Един от някога задължителните аксесоари за всеки пътешественик днес попада под лупата на авиокомпаниите. Преносимите батерии, без които трудно ще оцелеем по време на полет, започват да будят сериозна тревога в небето, пише Euronews.

След серия от инциденти, в които батерии прегряват, възпламеняват се или направо експлодират, авиосекторът започва да внимава да не се опари… в буквалния смисъл на думите.

Защото литиево-йонните батерии, каквито използват повечето преносими зарядни, са всичко друго, но не и безобидни при високо налягане и температури – каквито има на борда на самолет.

„Основният проблем при преносимите зарядни са именно този тип батерии. Ако бъдат повредени или дефектни, рискуваме прегряване и пожар – нещо особено опасно в затвореното пространство на самолета“, обяснява консултантът по пътувания Колин Пиърсън.

По тази причина Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) препоръчва преносимите зарядни да се носят само в ръчния багаж – и то в рамките на определени лимити. Целта е да се намали рискът от инциденти на борда.

Qantas и Emirates вече въвеждат по-строги правила. Cathay Pacific и Singapore Airlines дори забраняват използването и зареждането на преносими зарядни по време на полет – дори чрез бордовите контакти.

Тенденцията е повече от ясна: все повече авиокомпании налагат лимити за капацитета на батериите или директни забрани за използването им. Да, към момента инцидентите са редки, но дори един-единствен пожар на височина от 10 000 метра е повече от опасен.

Какви точно са правилата за преносими зарядни в самолет?

Ако планирате да летите и да носите преносимо зарядно със себе си, трябва да се съобразите с няколко основни правила. Според консултанта по пътувания Колин Пиърсън най-важното е винаги да проверявате какви са конкретните изисквания на авиокомпанията, тъй като те могат да се различават.

По общи международни стандарти:

Преносими зарядни с капацитет до 100 Wh се допускат в ръчен багаж без нужда от допълнително одобрение.

Устройства между 100 и 160 Wh също могат да летят с вас, но изискват предварително разрешение от авиокомпанията.

Всички преносими зарядни с капацитет над 160 Wh са забранени за пренасяне със самолет – както в ръчния, така и в чекирания багаж.

Добре е да знаете, че преносимите зарядни никога не трябва да се поставят в чекирания багаж. Те могат да пътуват само в кабината. Някои авиокомпании изискват устройствата да бъдат държани при пътниците, а не да се оставят в горните отделения.

Допълнително има случаи, в които използването на подобни устройства на борда е напълно забранено – включително свързването им към контактите на борда или зареждането на други устройства.

Според Пиърсън добрата подготовка преди пътуване е изключително важна. Зареждането на устройствата предварително и използването на зарядни станции на летищата могат да спестят неудобства и да намалят рисковете от проблеми по време на полета.

„Това е мярка за сигурност, която цели да гарантира безопасността на всички на борда“, обобщава той.