Тъй като тази седмица технологичните гиганти навлизат в сезона на отчетите за първото тримесечие, експертите очакват една дума да се повтаря постоянно: несигурност.

Подходът на президента Доналд Тръмп към митата създаде пазарен хаос този месец - включително пет дни на огромни движения на Nasdaq - тъй като инвеститорите се опитват да преценят бъдещото въздействие върху приходите и печалбите на американските компании, които разчитат на вноса. Освен увеличението на разходите, има и последващи ефекти, като например вероятното намаляване на парите за реклама, което идва с по-строгите бюджети, и потенциалното забавяне на потребителските разходи, което може да е резултат от по-високите цени и нарастващата безработица в САЩ.

Митата на Тръмп се сблъскват с почти всеобщо неодобрение в корпоративния свят, което стана ясно, когато трилиони долари се изпариха за няколко дни. Някои от най-гласовитите поддръжници на президента, включително Илон Мъск, изразиха несъгласие с неговата политика.

Освен че е вредна за бизнеса, ситуацията с тарифите се променя с всеки изминал ден, което прави почти невъзможно за компаниите да планират бъдещето, когато обмислят къде да произвеждат, дали да продължат да наемат служители и колко агресивно да продават продуктите си.

На 9 април, след четири дни на пазарни сътресения, Тръмп свали митата до 10% за повечето търговски партньори (като същевременно увеличи тези за Китай до 145%) за 90 дни, за да даде възможност за преговори с тези държави. Оттогава Белият дом сигнализира, че телефоните, компютрите и чиповете ще бъдат освободени от новите мита. В типичния си стил обаче, малко след това президентът внесе допълнително объркване, като постави под съмнение продължителността на изключенията, които бяха разглеждани като благодат най-вече за Apple.

Когато Tesla ще стартира технологичните отчети във вторник, последвана от Alphabet в четвъртък, изпълнителните екипи вероятно ще се сблъскат с въпроси, насочени към бъдещето, на които може да е трудно да отговорят.

Meta, Microsoft, Amazon и Apple ще обявят резултатите си през следващата седмица. Производителят на чипове Nvidia се отчита в края на май.

CNBC прави списък с някои от ключовите проблеми, пред които са изправени всички технологични мегакомпании:

Tesla

Отчетът на Tesla във вторник се очаква да дойде на мрачен фон за производителя на електромобили. Досега акциите на компанията са се понижили с 40% за годината, след като през март приключиха най-лошото си тримесечие от 2022 г. насам. Основната причина за това са страничните занимания на Мъск извън Tesla, най-вече работата му по съкращаване на федералното правителство като част от администрацията на Тръмп.

Тарифите също са проблем, тъй като компанията разчита на доставчици в Мексико и Китай за елементи като автомобилни стъкла и батерийни клетки, наред с други части, които са от съществено значение за производството на нейните автомобили. Tesla е поискала от търговския представител на САЩ освобождаване за оборудването, внасяно от Китай, което използва в заводите си.

По време на разговора за приходите на компанията за четвъртото тримесечие през януари финансовият директор на Tesla Вайбхав Танеджа предупреди акционерите, че митата на администрацията на Тръмп ще имат „въздействие върху нашия бизнес и рентабилност“.

За първото тримесечие анализаторите прогнозират ръст на приходите от по-малко от 1% спрямо предходната година, последван от леко изоставане на годишна база през второто. Инвеститорите ще искат да видят дали Мъск може да даде някаква яснота за това какво може да бъде влиянието на тарифите занапред. Мъск изрази доста ясно мнението си по въпроса, като нарече главния търговски съветник на Тръмп и привърженик на високите налози Питър Наваро „идиот“ и „по-тъп от чувал с тухли“.

Бизнесът на Tesla беше подложен на натиск още преди тарифите и несигурността да разтърсят пазарите. В началото на април компанията отчете 337 000 доставки на автомобили през първото тримесечие, което представлява 13% спад спрямо предходната година.

Миналата седмица анализаторите на Piper Sandler понижиха целевата си цена за Tesla, заявявайки след провала на доставките през първото тримесечие, че „брутният марж вероятно клони към многогодишно дъно“.

Alphabet

Alphabet, компанията майка на Google, е изправена пред пазар на онлайн реклами, който е на ръба заради опасенията как митата на Тръмп ще се отразят на икономиката и бизнес разходите. Миналата седмица анализаторите на Piper Sandler споделят опасения за 18% негативно въздействие върху прогнозите за растеж на глобалния рекламен пазар през 2025 г.

