Акциите на Kering се сринаха в петък, след като луксозната група обяви, че Демна Гвасалия ще поеме ръководството като нов творчески директор на изпадналата в сериозни затруднения модна къща Gucci.

Дизайнерът се присъединява вътрешно от притежаваната от Kering Balenciaga и заменя Сабато де Сарно, чието напускане беше обявено миналия месец, припомня CNBC.

Акциите на френския конгломерат паднаха с над 13% след обявяванеро на новината.

„Приносът на Демна към индустрията, към Balenciaga и към успеха на Групата е огромен. Неговата творческа сила е точно това, от което Gucci се нуждае“, се казва в изявление на председателя и главен изпълнителен директор на Kering Франсоа-Анри Пино.

Демна Гвасалия, който е грузински гражданин, е първият неиталиански творчески директор на Gucci след Том Форд. Той работи почти десетилетие в по-малкия лейбъл Balenciaga на Kering.

Известен е с това, че пренесе уличното облекло в сферата на лукса, а през 2022 г. се замеси в полемика след скандална рекламна кампания, в която деца бяха представени с продукти, предизвикващи асоация за робство, включително чанта под формата на плюшено мече с вериги.

"Истински се вълнувам, че ще се присъединя към семейството на Gucci. За мен е чест да допринеса за една къща, която дълбоко уважавам и на която отдавна се възхищавам. Очаквам с нетърпение да напиша заедно със Стефано и целия екип нова глава от невероятната история на Gucci.", написа дизайнерът в Instagram след новината за новата му позиция като творчески директор.

Назначението на нов дизайнер бележи поредния опит на Kering да промени основната си марка Gucci, която осигурява около половината от общите приходи на групата, но търпи спад в продажбите на фона на по-слабото търсене на ключовия китайски пазар.

Продажбите на Gucci са спаднали с 24% на годишна база през четвъртото тримесечие до 1,92 млрд. евро, съобщи Kering миналия месец, на фона на по-широк спад от 12% на приходите на групата.

Напускането на Сабато де Сарно беше ясен знак, че обратът в Gucci не се развива според очакванията. Вътрешни източници, запознати със ситуацията, заявиха, че не са очаквали дизайнерът да се оттегли преди месец май, когато изтича двугодишният му договор.

От години Kering изостава от конкуренцията в луксозния сектор, тъй като максималистичният стил на бившия дизайнер на Gucci Алесандро Микеле не се прие добре от клиентите, а силната зависимост от Китай изложи модната група на риск, след като пазарът не успя да се възстанови от тежките ограничения заради пандемията.

Миналата година Kering издаде няколко предупреждения за печалбата си, след като продажбите на Gucci спаднаха в отговор на слабото търсене в Китай. В последствие групата заяви, че оперативните ѝ приходи за 2024 г. ще спаднат с 46% под тези за 2023 г. до около 2,5 млрд. евро.

Сега анализаторите на Jefferies отбелязват, че компанията ще трябва да „действа с бързи темпове“, за да съживи модната привлекателност на Gucci.

„Все пак, като се има предвид, че Демна ще поеме ролята си в началото на юли, не е ясно дали неговият отпечатък върху марката ще бъде видим още на модното ревю на Gucci в Милано през септември. Или пък ще трябва да почакаме до 2026 г.“, допълват експертите.