Говоренето зад гърба на колегите обикновено не води до никакви лични или организационни ползи.

Според нови проучвания обаче, споделянето на неутрална или положителна информация извън официалните канали за комуникация може да предизвика положителен ефект.

Според проучване, публикувано в списание Group and Organizational Management, служителите, които се чувстват осведомени с по-подробна информация извън официалните източници, са по-склонни да се задържат на работното място, пише Fast Company.

Проучването сред 338 медицински сестри, установява, че тези, които са споделяли информация, свързана с работата, са изпитвали чувство за социална сила и в крайна сметка са имали по-нисък процент на доброволно напускане.

Когато разказвате положителни слухове на работното си място, това обикновено кара хората да ви асоциират с „възприемане на експертна сила“,

че имате някаква експертиза, и рави вероятността да напуснете по-малка“, казва Алисън Гейбриъл, професор по мениджмънт в Purdue University и един от съавторите на проучването.

„Защо да напускам компанията, ако хората смятат, че съм компетентна и че мога да имам повече информация?“

Ползите обаче не се отнасят за онези, които се оплакваха или говорят негативно за другите. „Интересното е, че не открихме такива ефекти при негативните клюки на работното място, в които вероятно хората участват повече. Има някои лични ползи от клюкарстването за човека, който се занимава с това, стига да е положителни.“, допълва професорът.

Независимо дали са положителни или отрицателни, клюките са неизбежни, когато група хора работят в тясно сътрудничество, и естеството им може да играе огромна роля в определянето на културата.

Ако всички споделят положителни истории, това може да повиши морала в компанията. Ако се оплакват, говорят колко са притеснени, това ще създаде проблеми и ще са по-склонни да вярват на негативна информация.

Откъде тръгват слуховете

Според авторите на проучването слуховете обикновено се появяват, когато на работното място има информационна празнота. Когато служителите смятат, че ръководството не е искрено или крие нещо, те инстинктивно се обръщат един към друг, за да запълнят празнината.

„Сплетните служат като механизъм за хората да осмислят света около тях“, казва Алисън Хауъл, вицепрезидент по пазарните иновации в Hogan Assessments.

Когато има предизвикателства с доверието в организационното ръководство, клюките са начин хората да напипат пулса на случващото се.

Хауъл обяснява, че клюките са използвани в историята, за да се изтласкат отвъд официалните сюжети, споделяни от властимащите, в търсене на някаква по-голяма истина. Това е бил жизненоважен инстинкт за оцеляване в някои от най-мрачните периоди в човешката история, когато информацията наистина е била въпрос на живот и смърт.

Сплетните продължават да бъдат неофициален канал за комуникация на работното място, което според Хауъл може да бъде жизненоважно в свят, в който хората постоянно са бомбардирани с „официални“ съобщения.

Съществува естествена тенденция да сме скептични към всякакви съобщения, идващи от официални канали,

обяснява тя, като предполага, че този инстинкт е възприет от нашите предци. „Един от най-добрите механизми за приобщаване към дадена идея е неофициалната комуникация.“

Могат ли негативните клюки да имат положителен ефект

Границата между полезните и вредните клюки може да се размие и точно там нещата са склонни да се объркат.

Макар Хауъл да смята, че всичко, което би ви донесло неприятности с отдел „Човешки ресурси“, като например открит тормоз, злоупотреба или неподходящи разговори, е явно нарушение, предполага, че може да има определена стойност в разгласяването на информация зад гърба на колега или мениджър.

„Има механизъм за сплотяване: екипите са склонни на това, когато споделят разочарованията си. Така изграждат повече сближаване и доверие.“

Джоузеф Грени обаче отхвърля идеята, че клюките помагат за изграждане на доверие между колегите.

Ученият, съосновател на Crucial Learning и автор на Crucial Conversations казва, че мълчаливият характер на клюките освобождава говорещия от отговорност за своите унизителни коментари, което не допринася за доверие.

„Това създава усещане за връзка без истинско доверие“, казва той.

Фактът, че клюкарствам с теб, е доказателство, че ще клюкарствам и за теб, така че всъщност има ерозия на доверието.

Клюкарски мениджмънт

Според Грени клюките служат като индикатор за организационно здраве, и предполага, че слуховете се разпространяват по-често в по-малко позитивни работни култури.

„Проблемът с клюките е, че те засилват болестта, която ги поражда. Колкото повече оценявам клюките и получавам достъп до неформална комуникация, толкова повече се засилва недоверието във формалните канали.“

Прекъсването на този цикъл според Грени изисква лидерите да бъдат по-откровени и прозрачни по отношение на информацията. Това, предполага той, прекъсва слуховете, преди да са се разпространили, и създава по-голямо доверие в официалните комуникации.

Въпреки че ръководството не може да ограничи клюките изцяло, Грени казва, че може да помогне за насърчаване на някои по-положителни странични разговори, като запълва пропуските в информацията проактивно. По-конкретно, препоръчва да се предостави на някои от лидерите на мнение открит форум за задаване на трудни въпроси от ръководството и получаване на откровени отговори.

„Когато те подават правилната информация на тази група лидери на мнение, те започват да имат доверие, че това е надежден канал, и нуждата от клюки намалява. Трябва да създавате и подхранвате тези алтернативни канали, за да изтласкате цялото търсене към надеждните източници.“, допълва експертът.