Трагичната смърт на южнокорейската актриса Ким Се-рон, за която се предполага, че е самоубийство, отново поставя фокуса върху тежкия натиск и постоянния обществен контрол, на които са подложени звездите в Южна Корея.

24-годишната Ким е открита мъртва в дома си в Сеул в неделя, а случаят идва след две години на медийни атаки и онлайн омраза, които я заливат след провинение за шофиране в нетрезво състояние през 2022 г.

Полицията не разкрива повече детайли, но за мнозина случаят следва познат и трагичен наратив - поредният талант, който не успява да издържи на напрежението, съпътстващо славата, пише BBC.

Днес има над 220 милиона фенове на корейската поп култура по света, което е четири пъти повече от населението на Южна Корея. Въпреки този грандиозен успех, с течение на времето натискът върху звездите само нараства.

Южна Корея е известна със своята свръхконкурентна култура, която започва още от училище и само става по-сериозна, когато се стигне до професионалното развитие. Страната има един от най-високите проценти на самоубийства сред развитите държави, като особено тревожна е тенденцията сред младите хора в 20-те си години.

При знаменитостите динамиката многократно се засилва.

Очакванията към тях са непосилни, а влиянието на обсебените „супер фенове“ може да превърне всяка малка грешка в катастрофален момент, който да срине цялата им кариера. Дори най-малкият скандал може да доведе до пълна изолация.

След своя инцидент Ким Се-рон буквално беше заличена от индустрията, а сцените ѝ бяха изрязани от сериали като Bloodhounds на Netflix.

„Наказанието от закона не е достатъчно. Знаменитостите постоянно стават мишена за безмилостни атаки“, коментира културният критик Ким Хьон-сик пред BBC.

Случаят на младата жена напомня за други трагични загуби.

През 2019 г. популярните K-pop звезди Съли и Гу Хара сложиха край на живота си след дългогодишен тормоз в интернет. И двете никога не са били замесени в скандали със закона, но просто да не се вписваш в строгия шаблон на индустрията е напълно достатъчно, за да бъдеш унищожен от феновете.

Съли е дълбоко критикувана, защото отказва да следва правилата на K-pop индустрията, докато Гу Хара се превръща в жертва на онлайн агресия, след като публично говори за проблеми с бившия си приятел.

Смъртта на Ким Се-рон предизвиква нова вълна от въпроси за мрачната страна на корейската развлекателна индустрия и обществения натиск, който може да срине дори най-бляскавите звезди. Но дали този случай ще промени нещо? Според експертите това е малко вероятно.

Културният критик Ким Хьон-сик оприличава ситуацията на истинска версия на Squid Game - жестока надпревара, в която всеки ход може да бъде фатален.

„YouTube-ърите трупат гледания, форумите печелят от ангажираност, медиите - от трафик. Не мисля, че смъртта на Ким ще промени ситуацията“, коментира той пред BBC.

Вече не става въпрос само за морални или социални проблеми - онлайн тормозът се е превърнал в печеливша индустрия.

Негативни коментари и скандални видеа захранват платформите с харесвания и реклами, докато съдбите на истинските хора, които са част от това съдържание, остават на заден план.

Бащата на Ким обвинява конкретен YouTube-ър за смъртта на младата жена, като твърди, че точно неговите видеа са довели до сериозно емоционално страдание за актрисата.

В същото време гражданската организация Citizens' Coalition for Democratic Media призовава да се сложи край на тази „задвижвана от медиите публична екзекуция“.

Проблемът обаче не идва само с кибертормоза - в Южна Корея публичните личности рядко получават възможност за изкупление.

В сравнение със западната развлекателна индустрия, където скандалите понякога дори подсилват „рокендрол“ имиджа на звездите, в Корея дори една малка грешка може да сложи край на кариерата ти.

Ким Се-рон е глобена с 20 милиона вона (около 11 000 паунда) за шофиране в нетрезво състояние, но последствията за нея са далеч по-тежки - тя е напълно изтрита от публичното пространство.

„В Холивуд да те арестуват за шофиране в нетрезво състояние или дори да влезеш в затвора не означава, че непременно кариерата ти ще приключи. В Корея обаче това може да бъде фатално за артисти, особено ако накърни перфектния им имидж на „идол“, казва K-pop анализаторът Джеф Бенджамин.

Интересното е, че това правило не важи за всички. Политици, включително и лидери на опозицията като Ли Дже-мьон, също са осъждани за шофиране в нетрезво състояние, но все пак успяват да се завърнат на сцената без особени последствия.

Има ли изход?

Въпреки че южнокорейската развлекателна индустрия прави опити да обръща повече внимание на психическото здраве на звездите, доколко тези мерки имат ефект остава неясно.

„Истинска промяна ще настъпи, когато изчезне финансовият и медийният стимул за подобен натиск върху знаменитостите“, казва Бенджамин.

Докато обществото и медиите продължават да превръщат грешките на тези хора в зрелище, ще има още жертви на тази безмилостна игра. Въпросът е - колко още живота трябва да бъдат изгубени, преди промяната да бъде неизбежна?