3 неща, които лидерите трябва да направят, за да повишат доверието в себе си
Ако искате да имате ангажирани служители, трябва да демонстрирате реална и устойчива подкрепа за тях
Много е писано за липсата на доверие на днешното работно място. И това не е чудно: Проучване на Gallup от 2023 г. например установява, че едва 21% от служителите в САЩ имат силно доверие на лидерите в своята организация. А липсата на доверие води до реални и пагубни резултати: Служителите не се ангажират, иновациите се забавят, а текучеството се увеличава.
Доверието обаче е мъгляво нещо и възстановяването му, след като е било подкопано, е сложно начинание.
„Вместо да говорят и да се опитват да „изграждат доверие“, сякаш то е нов продукт, нещо външно за лидера или компанията, ръководителите трябва да се концентрират върху изграждането на надеждност“, пише Людмила Праслова, сътрудник на Fast Company. „Помислете за едно истинско, дългосрочно приятелство. То не може да бъде създадено, като кажете на някого „трябва да ме харесваш”.
По думите ѝ то идва от опита на истински подкрепящо поведение.
„По същия начин дългосрочното доверие, психологическата сигурност, лоялността и други желани психологически резултати на служителите или клиентите не могат да бъдат заповядани. Доверието трябва да бъде спечелено, а това започва с надеждността“, добавя тя.
Ако една от целите ви като ръководител през тази година е да подобрите доверието и да повишите ангажираността на служителите си, ето някои области, върху които да се съсредоточите:
1. Бъдете честни за своите слабости
Изразявали ли са служителите обратна връзка за разочарованията или предизвикателствата на работното място, независимо дали лично, чрез проучване за ангажираността или в разговори при напускане? Отзивчивостта към обратната връзка - и формулирането на това как планирате да действате по различен начин в бъдеще - е ключова първа стъпка. Ще общувате ли по-прозрачно? Ще дадете ли приоритет на благосъстоянието на служителите си, като предложите нови придобивки? Ще наемете ли повече помощници за прекомерно натоварените работници?
„Има четири елемента, които съставляват доверието: компетентност, надеждност, искреност и грижа“, казва треньорът на ръководители Сара Сабин. „Извършването на одит във всяка една от тези четири области и установяването на евентуалните пропуски е началото. След това можете да определите някои стъпки за действие, които да предприемете, за да се подобрите“.
Въпреки това изграждането на доверие изисква нещо повече от поемането на публичен ангажимент и съществува реален риск да обещаете промяна и след това да не я изпълните.
„Най-добрият начин да покажете, че приносът на служителите се цени, е като го използвате за подобряване на процесите“, пише Праслова. „Когато служителите виждат, че ръководството работи честно и почтено, доверието нараства органично. От друга страна, ако подобни заявки са просто упражнение за поставяне на отметка или, още по-лошо, капан, доверието се срива.“
2. Делегирайте повече
Доверието е двупосочна улица. Твърде често шефовете имат проблеми с доверието в своите подчинени за осъществяване на визията на компанията. Това забавя растежа на екипа и поставя бъдещи капани в отношенията.
„Някои лидери се колебаят дали да делегират детайлите“, пише Крис Лип, професор по управленска комуникация в Tulane University. „Тези лидери затъват в микроуправлението. Невъзможността да се делегира и желанието за микромениджмънт често са състояния на безсилие, защото произтичат от страх. Този страх изчерпва личната ни сила и тази на хората под нас да допринасят творчески“.
3. Планирайте преди кризата
„Професионалните кризи със сигурност ще възникнат и е важно да имате план преди тях”, предупреждава поведенческият учен Арт Маркман.
Част от него включва разработване на план на комуникационна стратегия както за клиентите, така и за персонала.
„Вашият комуникационен план трябва да включва ключовите аудитории, които ще искат информация“, добавя Маркман. „Служителите ще искат да знаят, че се работи по ключови въпроси, дали има риск за работните им места и какъв ефект може да има кризата върху тяхното работно ежедневие. Външните заинтересовани страни ще искат да получат информация за евентуални прекъсвания на услугите или други влияния, които кризата може да окаже върху тяхното преживяване“.
Също така е важно да се замислите критично за това кой искате да бъде в екипа ви, когато възникне проблем. Проиграването на различни потенциални сценарии може да ви помогне да реагирате по-ефективно, когато се случи нещо реално - и да ви даде ясно предимство, когато става въпрос за поддържане на доверието сред екипа ви.