Докато британските шофьори се борят с растящите цени на застраховките и поскъпващите части за автомобили, организирани престъпни групи печелят милиарди от една все по-усъвършенствана схема: кражба и износ на коли. И то не за няколко дни, а в рамките само на едно денонощие.

Според нов доклад на престижния мозъчен тръст в сферата на сигурността и отбраната Royal United Services Institute (RUSI), кражбите на автомобили във Великобритания са скочили със 75% през последното десетилетие и вече достигат около 130 хиляди откраднати превозни средства годишно.

Тук обаче не става въпрос само за луксозни модели като Range Rover или Rolls-Royce – списъкът със „застрашените видове“ включва напълно достъпни автомобили като Ford Fiesta, Ford Focus и Volkswagen Golf.

Ключовото в тази ситуация е, че престъпниците не просто разбиват коли – те преодоляват защитите на производителите със същата скорост, с която индустрията ги усъвършенства. Технологиите за кражба изглежда стават все по-сложни, а каналите за износ – още по-ефективни.

„Автомобилите се крадат, товарят и изнасят от Обединеното кралство само в рамките на ден“, гласи анализът на RUSI. Престъплението вече не е „дребно и спонтанно“, а високодоходна и нискорискова дейност с международни измерения.

„Това, което подчертаваме в доклада, е, че днес става въпрос за определен модел автомобил, но ако утре защитите се подобрят или пазарът промени предпочитанията си, фокусът на престъпниците ще се измести“, казва Елайджа Гланц, съавтор на проучването и анализатор в екипа за организирана престъпност и полиция към RUSI, пред CNBC.

Икономиката на кражбата изглежда логична. В страни, където автомобилите са скъпи, недостъпни или просто липсват поради логистични причини, търсенето на черен пазар бързо се разраства. Сред основните дестинации за крадени превозни средства се нареждат Обединените арабски емирства, Грузия, Кипър и Демократична република Конго.

„Цената на частите и колите не спира да расте, а недостигът на тези пазари кара хората да търсят най-бюджетната алтернатива – често именно такава с неясен произход, открадната от нечий паркинг“, коментира Гланц.

Според доклада престъпността около автомобилите вече струва на британската икономика около 2,43 млрд. долара. И не бива да забравяме, че това е само „долната граница“, уточнява той. В сумата влизат не само щетите за собствениците и бизнеса, но и разходите за превенция и разследване.

В резултат на скока в кражбите, застрахователните премии поскъпват с 82% от 2021 г. насам, сочат изчисленията на Гланц и съавторите на анализа Марк Уилямс и Алистър Грейг.

„Цените на автомобилите нарастват, застраховките също. Производителите влагат все повече средства в сигурност. Всичко това увеличава и разходите на самото престъпление – но също и броя на извършените престъпления“, казва Гланц. „Затова 2,43 млрд. е по-скоро оптимистична оценка.“

И въпреки че проблемът не е присъщ само на Великобритания – в Канада също се регистрира бум на кражбите с износ към Централна и Западна Африка – има специфични фактори, които правят Острова по-уязвим. Географската изолираност, натоварената търговия с региони като ОАЕ и Африка, и приоритетното фокусиране върху насилствени престъпления от страна на ограничено финансираната полиция – всичко това създава благоприятна почва за нелегалния бизнес с автомобили.

„Обединеното кралство е глобален търговски партньор с интензивни връзки със страни като ОАЕ и държави от Африка. Пристанищата са особено уязвима точка – инспекциите се фокусират върху входящия трафик, но не и върху изходящия“, казва още Гланц. „В резултат системата е лесна за заобикаляне.“