Колегите ви са от решаващо значение за вашето повишение. Как да се възползвате от това
Изграждането на силни взаимоотношения с тях е нещо много повече от добро корпоративно сътрудничество

Много от нас искат да бъдат повишени на работното си място, но често не се замислят какво означава това. Преминаването към по-високи длъжности често означава да ръководите хората, с които някога сте работили заедно. И макар че може да привлечете вниманието със звездно представяне, това не е достатъчно, за да си осигурите успех като лидер.
Никой не би рискувал да издигне някого на следващото ниво, ако това би довело до системен риск от загуба на талант или инерция. В тези случаи повечето ръководители предпочитат да изчакат, за да се уверят, че въпросният кандидат полага усилия да работи върху качеството на лидерството, включително върху взаимоотношенията си с колегите.
Лидерството изисква нов набор от умения и, което е също толкова важно, уважението и доверието на колегите ви. Тяхното мнение може да навреди или да помогне на способността ви да се издигнете на следващото ниво. Много професионалисти пренебрегват взаимоотношенията си с колегите, като вместо това се фокусират върху хората над тях, за да удовлетворят шефа си, или върху тези под тях, за да ръководят представянето на екипите си. Реалността е такава: Ако колегите ви нямат доверие или не ви подкрепят, повишението ви може никога да не се осъществи. Нещо по-лошо, то може да се провали поради тяхната обратна връзка.
Така че въпросът е: Откъде да започна, когато се стремя към повишение?
Fast Company описва основните стъпки, които трябва да предприемете.
Направете карта на пейзажа
Започнете да изброявате всички колеги, които са от решаващо значение за мисията на екипа ви и за вашия успех като лидер. Мислете хоризонтално - като колегите ви, които се отчитат на същия ръководител, и сътрудниците от различни отдели на подобно ниво. Анализирайте взаимоотношенията си с тях въз основа на следните фактори:
- Колко жизненоважна е тяхната подкрепа за вашата мисия? Определете нивото, на което тя е от решаващо значение за вашите ключови показатели за ефективност, за напредъка на програмата на екипа ви и за вашия собствен професионален успех.
- Колко често комуникирате? Помислете колко често имате възможност да разговаряте, да изпращате имейли или да се срещате официално.
- Какво е качеството на комуникацията ви? Определете дали взаимодействията ви са чисто транзакционни или сте изградили действителна връзка. Помислете колко продуктивно е всяко взаимодействие и какви последващи действия се предприемат.
- Какво е нивото на доверие между вас? Помислете как и двете страни се чувстват в комуникацията ви, ангажираността с това, което сте обсъждали, и нивото на политическите жестове, които може да са били или да не са били налице.
След като сте направили тези „оценки“, направете още една стъпка напред. Взаимоотношенията не се развиват случайно. Те изискват последователни усилия, обмислена комуникация и взаимно разбиране. Изразете съпричастността си, като акцентирате върху отговорите на следните въпроси:
- Какво движи техния бизнес план? Анализирайте тяхната бизнес мисия и цели. Уверете се, че разбирате как можете да им помогнете.
- Какво мотивира тяхната ангажираност? Помислете за момент, в който те са силно ангажирани. Това е поглед към това, което ги мотивира и как да извлечете най-доброто от тях. Например някои хора са мотивирани от публичното признание, но други не са.
- Какво има склонност да демотивира тяхната ангажираност? Помислете кога конкретният човек е проявил гняв, разочарование, неудовлетвореност или изобщо не е отговорил. Това може да е знак, че трябва да промените поведението или стила си на общуване.
Идентифицирайте своите спонсори и антиспонсори
След като създадете списъка с хора и преминете през този процес, бързо ще осъзнаете, че има ключови хора, с които не сте изградили взаимоотношения. Започнете с това.
Също така ще осъзнаете, че има колеги, които по естествен начин ще са склонни да ви подкрепят (спонсори), и такива, които могат да работят срещу вас (антиспонсори). Вместо да избягвате недоброжелателите, възползвайте се от възможността да обърнете внимание на техните проблеми. Помислете защо някои колеги може да се противопоставят на вашето издигане.
Поемете отговорност
Силата на взаимоотношенията ви често отразява собственото ви поведение. Ако някой колега се съпротивлява на вашето повишение, помислете как действията ви са повлияли на ситуацията. Били ли сте прекалено конкурентно настроени? Не сте се отнасяли с разбиране към идеите му? Твърде фокусирани сте върху собствените си резултати?
Лидерството започва с отчетност. Единственото поведение, което наистина можете да промените, е вашето собствено. Ако искате да подобрите дадена връзка, трябва да поемете инициативата.
Поемането на отговорност включва признаване на въздействието на другите върху вас и предприемане на действия за подобряване, а не самообвиняване.
Влезте в техните обувки
Емпатията е най-мощният ви инструмент. Поставете се на мястото на колегите си и помислете за основните трудности, пред които са изправени, за ресурсите, до които имат достъп, и за начините, по които можете да улесните живота им. Помислете какво би имало значение за вас, ако ролите се разменят. Един прост въпрос като: „Какво мога да направя, за да ви подкрепя?“ може да отвори врати за смислен диалог.
Агресивният подход предизвиква само недоволство. Когато отделите време, за да разберете на какъв натиск е подложен всеки от колегите ви, промените ще бъдат положителни. Изразяването на съпричастност и поемането на вина, когато тя е налице, създава продуктивен път напред и условия за сътрудничество.
Играйте дългосрочно
Изграждането на силни взаимоотношения с колеги изисква дългосрочен ангажимент за спечелване на уважение и доверие с течение на времето, а не фокусиране върху бързи победи. Когато постоянно демонстрирате автентичност, надеждност и ангажираност с общите цели, вашите колеги естествено ще ви възприемат като лидер, който искат да следват.
Не забравяйте, че лидерството не се състои в това да ръководиш. В крайна сметка то се корени във вдъхновяването на другите да го следват с желание. Спечелете доверието на колегите си и вероятно не само ще си осигурите повишение, но и ще процъфтявате в новата си роля с тяхната подкрепа.