Китайските приложения за електронна търговия Temu и Shein, които през последните години бяха големи рекламодатели в САЩ, са обект на забележителна загриженост, че ще ограничат разходите си на това поле. Temu вече го направи.  Търговията на дребно генерира над 21% от приходите от реклама на Google, според оценки на Oppenheimer & Co.

Инвеститорите са също толкова загрижени за бизнеса с облачни услуги, тъй като Alphabet харчи огромни средства за внос на инфраструктура за центрове за данни и ще ги увеличи още повече, за да бъде в крак с бума на изкуствения интелект. Компанията планира да похарчи 75 млрд. долара тази година, като те ще бъдат насочени предимно към сървъри и центрове за данни, които да захранват изкуствения интелект и облачния ѝ бизнес. Не е ясно дали Google ще коригира тази цифра, но такъв ход може да се окаже необходим.

Според анализаторите на Mizuho около 25% от клиентите на партньорите на Google са намалили разходите за облака на компанията и „очакваме този микс да се увеличи до 50% от повишеното колебание на клиентите“ след обявяването на тарифите.

Meta

Meta има малък хардуерен бизнес, съсредоточен основно върху продажбата на устройства за виртуална реалност. Това не е най-големият проблем за инвеститорите.

По-скоро, както и при Google, това е потенциалното въздействие на тарифите върху икономиката и желанието на бизнеса да харчи за цифрови реклами. В случая на Meta това означава такива във Facebook и Instagram.

Meta призна негативното въздействие на търговския спор между САЩ и Китай в последния си годишен доклад, като отбеляза, че действие, „което намалява или елиминира нашите приходи от реклама в Китай“, ще се отрази „неблагоприятно“ на финансовите резултати. През 2024 г. приходите на Meta от Китай възлизат на 18,35 млрд. долара, което представлява малко над 11% от общите продажби.

Анализаторите на Oppenheimer дори смятат, че търговската война с Китай ще навреди повече на Meta, отколкото на Google, тъй като тя е „по-изложена на дискреционни разходи“ и по зависима от китайския пазар. Те предупреждават, че компаниите са по-склонни да намалят разходите за реклама в социалните медии, отколкото в търсачката, въз основа на мартенско проучване сред рекламодателите от Бюрото за интерактивна реклама.

Мястото, където разходите могат да бъдат проблем за Meta, е центърът за данни, тъй като главният изпълнителен директор Марк Зъкърбърг заяви по-рано тази година, че компанията ще похарчи 60-65 млрд. долара в тази посока през 2025 г.

Microsoft

Microsoft произвежда персонални компютри и конзоли за видеоигри, но по-голямата част от приходите ѝ са от продажба на софтуер. Компанията купува много хардуер, за да управлява облачни услуги за своите клиенти - сделки, които са обект на значително по-високи разходи заради митата. В началото на януари Microsoft обяви, че възнамерява да похарчи повече от 80 млрд. долара през тази финансова година за центрове за данни, способни да обработват натоварвания с изкуствен интелект.

Мястото, където инвеститорите могат да бъдат най-загрижени за Microsoft, е в обширната клиентска база на компанията и дали търговските политики на Тръмп ще накарат клиентите да намалят разходите си за продукти.

„Няма пряко въздействие на митата и затова тези заплахи са косвени“, казва пред CNBC Брент Браселин, анализатор в Piper Sandler. Той препоръчва да се купуват акции на Microsoft.

По думите му последните проучвания показват, че циклите на продажби на софтуер се удължават, а интересът към закупуване на нов такъв намаляват. Други анализатори твърдят, че Microsoft, заедно със Salesforce, са сред доставчиците на софтуер, които са в състояние да се справят най-добре с по-високите тарифи.

„Тези две имена са най-добре позиционирани да преодолеят тази макробуря, тъй като те вече са се върнали близо до нивата от 2022 г. и могат да коригират разходите и капацитета си за тази нова реалност, ако е необходимо“, посочват анализаторите на Evercore ISI.

Amazon

Позицията на Amazon като гигант в електронната търговия я излага на потенциални тарифни ветрове, и то не само заради потребителските разходи. Повече от 60% от продажбите на Amazon са от стоки, продавани от трети страни, а много от тези продавачи доставят продуктите си от Китай. Останалите 40% идват от продавачи, от които Amazon купува директно.

В рамките на няколко дни след новите мита на Тръмп компанията отмени някои от поръчките на тези стоки от продавачи от Китай, а тези на Amazon заявиха, че обмислят да повишат цените на своите продукти.

