Boreout - тихият враг на модерния офис
Липса на мотивация, скука и безкрайна умора - защо boreout се превръща в новата криза за работещите и как компаниите могат да върнат ангажираността на служителите
&format=webp)
Ако усещате, че интересът ви към работата се губи, социалната ви батерия е изтощена, а раздразнението ви расте, може би, както и много други хора, ще обвините бърнаута за тези явления.
Но според организационния психолог и бестселър автор Адам Грант причината може би е нещо друго - boreout или синдромът на скуката, пише CNBC Make It.
„Докато бърнаутът означава претоварване, преумора и стрес, boreout-ът е точно обратното - скука и липса на ангажираност“, обяснява Грант, който в момента е Chief Worklife Expert в Glassdoor. Този феномен се среща все по-често, особено след масовото навлизане на хибридния и дистанционния модел на работа.
Как се стига до boreout?
Рутината, липсата на възможности за развитие, неясната значимост на работата и - най-вече - недостатъчните социални контакти водят до усещането за скука и загуба на смисъл, посочва Грант.
Според Gallup, 80% от работещите в САЩ предпочитат хибриден или дистанционен модел, когато имат тази възможност. Въпреки това липсата на социални контакти се превръща в един от най-често срещаните недостатъци на този начин на работа. Освен това 30% от анкетираните смятат, че виртуалните срещи са значително по-малко ефективни от разговорите лице в лице.
Тенденцията е ясна - през 2024 г. 27% от американските служители работят в хибриден модел, а 11% - изцяло дистанционно, според данни на Owl Labs. Очаква се до 2030 г. дигиталните работни места да се увеличат с 25%, според Световния икономически форум.
„Все повече хора влизат във виртуални срещи с летаргично изражение“, казва Грант. „Те не изглеждат прегорели, просто им липсва каквато и да е енергия. Не проявяват интерес. Сякаш са зомбита.“
Когато работата започне да изглежда скучна и безсмислена, както служителите, така и ръководителите могат да предприемат някои действия, за да подобрят мотивацията и ангажираността на екипа си.
Според Грант мениджърите трябва да бъдат по-отпуснати по отношение на правилата за онлайн срещи. Задължителното включване на камера или използването на определен фон може да превърне комуникацията в истински ад и да допринесе за допълнителната умора на служителите.
Вместо това лидерите могат да насърчат по-органична и гъвкава комуникация, като позволят на служителите да участват по начина, който ги кара да се чувстват най-комфортно - дали с изключена камера, или дори чрез чат.
„Това, което много мениджъри не осъзнават, е, че несъзнателно изтощават хората си“, казва Грант.
„Не е нужно да виждате лицата на всички на всяка среща. Особено ако групата е малка и колегите вече се познават добре. Изключването на камерите всъщност помага на хората да презаредят, за да се върнат по-ентусиазирани към съвместната работа.“
Един от най-важните фактори, които правят работата по-вълнуваща, е социалната връзка с колегите. Днес служителите сменят работните си места доста по-често, което води до по-повърхностни взаимоотношения в офис средата.
„Тъй като не планираме да останем дълго, не инвестираме времето си в изграждането на социални връзки по същия начин“, казва Грант в свой блог пост за Glassdoor. „Гледаме на колегите си като на временни контакти и запазваме истинското приятелство за извън работното място.“
Как да създадем по-добри връзки на работното място?
Грант препоръчва служителите да бъдат по-инициативни в изграждането на смислени отношения, независимо дали става въпрос за неформални срещи с колеги или за съвместна работа по значими проекти.
„Помислете какво бихте искали да споделите с вашите колеги - неща, които биха били важни и за тях самите“, съветва Грант. „Това могат да бъдат споделени ценности, мисията на компанията или желанието да решите проблем, от който наистина се интересувате.“
В крайна сметка, ангажираността, която имаме на работа, не се свежда само до задачите, а и до хората, с които ги изпълняваме.
С намаляването на физическите взаимодействия на работното място изглежда, че boreout може да се превърне в поредния проблем за професионалистите.
Въпросът е: как компаниите ще се справят със синдрома на скуката, преди той да се превърне в криза?