Без таймери, без стрес: Как „cozy“ игрите променят гейминг индустрията
От Animal Crossing до Stardew Valley - игрите, които носят усещане за уют, вече не са просто ниша, а бързо развиващ се пазар с милиони почитатели
&format=webp)
В един свят, в който вече сме свидетели на изобилие от адреналин и битки, уютът намира своето място в гейминг индустрията – не просто като естетика, а като пълноценен жанр със своя собствена философия. Той носи името cozy games и е сред най-бързо развиващите се ниши в последните няколко години.
Но какво точно прави една игра „уютна“?
През 2017 г. дизайнерската инициатива Project Horseshoe събира група от разработчици, за да формулира дефиницията. Резултатът е доклад, озаглавен Coziness in Games: An Exploration of Safety, Softness, and Satisfied Needs, който посочва три основни принципа на „уютните“ игри: безопасност (липса на заплаха), изобилие (липса на натиск или недостиг) и мекота – визуална, звукова и емоционална.
„Няма риск, няма наказания, няма таймери. Всичко е топло, пъстро, а играчите се чувстват в безопасност“, пишат авторите на доклада.
Интересът към игри от този тип съвпада с пускането на Nintendo Switch през 2017 г. – хибридна конзола, създадена буквално за игра от удобството на дивана. Само две години след това дизайнерът Матю Тейлър стартира своя Twitter акаунт Wholesome Games, който събира все по-голяма общност от създатели, играчи и издатели.
През 2020 г., по време на пандемията, платформата дебютира с първото издание на Wholesome Direct – виртуално изложение, което тази година достига до 5 милиона зрители.
На фона на глобалната тревожност Animal Crossing: New Horizons се превръща в символ на бягство от реалността – почти 50 млн. продадени копия, повече от която и да е игра, например Call of Duty. Stardew Valley, друга емблематична cozy игра, вече е с над 41 млн. продадени копия.
Експлозията от нови заглавия може да бъде видяна в платформата Steam. През 2020 г. са пуснати 15 игри с таг „cozy“. До 2022 г. броят скача на 85, а през 2024 г. – вече има цели 373 игри. Това прави средно по една cozy игра на ден.
Според Джени Уиндъм, един от партньорите в Wholesome Games, жанрът може и да е започнал като ниша, но днес се превръща в цял нов пазар – както за играчи, така и за производители.
„Игрите трябва да създават усещане за топлина и сигурност“, казва тя. „Но с времето cozy започва да включва и теми, които по принцип не се считат за толкова уютни – стига да бъдат представени в безопасна и съпричастна форма.“
Например Unpacking е игра, в която просто разопаковаш кашони и подреждаш вещи. Без наличието на таймер, трупането на точки и най-важното – без излишен стрес. A Little to the Left прави нещо подобно с подредбата на предмети в къща.
Spiritfarer е симулатор за отвъдното – и успява да накара смъртта да изглежда утешителна. Venba разказва история чрез готвене на тамилска храна, а A Short Hike те изпраща на спокойна разходка из планината.
„Това вече не е просто жанр, а идеологична промяна в дизайна на видеоигри“, казва Кели Будро, доцент по гейм дизайн в Harrisburg University.
Това позволява и игри с по-мрачен оттенък да бъдат приети като уютни. В Strange Horticulture продаваш отровни растения, а Dredge добавя и хорър елемент към иначе лежерна риболовна механика.
Базираното в Индия студио за игри imissmyfriends.studio не планира да прави cozy игра, но Fishbowl се оказва именно такава.
Главната героиня Ало започва нова работа в нов град, когато локдаунът я заварва в траур по починалата ѝ баба. Меката пикселна естетика, успокояващите звуци и деликатната атмосфера превръщат историята в леко занимание, въпреки тежката тема.
„Искахме да вкараме тъга, но и доза светлина“, казва Рея Гупте, сценарист и арт директор.
Toem, шведска фотографска игра, постига cozy атмосфера въпреки черно-белия си визуален стил. Според създателя Лукас Гулбо всичко е въпрос на плавни градиенти и усещане за мекота:
„Монохромното може да изглежда сурово, но не и тук.“
Нова вълна в cozy жанра са така наречените idle игри – преживявания, които почти не изискват участие. В Cornerpond ловиш риба директно от десктопа си. В Idle Island релаксираш заедно с готина жаба. В Cozy Laundromat строиш перално помещение, но само ако това ти се прави.
Тези игри запазват изобилието и графичната мекота на жанра, но премахват дори минималния натиск. Нищо не трябва да се прави, но можеш - само ако решиш.