Temu и Shein готвят експанзия в Европа – но ги очаква студен прием с регулаторни бариери
Китайските компании насочват вниманието си към Европа, където продажбите им са нараснали през май, според данни за потребителските тенденции на Consumer Edge
&format=webp)
Китайските гиганти за електронна търговия на дребно Temu и Shein се насочват към Европа, тъй като бизнесът им в САЩ е сериозно засегнат от неблагоприятните търговски политики.
Но приложенията може да не получат топъл прием на новите си целеви пазари, отбелязва CNBC.
През последните седмици срещу тях бяха подадени жалби в ЕС във връзка с недобри бизнес тактики. Това се случва в момент, когато блокът подготвя нова фиксирана такса от две евро върху досегашните безмитни малки пакети от онлайн платформи като Temu и Shein.
Експертите твърдят, че това развитие може да е зловещ знак за платформите, които вече пострада от новите мита от 54% или 100 долара за пакети, изпратени чрез пощенските услуги в САЩ.
„Тъй като регулаторният и търговският натиск в САЩ се засилва, Temu и Shein все повече се обръщат към Европа и Обединеното кралство като критични пазари за растеж“, заяви пред CNBC Ананд Кумар, асоцииран директор на отдел „Изследвания“ в Coresight Research. Въпреки това според него компаниите са започнали да се сблъскват с регулаторни препятствия, които повтарят проверките от САЩ.
„Предложената от ЕС митническа такса от 2 евро е нещо повече от незначителна надценка – това е стратегически регулаторен ход, насочен към ограничаване на неконтролируемия растеж на ултраевтината трансгранична електронна търговия, и може да промени начина, по който платформи като Shein и Temu работят в Европа през следващите 2-3 години“, допълва той.
Завой към Европа
Според доклад на Reuters Temu и Shein са увеличили разходите си за реклама в Европа, особено във Великобритания и Франция, което отразява изместването им от САЩ.
Нарастващото значение на новите пазари за компаниите е отразено и в данните на Consumer Edge Research, която проследява потребителските тенденции въз основа на извадка от информация за кредитни и дебитни карти.
Според данните, изпратени на CNBC, потребителските разходи на Temu в САЩ са намалели с около 36% през май спрямо година по-рано, докато на Shein с 13% за същия период. Данните показват, че някои от клиентите на Temu и Shein в САЩ са пренасочили разходите си към по-старите универсални магазини и търговци на бърза мода.
Тези тенденции съвпадат с данните на компанията за пазарни проучвания Sensor Tower, които показват, че използването на приложенията на Temu и Shein в САЩ се забавя значително.
Във Великобритания и ЕС обаче се наблюдават противоположни тенденции.
През май ръстът на потребителските разходи на годишна база достига 63% в ЕС и 38% във Великобритания. За същия период Shein отбеляза ръст 19% в ЕС и 42% във Великобритания.
Данните на Temu от Consumer Edge показват, че растежът е особено изразен на ключовия пазар във Франция, втората по големина икономика в Европа.
За да се възползват от динамиката, Temu и Shein агресивно разширяват дейността си в региона, включително увеличават капацитета на складовете, експериментират с локализирани бизнес модели, значително увеличават разходите за дигитална реклама на ключови пазари като Великобритания, Франция и Германия, според Coresight.
„Тази експанзия не е просто опортюнистична - тя сигнализира за стратегическа промяна в начина, по който тези компании си представят следващата фаза на растеж.
Въпреки това европейският пазар не е лишен от своите предизвикателства. Регионът прилага по-строги разпоредби за безопасност на продуктите, защита на потребителите и лоялна конкуренция, които изискват от Temu и Shein да инвестират повече в съответствие и оперативна прозрачност“, обяснява Кумар.
Експертите твърдят, че тези предизвикателства и потенциалните мита на ЕС върху пакетите с малка стойност могат да бъдат признаци за по-голям натиск, който предстои да се упражни над Temu и Shein.
Затегнат контрол
Според френски местни медии формулировката на законопроекта за борба с „бързата мода“, който се обсъжда в Националното събрание, наскоро е била преработена, за да бъдат откроени ултраевтините платформи като Shein и Temu. Законопроектът, одобрен за пръв път от долната камара на френския парламент през март миналата година, има за цел да санкционира продуктите на бързата мода за тяхното въздействие върху околната среда.
Междувременно в четвъртък общоевропейската потребителска организация BEUC подаде жалба до ЕК срещу Shein заради използването на измамни техники или „тъмни модели“, които предизвикват свръхпотребление.
Това се случва, след като през февруари ЕК обяви разследване на спазването от Shein на законодателството за защита на потребителите, а през май призова компанията да спазва законите на ЕС.
BEUC подаде жалба и срещу Temu, а 17 от нейните членове са подали жалба до своите компетентни национални органи, заяви групата.
Сяоменг Лу, директор на отдел „Геотехнологии“ в Eurasia Group, заяви пред CNBC, че последният контрол, на който са подложени Temu и Shein в ЕС, наподобява този в САЩ.
„Temu и Shein предлагат рентабилни решения и ефективна мрежа за доставки, които се справят добре в бързо развиващия се свят на модата. Техните трудови практики и стандарти за правата на човека обаче може да не са напълно съвместими с пазарите с висока стойност като ЕС и САЩ“, допълва той. Този конфликт и „нарастващият протекционизъм“ в световен мащаб са „основните двигатели на регулаторни реакции“, според експерта.
В САЩ длъжностните лица също разследват Temu заради предполагаемото неспазване на Закона за предотвратяване на принудителния труд на уйгурите (Uyghur Forced Labor Prevention Act - UFLPA), който забранява вноса на стоки, произведени с принудителен труд от китайския регион Синдзян.
Според Кумар от Coresight, Европа от своя страна напредва към по-строг надзор чрез Директивата за комплексна проверка на корпоративната устойчивост, която държавите членки на ЕС, трябва да интегрират в националните си закони до юли 2026 г.
Директивата ще задължи дружествата, работещи в ЕС, да идентифицират и смекчават нарушенията на правата на човека в своите вериги за доставки, да оповестяват показателите за въздействие върху околната среда и устойчивост, и да носят правни последици при непредприемане на адекватни превантивни мерки.
Това означава, че Temu и Shein ще бъдат изправени пред строги изисквания за съответствие в ЕС. Въпреки това регионът все още предлага значими възможности за разширяване в условията на все по-протекционистична глобална търговска среда, допълва експертът.