Заради страха от бърнаут: Все повече работодатели проучват възможностите за 4-дневна работна седмица
Според изследване на Gallup 77% от американците смятат, че 4-дневна работна седмица с продължителност 40 часа би имала положителен ефект върху благосъстоянието им
Прегарянето вече е толкова сериозен проблем сред служителите в САЩ, че някои работодатели обмислят да намалят продължителността на работната седмица.
Според проучване на KPMG сред изпълнителните директори, публикувано тази седмица, близо една трета (30%) от големите американски компании проучват нови промени в работния график, като например 4-дневна или 4,5-дневна работна седмица, пише CNN.
Резултатите показват, че някои ръководители търсят начини за привличане и задържане на таланти на „нажежения“ трудов пазар, където много служители се чувстват претоварени и не достатъчно добре платени.
„Всички ние полагаме усилия да разберем кое е оптимално и ще продължим да експериментираме и да се променяме“, казва в интервю за CNN Пол Ноп, председател и главен изпълнителен директор на KPMG.
Много служители биха искали по-кратка работна седмица
Според проучване на Gallup, публикувано през ноември, цели 77% от американците казват, че 4-дневна работна седмица с продължителност 40 часа би оказала позитивно въздействие върху благосъстоянието им. В това число са 46%, според които ефектът от подобна промяна би бил „изключително положителен“.
Добрата новина за служителите е, че някои проучвания на четиридневната работна седмица в САЩ и Европа установяват положителни резултати върху благосъстоянието и производителността на работната сила. Въпреки това според Ноп е рано да се твърди, че този подход набира популярност.
„Твърде рано е да обявяваме 4-дневната работна седмица за част от бъдещето. Тя все още е на експериментален етап“, казва той.
Главните изпълнителни директори все още се опитват да разберат как би работил подобен подход, как би се отразил на психическото и физическото здраве на служителите и дали ще доведе до намаляване на разходите чрез създаване на по-здравословна среда.
Някои компании, експериментирали с по-кратки работни седмици, се придържат към тях. В Обединеното кралство по-голяма част от бизнесите, които участваха в най-голямото в света изпитание на 4-дневната работна седмица, година по-късно все още позволяваха на служителите си да работят по-кратко. Над 50% от тях дори въведоха промяната за постоянно.
Ще съкрати ли AI работната седмица?
Разбира се, по-кратката работна седмица не е приложима навсякъде. Според Ноп макар от нея да има смисъл в сфери като финансите, маркетинга и други офис дейности, тя не е съвсем подходяща в отрасли като здравеопазването, където има недостиг на работна ръка.
Въпреки че редица компании тихо експериментират с 4-дневната работна седмица, според Ноп от повсеместното ѝ въвеждане ни делят години – ако изобщо се случи.
И все пак той смята, че изкуственият интелект може да позволи на работодателите да приемат по-кратка работна седмица, тъй като технологията би трябвало да направи служителите по-ефективни.
AI не само може да автоматизира рутинни задачи като изготвянето на презентации и писането на имейли и доклади, но в бъдеще ще се усъвършенства все повече в още по-сложни дейности. „Възможно е генеративният AI да направи четиридневната работна седмица по-реалистична“, казва Ноп.
Всъщност проучването на KPMG сочи, че 61% от главните изпълнителни директори в САЩ насърчават служителите да използват генеративен AI за автоматизиране на обикновени задачи, за да облекчат стреса и да управляват работното си натоварване.
Хибридният модел остава
Освен това – като победа за служителите, работодателите като че ли занижават изискванията си, що се отнася до завръщането на пълен работен ден в офиса.
Само 34% от изпълнителните директори, анкетирани от KPMG, предвиждат през следващите 3 години корпоративните служители, които традиционно работят в офиса, да се върнат на физическото си работно място. Това е спад спрямо 62% само година по-рано.
Вместо това, 46% от работодателите възприемат тези роли като хибридни – спрямо 34% през 2023 г., а 3% очакват те да станат изцяло дистанционни, казват от KPMG.
„Мненията на служителите не са се променили. Те искат повече гъвкавост. Сега има по-голямо разбиране от страна на изпълнителните директори, че хибридните длъжности са тук, за да останат“, смята Ноп.