Кой печели и кой губи в новия бюджет на ЕС?
Реакцията на законодателите и някои правителства на предложената от ЕК нова финансова рамка на блока показва, че в следващите две години ще станем свидетели на сериозни политически сблъсъци

Eвропейската комисия направи първия си ход в предстоящите двугодишни преговори за плана за разходите на блока за седемгодишния период от 2028 г. По думите на председателя Урсула фон дер Лайен планът за 1,8 трилиона евро ще направи паричния фонд на ЕС „по-голям“, „по-умен“ и „по-остър“, а бюджетът е „най-амбициозният, който някога е бил предложен“.
Но в знак за предстоящите ожесточени преговори разочарованите законодатели бързо опровергаха твърденията ѝ, като заявиха, че Комисията е представила по подвеждащ начин корекциите на значителната инфлация през последните години като увеличение на бюджета на ЕС.
„Европейската комисия ще представи различни бюджетни линии, които са се увеличили. Но, разбира се, ако бюджетът остане на същото ниво, това означава, че няколко бюджетни линии ще трябва да бъдат намалени“, казва пред POLITICO румънецът Зигфрид Мурешан, член на центристката Европейска народна партия.
Всички национални столици, както и Европейският парламент, трябва да се съгласят с плана, преди той да бъде одобрен. Докато се очертават фронтовете, изданието прави анализ кой печели и кой губи от първоначалното предложение на Фон дер Лайен.
Губещи
Земеделските производители
Земеделските производители са ядосани.
В последния дългосрочен бюджет на ЕС Общата селскостопанска политика (ОСП) беше в размер на 386,6 млрд. евро. Този път за селското стопанство са заделени 300 млрд. евро.
За да се влоши още повече ситуацията, докато преди ОСП беше самостоятелна част от бюджета, сега тя е обединена с финансирането за други политики в общ фонд за „Национални и регионални партньорски планове“.
Съгласно тези планове, европейските страни трябва да изразходват минимум 300 млрд. евро за селското стопанство и могат да изразходват повече, ако решат да го направят. Но групите фермери, които протестират пред Парламента и Комисията, не са оптимистично настроени.
Тютюневите изделия
Макар че по-голямата част от бюджета ще дойде от собствените вноски на страните от ЕС, Комисията предлага и три нови данъка, насочени към електрически отпадъци, големи компании и тютюневи изделия като цигари и пури. В момента тези стоки се облагат с данък от отделните страни, които задържат приходите за себе си.
Целта е да се генерират от 25 до 30 милиарда евро годишно, които ще бъдат използвани за изплащане на съвместния дълг на ЕС, използван за финансиране на възстановяването след пандемията.
Цените на цигарите вече са определени да се повишат в целия ЕС съгласно дългоочакваното актуализиране на Директивата за данъчното облагане на тютюна, като според приблизителни оценки цената на една кутия ще се повиши с 1-2 евро. За първи път алтернативни продукти като електронни цигари и нагреватели на тютюн ще подлежат на минимална ставка, макар и по-ниска от тази за традиционните цигари.
Политиките за биоразнообразие
Биоразнообразието ще загуби специалната си част от бюджета на ЕС и вместо това ще бъде включено в по-широка цел „климат и околна среда“, която ще възлиза на 35% от бюджета, или приблизително 700 млрд. евро.
Преди това – в допълнение към целта за 30% разходи за климата – 7,5% от годишните разходи трябваше да бъдат разпределени за цели, свързани с биоразнообразието, през 2024 г., като през 2026 и 2027 г. те трябваше да достигнат 10%.
Новата цел „климат и околна среда“ ще обслужва и шестте екологични цели на ЕС, обхващащи климата и биоразнообразието, кръговата икономика и предотвратяването на замърсяването.
Програмата LIFE – специално финансиране за околната среда и действията за климата – също е включена в „Националните и регионални планове“, както и в „Фонда за конкурентоспособност“ в размер на 410 милиарда евро, който обединява няколко съществуващи програми за финансиране.
Някои НПО предупреждават, че промените могат да означават загуба на финансиране за биоразнообразието. Според Европейската комисия ЕС вече се сблъсква с годишен дефицит от 37 милиарда евро във финансирането за биоразнообразието.
Печеливши
Източните страни и Украйна
Източните страни отбелязаха голяма победа в сряда, когато Комисията обяви, че те, и по-специално тези, граничещи с Украйна, Русия и Беларус, ще получат повече средства от останалите, за да отговорят както на своите нужди в областта на сигурността, така и на икономическите си нужди.
Те спечелиха и друга битка: въпреки че ЕС отчаяно се нуждаеше от свежи пари за хазната си, той не включи приходите от вече планираното разширяване на схемата за търговия с емисии на ЕС за сгради и автомобилен транспорт в предложената си кошница от нови източници на приходи.
