Основателят на Музея на провала, в който може да видите неуспешни продукти като Crystal Pepsi и голф стик, който служи и като писоар – има едно-единствено желание за предстоящото изложение, което трябва да бъде открито следващия месец: да се провали със същия размах, с който са се провалили експонатите в него.

Самюъл Уест умолява хората да не купуват билети за международно признатата изложба – и не се шегува, разказва The Wall Street Journal.

Уест твърди, че неговият бизнес партньор, Мартин Биалас, е откраднал колекцията му и организира пътуващото изложение без негово разрешение. Биалас, от своя страна, настоява, че изложбата е негова и вече е наел адвокати, за да спре кампанията на Уест срещу нея.

Някога успешното им партньорство се е превърнало в ожесточен конфликт, пълен с обиди и заплахи. Биалас осмя амбицията на Уест да бъде предприемач, наричайки я „обида за провала“. Уест му отвърна, наричайки го „Доналд Тръмп на кичозния арт свят“.

„Представете си, че някой открадне колата ви… и после я запише в състезание. Искате ли да спечели?“, пита Уест и отговаря. „Не!“

От идея до световен феномен – и после фалит

Самюъл Уест, 51-годишен организационен психолог, създава концепцията за „Музея на провала“ преди около десетилетие, воден от любопитството си към това как страхът от провал в работната среда възпира иновациите. За него музеят бил „забавен и увлекателен начин да се говори за приемането на провала“.

Когато музеят отваря врати през 2017 г. в Швеция, където тогава живее Уест, малката експозиция от предмети, купени от eBay и други места, се превръща в неочакван хит. Хиляди посетители се стичат да видят колекцията от злополучни иновации като Zune на Microsoft, лазанята с телешко на Colgate и спрей-кондом, който така и не печели потребителите, защото съхнел твърде дълго.

Както се казва, провалът няма родители – но „Музеят на провала“ има няколко.

Две години след старта му Уест вече е въвлечен в съдебна битка с бизнес партньори за правата върху музея. Когато не успява да покрие съдебните разноски, е обявенa несъстоятелността му в Швеция.

След години на изучаване и говорене за провала, Уест изпитва на собствен гръб неговата горчивина и срам. Той си припомня цитат, който често споделял с другите: „Провалът е синина, не татуировка.“

„Знам, че е вярно“, казва той. „Но когато го почувстваш на собствен гръб, пак боли.“

От партньорство към война

Партньорството с Биалас започва с големи надежди. 65-годишният Биалас е познат с организирането на пътуващи изложби като мащабните репродукции на Сикстинската капела – идея, която му хрумнала след посещение в истинската капела във Ватикана.

„Бутат те вътре, около 2000 души крещят, няма атмосфера, след 15 минути те изхвърлят, не можеш дори да снимаш“, разказва Биалас.

Той попада в юридически проблеми с изложбата „Louvre Fantastique“, след като истинският Лувър в Париж съди компанията му за нарушение на търговската марка – нещо, за което Биалас обвинява адвоката си.

Когато чува за „Музея на провала“, Биалас веднага лети за Швеция, за да направи своето предложение. Уест почиства старата си Alfa Romeo и лично го посреща на летището. Впечатлен е от новия си бизнес партньор, който разказва истории за купони с Дейвид Боуи.

Двамата сключват сделка, според която Биалас получава лиценз да организира пътуващи изложби на музея извън Швеция, като поема ангажимента да намира изложбени зали, да организира маркетинга и продажбите на билети. Уест осигурява колекцията и присъства на откриванията.

Заедно създават успешни изложби в Ню Йорк, Лос Анджелис и Шанхай.

Но с годините започват разправии за пари. През 2023 г. Уест обвинява Биалас, че не му изплаща договорените 20% от приходите. Адвокатите на Биалас отговарят, че Уест се е съгласил да получи своя дял след като компанията на Биалас си върне инвестицията от 240 000 долара в шоуто в Минеаполис. Уест настоява да му бъде върната колекцията.

Битка за „Музея на провала“

Конфликтът избухва, когато Уест научава за предстоящо изложение в Сан Франциско… от медиите. Близостта до Силициевата долина – столицата на философията „проваляй се бързо“ – му се струва като шамар в лицето. В отговор той публикува съобщение на уебсайта на музея, призовавайки хората да бойкотират изложбата.

Биалас твърди, че обвиненията на Уест са неоснователни, тъй като той притежава търговските марки на музея и правата върху колекцията. Според него не му е нужно разрешението на Уест, за да организира изложба.

През последните седмици адвокатите на Биалас засипват Уест с правни искове, изисквайки той да предаде контрола върху уебсайта. Уест вече е свалил призива си за бойкот.

„Ще открия изложбата без него и ще го елиминирам“, заканва се Биалас.

Откриването е отложено за началото на април заради конфликта.

Що се отнася до сравнението с Тръмп, Биалас не се обижда: „В днешния политически свят бих казал, че това е комплимент.“ Той от своя страна нарича Уест „провален предприемач“, макар че според него този провал няма място в музея.

„От уважение към всички, не бих го включил в изложбата“, казва Биалас. „Но Доналд Тръмп го има там.“

Сред експонатите на изложбата са Trump Steaks, Trump University и настолната игра на Тръмп.

Биалас заявява, че е взел един урок от цялата драма: „Научих се да продължавам напред. Всички циркове около това ще бъдат решени в съда.“

Уест също е направил своите изводи:

„Бях твърде наивен“, признава той. „Днес? Не бих си измил Alfa Romeo-то за него.“