Инвеститорите ще се вслушват във всякакви коментари относно въздействието на митата върху бизнеса с онлайн магазини, особено с наближаването на лятното събитие на Amazon за намаления Prime Day. Миналата седмица главният изпълнителен директор Анди Джаси посочва пред CNBC, че компанията ще работи за поддържане на ниски цени на своя уебсайт, но че може да се наложи продавачите да „прехвърлят разходите“ от митата върху потребителите.

„Amazon е вероятно най-добре позиционираната компания в търговията на дребно и електронната търговия, която може да се възползва от хаотичната ситуация, предизвикана от митата и променящите се глобални вериги за доставки“, казват анализаторите на Barclays, които имат рейтинг „купува“ за Amazon. „Пандемията беше предвестник на това, по време на което Amazon успя да спечели дял и да се придвижи по-бързо от колегите си въпреки огромния си размер“.

Рекламното звено на компанията може да бъде „подложено на по-голям натиск, ако търговските войни се влошат“, пишат в бележка от 15 април анализаторите от Cantor Fitzgerald, които също препоръчват покупка на акциите.

По-голямата част от рекламните приходи на Amazon идват от спонсорирани реклами на продукти, които се появяват в резултатите от търсенето на уебсайта на компанията. Предприятията биха могли да намалят разходите си за реклами, тъй като се стремят да запазят разходите си или да намалят трафика към продукти, произведени в Китай.

Подобно на другите хиперскалатори, Amazon има всички потенциални допълнителни разходи, свързани с тарифите за съвременни чипове и друго оборудване за центрове за данни, в зависимост от това кои продукти в крайна сметка ще бъдат освободени.

Apple

Apple е изложена на прекомерна експозиция към митата на Тръмп, тъй като компанията генерира около три четвърти от приходите си от продажба на устройства, които се произвеждат предимно в Азия. Макар че получи очевидна отсрочка, когато администрацията на Тръмп преустанови прилагането на митата върху компютри от Китай по-рано този месец, тя все още е изправена пред значителна несигурност с възможността за нова промяна от страна на Тръмп.

През последните години Apple се опита да хеджира риска от Китай, като засили производствения си капацитет в страни, включително Виетнам и Индия.

Главният изпълнителен директор Тим Кук, заедно с много от своите колеги от технологичния сектор, се опита да се сближи с Тръмп, като направи дарение за встъпването му в длъжност през януари и присъства на събитието във Вашингтон, окръг Колумбия. Но инвеститорите все още не са чули как Кук и останалата част от мениджърския екип планират да се справят с увеличените разходи, как компанията управлява запасите си и как всичко това ще се отрази на маржовете.

Nvidia

Графичните процесори на Nvidia, или GPU, са ключови за изграждането на инфраструктурата за изкуствен интелект в цялата технологична индустрия. Въпреки че полупроводниците са освободени от мита, много от сървърите за AI, които са двигател на неотдавнашния бум, са доставени в САЩ като предимно готови компютри. Това ги излага на риск от мита.

Тъй като един сървър с изкуствен интелект може да струва до 50 000 долара, дори и малки тарифи могат да окажат голямо въздействие върху разходите. А почти десетократното увеличение на цената на акциите на Nvidia през последните две календарни години е свързано с предположението, че продажбите и маржовете на печалба ще продължат да се увеличават.

Инвеститорите ще искат да чуят от главния изпълнителен директор Дженсън Хуанг за отношенията му с Тръмп, като се има предвид потенциалното значение на тази динамика.

Миналата седмица Nvidia заяви, че ще произвежда своите „суперкомпютри с изкуствен интелект“ в Тексас, дни след като Хуанг се срещна с Тръмп в неговия клуб Mar-a-Lago във Флорида. Nvidia също така заяви, че ще купува и пакетира услуги за производство на чипове от компании в Аризона.

Nvidia заяви, че ще „произведе“ инфраструктура за AI на стойност половин трилион долара през следващите четири години. Белият дом похвали този ход и заяви в съобщение за пресата, че Nvidia е начело на „бум на американските чипове“. Плановете на компанията за производство в САЩ ще зависят от това дали тя ще получи изключения за много от частите, които ще са ѝ необходими за изграждането на компютрите.

Загрижеността на Nvidia не е свързана само с тарифите. Миналата седмица компанията заяви, че ще поеме тримесечни разходи в размер на около 5,5 млрд. долара, свързани със забраната за износ на графични процесори H20 за Китай и други дестинации.