Да пишеш фен истории дълго време се възприема просто като забавно хоби за момичетата в тийнейджърска възраст - нещо, което хората правят в свободното си време, докато се крият в тъмните ъгли на интернет, използват псевдоними и разказват истории по различен начин, пише WIRED.

Въпреки че за Ема Кидуел писането на фен фикшън също започва като забавление, днес то я поставя сред най-бързо изгряващите звезди на гейминг индустрията.

Кидуел, която е част от Firaxis Games, е работила по заглавия като Hindsight, Borderlands 4, Life Is Strange 2 и дори Sid Meier’s Civilization VII. Тя попада в престижния списък Forbes 30 Under 30 и е част от Game Awards’ Future Class of 2023.

Но пътят ѝ към успеха не започва с традиционното образование по творческо писане. Това е една различна история.

Всичко тръгва от DeviantArt, където Кидуел публикува своите първи „ужасни, самовлюбени“ истории, вдъхновени от поредицата на Стефани Майър - Twilight.

Скоро „малките ѝ истории“ се превръщат в ролеви игри по форуми, а интересът ѝ към Mass Effect я насочва право към видеоигрите.

Днес Кидуел работи с лицензирани IP-та, като например Marvel. И колкото и различно да звучи, тя вижда огромна прилика между това и писането на фен фикшън.

„По същество, когато пиша Marvel истории за Firaxis, аз отново играя ролева игра. Фен фикшънът ми даде основата да се справя с това.“

Дълго време фен историите са подценявани като „по-нисша“ форма на изкуство, която се смята за твърде лично ориентирана или прекалено смела в съдържанието си. Но с нарастващия брой успешни писатели, които започват точно от фен културата, това схващане се променя.

Примери за такива преходи не липсват. Е. Л. Джеймс превръща своя Twilight фен фик в хитовата поредица Fifty Shades of Grey, докато други - като Кидуел - използват тази форма на изкуство като училище за писане.

„Фен фикшънът е перфектното поле за изява“, казва Кидуел. „Можеш да играеш, да експериментираш с герои, които не са твои, и да правиш каквото си поискаш с тях.“

Връзката между фен историите и видеоигрите не е нещо случайно. Гейминг индустрията разчита на истории и герои, които събират лоялни фенове.

Платформи като Archive of Our Own и Wattpad са пълни с фен истории, вдъхновени от популярни заглавия, а талантът, развит чрез тях, често намира място в професионалния свят.

Дори и Tetris вдъхновява фен фикшън.

Кидуел винаги е обичала ролевите игри, а преди да започне кариерата си в гейминг индустрията, е прекарвала часове, създавайки персонажи във форуми и платформи за фен истории. Днес, като сценарист на Midnight Suns и други популярни заглавия, тя използва същия подход - но вече на професионално ниво.

Когато ѝ възлагат да пише съдържание за Midnight Suns, Кидуел получава избор между четирима герои, сред които Дедпул и Сторм. Вместо да се основава на версиите им от филмите, тя трябва да работи по каноничните версии от комиксите.

Докато проучва характерите на своите герои, тя осъзнава нещо важно:

„Това е същото като създаването на оригинален герой в ролева игра. Как би се вписал този персонаж сред останалите?“

Къде приключва фен фикшънът и започва професионалното писане?

Работата с лицензирани IP-та като тези на Marvel изисква да се спазват определени правила и канони, но Кидуел не вижда това като ограничение.

„Едно от най-погрешните схващания за писането в IP франчайзи е, че е супер рестриктивно“, казва тя. „Всъщност има огромна творческа свобода в тези граници. Въпросът е как да вплетеш частица от себе си в историята, без да нарушаваш канона. Подобно на пъзел - как да го направиш автентично и логично, но без да разваляш играта.“

Това е причината Кидуел да вижда писането на игри като естествено продължение на фен историите. В свободното си време тя все още се занимава с ролеви игри, като в момента е дълбоко ангажирана в общността на Dragon Age.

„IP писането изглежда като мост между фен фикшъна и оригиналната литература. Разликата е, че сега го правя като професионалист.“

Така фен културата, която някога се е считала просто за хоби, продължава да създава едно ново поколение разказвачи в гейминг индустрията.