САЩ и Международната организация за гражданска авиация (ICAO), за да гарантираме, че стандартите за авиационна безопасност са високи в световен мащаб, а не само в Европа.“, допълва тя.

Докато производителите, авиокомпаниите и регулаторните органи работят за поддържане на безопасността в небето, Норткот подчертава, че безопасното пътуване е екипно усилие.

„Авиацията има отлични резултати по отношение на безопасността, но това не е причина за самодоволство. „Тези добри резултати в безопасността могат да бъдат поддържани само от много отделни хора, които всеки ден изпълняват ролята си, за да гарантират, че операциите са безопасни.“, допълва експертът.