Когато продава компанията си и става инвеститор, предприемачът Ерик Малка е трябвало напълно да промени начина си на мислене. Оттогава той е научил много уроци, които сега предава на децата си.

Малка и съпругата му Мириам Зауи основават The Art of Shaving през 1996 г. През 2009 г. компанията им е купена от Procter & Gamble за 60 милиона долара. Тогава Малка осъзнава, че трябва да се образова.

„Когато един предприемач има достатъчно късмет да продаде компанията си за такава сума, той е изправен пред предизвикателството да управлява активи без подходящо обучение“, казва Малка пред CNBC. Според него инвеститорите трябва да се съсредоточат върху търпението и дългосрочната възвръщаемост, докато основателите на компании често гледат на краткосрочния план - „почти обратното“ мислене.

Поради тази причина Малка взема курсове по управление на богатството, чете книги за инвестиране и сега има диверсифицирано портфолио от акции, облигации, частен капитал и недвижими имоти, като около 10% са разпределени за по-рискови инвестиции. През 2014 г. основава частен капиталов фонд Strategic Brand Investments.

Що се отнася до обучението на децата му – синове на 14 и 16 години – относно парите, стремежът на Малка е да им помогне да учат отрано.

„Едно от предизвикателствата, с които се сблъсках с моите тийнейджъри в началото, е тяхната вяра, че е много лесно да се правят пари, като се инвестира според чуто от приятели и чрез съвети в социалните мрежи“, казва той. По-големият му син смятал, че може да генерира 20% месечна възвръщаемост, което Малка описва като „много тревожно“. Все пак обаче му позволява да вложи малка част от спестяванията си, надявайки се, че това ще му даде урок. Синът му губи 40% от тази инвестиция, след като търгува с валутни фючърси.

„Ужасно е да насочиш детето си към провал, но знаете ли, понякога уроците, научени, когато загубите, са по-ценни от тези, когато успявате“, казва Малка пред CNBC.

Подобно мнение има Грегъри Ван, главен изпълнителен директор на базираната в Сингапур платформа за управление на богатство Endowus. Той и съпругата му имат деца на 8, 6 и 3 години. Казва, че ще ги учи, че е важно да правят грешки. „Емоционалните мускули и смирението, необходими, за да бъдеш добър инвеститор, са нещо, което хората трябва да развият сами“, смята той.

Грегъри Ван обяснява, че говори с малките си деца за компромисите от инвестирането на техния език. „Питам ги: Ако инвестираме тези 100 долара и те намалят със 70 долара през следващата година, как ще се почувствате?“ Искате ли да похарчите 100 долара днес за играчка, или да ги превърнете в 200 долара след 10 години, когато сте на 16?“, разказа още Ван. „Изненадващо, те са много рационални“, добавя той.

За Дайси Оларте де Канавос, президент и съосновател на компанията за недвижими имоти Flag Luxury Group, ранното финансово обучение на децата е от ключово значение.

Тя и съпругът ѝ разпределят пари с „нисък риск“ на всяко от трите си деца в средното училище, за да изберат компании, в които да инвестират. „Нашите деца избраха Apple, Amazon, Google и Alibaba. Докато държаха парите си на пазара и продължаваха да бъдат внимателни в подхода си, ние добавяхме всяка година към техните активи“, раказва тя пред CNBC.

Оларте де Канавос добавя, че нейният опит в инвестирането в недвижими имоти я е научил на стойността на търпението. „Подходът ми е насочен към дългосрочната стратегия, вместо към бързите печалби“, казва тя.

Според Малка е много важно финансовите съветите към децата да са съобразени с тяхната конкретна възраст. Затова той препоръчва книгата „Отглеждане на финансово здрави деца“ от Джолин Годфри, която предоставя съвети по възрастови групи.

„Предлагам на родителите да насърчават открити, ориентирани към ценности разговори за парите и инвестирането“, казва пък Майкъл Зоненфелд, основател и председател на Tiger 21 – мрежа, която консултира богатите как и кога да говорят с децата си за тяхното наследство. Около 70% от членовете на мрежата искат да изчакат, докато децата им навършат близо 30 години и имат установена кариера, за да уточнят какво могат да наследят - и кога, казва Зоненфелд. „Около 30% от членовете обаче искат да започнат да работят с децата си в края на тийнейджърските или ранните 20 години, за да ги научат как да станат отговорни стопани на богатството, което ще наследят. И двата подхода са валидни“, казва той.