Black Box Diaries: Документалният филм, който Япония отказва да излъчи
Шиори Ито избира да разкаже своята истина, но филмът ѝ предизвиква скандал, който поставя под въпрос свободата на словото в обществото на мълчанието
&format=webp)
Японската журналистка Шиори Ито знае, че трябва да се изправи срещу общество, което предпочита мълчанието.
„Страх ме е... но единственото, което искам, е да кажа истината“, казва тя в началната сцена на Black Box Diaries - документалният филм, който ѝ донесе номинация за „Оскар“.
Шиори се превръща в лицето на движението MeToo в Япония, след като обвинява известния журналист Нориюки Ямагучи в изнасилване, пише BBC.
Властите обаче вземат решение, че доказателствата не са достатъчни, за да повдигнат обвинения, а филмът ѝ разказва именно за битката за справедливост.
Но има една държава, в която продукцията все още не е излъчена, а това е именно Япония. Причината е грандиозният скандал, който се разгаря около филма.
Бившите адвокати на Шиори я обвиняват, че е използвала аудио- и видеоматериали без разрешение, като така нарушава доверието и застрашава безопасността на източниците си. Тя защитава действията си с аргумента, че разкритията ѝ са „в обществен интерес“.
Това е неочакван обрат в историята, която разтърсва Япония, когато излиза наяве.
Вместо да се подчини на натиска и да замълчи, тогава 28-годишната Шиори решава да говори. След като делото ѝ не стига до наказателен процес, тя завежда граждански иск срещу Ямагучи и успява да спечели $30 000 обезщетение.
„Създаването на този филм означаваше да преживея травмата си отново“, споделя тя пред BBC. „Беше ми изключително трудно психически и затова ми отне цели четири години.“
През 2015 г. Шиори е стажант в Reuters, когато Ямагучи, тогава шеф на бюрото на Tokyo Broadcasting System във Вашингтон, ѝ предлага среща, за да обсъдят възможност за работа.
Тя твърди, че след вечеря с него в Токио е била упоена и изнасилена. Ямагучи изцяло отрича обвиненията.
Филмът съдържа кадри от видеонаблюдение, които показват как Шиори, в нетрезво състояние, е влачена от такси към хотел. Тези кадри са сред 400-те часа материал, които тя обработва.
„Монтажът беше истинско предизвикателство, като сурова терапия с излагане на травма“, казва тя.
Но именно тези кадри предизвикват скандала. Според бившите ѝ адвокати използването на записите от хотелското наблюдение е в разрез с обещанието ѝ да не ги публикува извън съдебната зала.
Миналата седмица екипът на адвокат Йоко Нишихиро отново се обяви срещу документалния филм, като предупреди, че подобни действия могат да застрашат бъдещи съдебни дела за сексуално насилие.
„Ако хората знаят, че доказателствата могат да станат публични, никой няма да иска да сътрудничи в подобни ситуации“, заяви Нишихиро.
Тя също така обвини Шиори, че е използвала неоторизирани записи, включително аудио от полицейски детектив, който по-късно се превръща в разобличител на разследването, както и видео от шофьор на такси, свидетелствал за нощта на предполагаемото изнасилване.
И двамата, според адвокатите, са разпознаваеми, а никой от тях не е дал съгласието си за участие във филма.
„Осем години и половина се опитвах да я защитавам, а сега се чувствам напълно предадена“, каза Нишихиро. „Искам да даде обяснение и да поеме отговорност.“
Шиори признава, че не е имала разрешение от хотела да използва кадрите, но твърди, че това е „единственото визуално доказателство“ за нощта на предполагаемото нападение.
Тя също така защитава използването на записите с полицейския детектив, като твърди, че включването му в продукцията е необходимо заради „прикриването на разследването“.
„Стоим на различни позиции“, казва тя по повод конфликта с бившите си адвокати. „За мен става дума за общественото благо. За тях - за това да не се нарушават правилата.“
Няма официално обяснение защо филмът все още не се разпространява в Япония. Самата Шиори вярва, че страната „все още не е готова да говори за това“, но не е ясно дали забавянето се дължи и на юридически фактори.
Миналата седмица тя поднесе извинение и обяви, че ще редактира части от филма, така че хората в него да не бъдат разпознаваеми. Новата версия ще бъде използвана за бъдещи прожекции.
„Има моменти, които ми се иска да не бях включвала“, споделя Шиори. „Има неща, с които не се гордея, но исках да покажа, че всички сме хора. Никой не е перфектен.“