Bridgestone тества непробиваеми гуми без въздух
Те се очакват да изиграят роля за по-бързото разпространение на автономните коли, тъй като решават един проблем – спирането заради спукана гума

Доставчикът на автомобилни части Bridgestone тества гуми, които никога не се пробиват. Това може да улесни пътя към повече самоуправляващи се автомобили.
Японската компания, която се бори с френската Michelin за позицията на най-голям доставчик на гуми в света, е разработила безвъздушна версия, за която твърди, че може да поддържа 1-тонен автомобил, движещ се със скорост 60 км/ч. Това е голям напредък в технологията.
Новите компютърни структури и материали са довели до значителни иновации за подобряване на работата им при по-високи скорости и тегло, което ги прави претенденти да заменят пневматичните гуми, точно когато автомобилите без водачи поставят приоритет върху безопасността. Но огромните предимства на пневматичните гуми по отношение на производителността и разходите ги правят изключително трудни за изместване.
Новите гуми се изпробват на автобуси и туристически превозни средства, тъй като Япония се стреми да въведе автономно шофиране в извънградските общности, за да се справи с недостига на шофьори и механици. Нововъведението се разглежда и като потенциален фактор за разграничаване в условията на нарастваща конкуренция от страна на Китай и Индия.
„Когато в крайна сметка стигнем до автономно шофиране, ще има голяма полза от това да се избегне спирането на превозни средства дълбоко в планината без шофьор заради спукана гума“, казва Масаки Ота, мениджър на Bridgestone за развитие на бизнеса с нова мобилност.
Компютърните симулации са помогнали за създаването на гуми със структура от спици, затворени в гумен протектор. Спиците могат да подскачат и да се огъват при по-високи скорости и тегло, без да се превръщат в пречка за разхода на гориво, плавното шофиране и безопасността в сравнение с предишните безвъздушни гуми. Новата разработка може да означава по-ниски разходи за поддръжка и намален риск от отговорност при инциденти при автономно шофиране, причинени от пробиви.
Експертите обаче се опасяват, че конструкцията, чиито производствени разходи са няколко пъти по-високи от тези на обикновените гуми, може да не успее да си пробие пазарна ниша. Bridgestone също така е обърнала обичайната логика на иновациите, като се е насочила първо към нископроизводителни автомобили за масовия пазар, вместо да тества продуктите във високопроизводителни състезания.
„Замяната на всички пневматични гуми с безвъздушни е утопия, която ще струва твърде скъпо“, казва пред Financial Times Флоран Менего, главен изпълнителен директор на Michelin. Компанията работи върху безвъздушни гуми от 20 години и вече е пуснала своя версия, наречена Tweel, на по-малки превозни средства като косачки за трева в САЩ. „Преминаването от косачка за трева към автомобил, който да се движи с 50 км/ч, поставя други проблеми“.
Сред тях са бръмчащият звук, рискът камъни да излетят от спиците и поддържането на ефективността при високи скорости и тегло с течение на времето, смятат анализаторите.
Michelin е провела изпитания на своите устойчиви на пробиване безвъздушни гуми Uptis върху малки микробуси за групите за доставки DHL и La Poste, но засега те остават на етап прототип. Менего заявява, че Michelin „не е готова от индустриална гледна точка“ да продължи да го прави, въпреки че логистичните групи са „много доволни“.
Bridgestone се надява да провери готовността на клиентите да плащат за гуми без въздух чрез демонстрации, като например шестместен автомобил със самостоятелно управление в планински район на град Хигашиоми, в който повече от половината от 309-те жители са възрастни хора.
„Честно казано, все още не сме достигнали до ясна визия за това колко ще печели този бизнес и какъв ще бъде пазарът“, казва Ота. „Но не чакаме да разберем. Действаме“.
Стимулът за големите производители на гуми на пазара е голям. Техният бизнес модел е застрашен от по-евтината китайска и индийска конкуренция. Те губят около 5% годишно от общия си обем, според Tire Industry Research, специализирана консултантска компания.
Затова доставчиците на гуми искат да разширят дейността си в сферата на услугите. Клиентите ще се връщат редовно, за да регенерират безвъздушни гуми - очаква се те да издържат 10 години в сравнение с три до пет години за пневматичните.
„Все още не знам дали те ще се справят с всички технически изисквания за продължителност на живота, икономия на гориво и цена, от които светът се нуждае“, казва Дейвид Шоу, главен изпълнителен директор на Tire Industry Research.