Google и Samsung въвеждат Eclipsa Audio - нов 3D аудио формат, който ще може да предоставя пространствен звук на съвместимите устройства, като се започне с новите модели телевизори и саундбарове на Samsung.

Google ще го прилага в YouTube, където създателите ще могат да качват съдържание с потапящ звук, и планира да разшири поддръжката му до телефони с Android, браузъри Chrome, както и до телевизори, саундбарове и стрийминг устройства, произведени от други компании, съобщава Fast Company.

Звучи ли ви познато?

Не е случайно: Dolby предлага сходни възможности със собствения си формат за потапяне в звук Dolby Atmos, който е лицензиран от повечето големи производители на устройства и стрийминг услуги.

Но докато Dolby таксува своите лицензионни партньори за всяко устройство, доставено на потребителите, Google и Samsung предлагат Eclipsa безплатно.

И докато други отворени медийни инициативи трудно се наложиха в миналото, поддръжниците на Eclipsa залагат на това, че удобният за потребителите бранд ще помогне на 3D аудиоформата да се превърне в успешна.

„Потапящото в реалността аудио ще бъде новото голямо нещо в аудио пространството“, заяви ръководителят на Eclipsa Audio за Google Джани Хуопонен.

50-годишно изобретение, преоткрито за ерата на стрийминга

Самото пространствено аудио не е новост: през 70-те години на миналия век британски изследователи за първи път разработват начин за потапяне на слушателите в триизмерна музикална сфера, в която звуците идват не отляво и отдясно, но и от всички посоки, включително от различни вертикални височини.

През последните години обаче се наблюдава много по-голяма динамика в тази област. Една от причините за това е разрастването на стрийминга и потребителите, които приветстват саундбаровете и уредбите за домашно кино, за да се възползват максимално от филмовите си вечери в Netflix. Услуги като Apple Music също започнаха да използват пространствения звук Dolby Atmos за слушане.

Не всички компании обаче интегрират Dolby Atmos.

Много от телевизорите и саундбаровете на базово ниво не поддържат формата, а YouTube и Spotify не излъчват съдържание в Dolby Atmos. Дори потребителите, които имат подходящото оборудване и абонаменти за услуги, може да не могат да се насладят на аудиоформата: Netflix, Max и Amazon искат от клиентите да преминат към най-скъпия план, за да се наслаждават на филми и предавания със саундтрак Atmos.

Част от това се дължи на лицензионните такси, които Dolby събира за използването на своите медийни формати. Компанията не оповестява публично лицензионните такси за Atmos, но се твърди, че за видеоформати тя начислява между 2 и 3 долара на устройство. Това не звучи много, но може е много за индустрия, която работи с тънки маржове на печалба.

Разходите за създателите на съдържание също са значителни: Само лицензирането на Atmos за популярния аудио софтуер Pro Tools струва около 300 долара - дребни пари за холивудско студио, но не и за любител, който в свободното си време работи върху видео в YouTube.

„Трябва да има алтернатива с отворен код, която да направи по-достъпни потапянето и пространственото аудио“, казва Хуопонен. Това включва намаляване на бариерата за създателите на съдържание чрез разширяване на пространственото аудио до съдържанието, създавано от потребителите. „Когато YouTube въведе нещо ново, създателите намират начин да се възползват от тези нови функции“, казва той. „Това е най-вълнуващата част тук.“

Анализаторът на Omdia в медиите и развлеченията Пол Ериксон е съгласен.

„Eclipsa Audio има потенциал да демократизира достъпа до пространствена аудиотехнология в потребителския пейзаж“, казва той, като добавя, че гиганти от индустрията като Google и Samsung са в най-добра позиция да създадат нов аудио формат.

Новата технология среща скептични мнения

Не всички обаче са толкова оптимистично настроени към Eclipsa Audio.

„Светът на потапящия звук вече е сложен“, предупреждава датският звуков дизайнер Ларс Тирсбек. „Добавянето на още един формат може да създаде по-голямо объркване както за създателите, така и за потребителите.“

Това е проблем, с който поддръжниците на Eclipsa Audio са се борили и в миналото. Отказвайки да плаща лицензионни такси за HDR видеоформата Dolby Vision, Samsung подкрепи безвъзмездната алтернатива HDR10+ още през 2017 г.

Но макар Amazon и Google бързо да подкрепиха формата, потребителите бяха объркани от прекалено техническата абревиатура и много други стрийминг услуги избраха Dolby Vision поради по-добра разпознаваемост на марката.

Ето защо този път брандирането е от ключово значение.

Когато Eclipsa Audio беше разработена за първи път, тя се наричаше Immersive Audio Model & Format.

„Това е объркващо“, признава Хуопонен. „Преценихме, че ни трябва нещо малко по-лесно за запомняне от хората.“

За първи път Google представи плановете си за отворени медийни формати с удобна за потребителите марка на среща при закрити врата с производители на потребителска електроника през 2022 г.

По онова време, наречена вътрешно проект Caviar, идеята беше да се създадат марки, които потребителите веднага да разпознават, когато са на пазара за нов телевизор или саундбар. Марки, способни да се конкурират с Dolby Atmos и Dolby Vision, в комплект с лога, които производителите на устройства могат да поставят на опаковките им.

Eclipsa Audio е първата такава, а Google планира скоро да създаде програма за сертифициране на устройства за производителите на потребителска електроника.

Това повдига въпроса: Ще имат ли телевизорите по рафтовете на магазините логото на Eclipsa Video?

Хуопонен признава, че е възможно, но предупреждава, че все още нищо не е фиксирано. „В момента все още се фокусираме само върху аудио частта. Когато дойде време, вероятно ще имаме нещо и за видеото. Ще видим какво ще ни донесе бъдещето.“