Накрая, ЕС предложи да подкрепи възстановяването на Украйна и пътя ѝ към членство с допълнителни 100 милиарда евро.
Платците на сметки за електроенергия
Съгласно предложението, ЕС ще увеличи значително подкрепата си за модернизиране на електроенергийните мрежи в блока, за да понижи цените, които бяха посочени в доклада на бившия шеф на Европейската централна банка Марио Драги като ахилесовата пета на Европа в конкуренцията със САЩ и Китай.
Бюджетът за енергетика на Механизма за свързване на Европа - фонд, който може да се използва за модернизиране на инфраструктурата и инвестиции в нови технологии, ще се увеличи от едва 6 млрд. евро на 30 млрд. Освен това електропреносните мрежи ще могат да се възползват от значително разширения фонд за конкурентоспособност в размер на 410 млрд. евро, с цел да се намали разхищението и да се намалят сметките за промишлеността и домакинствата.
Драги предупреди, че „инвестициите в инфраструктура са бавни и не са оптимални“, докато постоянно поскъпващата енергия принуждава производителите да намаляват производството или да се местят в други региони.
Цифровите технологии
Комисията иска да увеличи петкратно средствата на блока за цифрови технологии. Това означава фондове до 54,8 милиарда евро в следващия бюджет - огромно увеличение в област, в която ЕС вече инвестира значителни средства за научни изследвания и иновации.
Но залогът се увеличи в последните години. Регионите - от САЩ до Китай - се конкурират ожесточено на полето на трансформативните технологии – най-вече изкуствения интелект. Те са един от четирите стълба на новия, всеобхватен Фонд за конкурентоспособност, чиято обща стойност е 410 млрд. евро.
Отбраната
Предложението на Комисията е да се отпуснат най-малко 131 млрд. евро за отбрана и космически програми, което означава „пет пъти повече от това, с което разполагаме днес“, заяви фон дер Лайен.
Отделни бюджети ще бъдат използвани и за повишаване на отбранителната готовност на блока.
Предложението „показва добре дошла амбиция“, коментира Хана Нойман, германски депутат от Зелените, член на Комитета по отбрана на Европейския парламент.
Сумата е в съответствие с нуждите, определени в началото от комисаря по отбраната Андриус Кубилиус.
Изследвания и култура
Флагманската програма на блока за научни изследвания и развитие - „Хоризонт Европа“ - ще се удвои до 175 милиарда евро. В момента тя вече е един от най-големите фондове от този тип в света с бюджет от 95 милиарда евро. Въпреки това група експерти твърди пред POLITICO, че ЕС трябва да увеличи разходите си за научни изследвания и развитие до 220 милиарда евро, за да остане конкурентоспособен.
Разпределението за водещата програма на ЕС за мобилност на студентите, „Еразъм+“, е увеличено с 50% до над 40 млрд. евро. Комисията обяви и нова програма „AgoraEU“ на стойност 8,6 млрд. евро, която ще подкрепя културата, медиите и организациите на гражданското общество.
„Това е революционен ден за културата и творческите сектори в Европа“, категоричен е пред POLITICO комисарят по образованието и спорта Глен Микалеф.
На ръба
Военна мобилност
Комисията иска блокът да задели 17,7 милиарда евро за военна мобилност, според комисаря по транспорта Апостолос Цицикостас. На хартия това изглежда като голяма победа в сравнение с бюджета за военна мобилност от 1,7 милиарда евро в настоящата финансова рамка.
В действителност обаче тази сума е далеч по-малка от 75-те милиарда евро или дори 100-те милиарда евро, които според Цицикостас са необходими.
Макар че част от бюджета за граждански транспорт може да подкрепи инфраструктурата с двойно предназначение – и могат да бъдат използвани допълнителни средства за отбрана – военните нужди все още изглеждат само частично удовлетворени.
Комисията предложи бъдещият Механизъм за свързване на Европа, инструментът на ЕС за финансиране на инфраструктурата, да възлиза на общо 81,4 млрд. евро. Около 51 млрд. от тях ще бъдат предназначени за транспорт.
Градове и региони
Схемата за финансиране на сближаването на ЕС има за цел да стимулира растежа в по-бедните региони на блока и да намали неравенството. В момента тя представлява повече от една трета от текущия бюджет на ЕС. Но вместо да бъде самостоятелна политика в предложението за бюджет за 2028 г., финансирането на сближаването се разглежда чрез т.нар. национални и регионални партньорски планове, разработени от националните правителства.
В споразумение, постигнато в последния момент, Комисията обещава, че най-бедните региони на блока ще получат 218 милиарда евро в следващия бюджет, което беше ключово искане на комисаря по регионите Рафаеле Фито. Но за останалата част от ЕС не са дадени такива гаранции, което поражда опасения, че общата сума, отпусната за регионално развитие, ще бъде по-малка от тази в настоящия бюджет. Това е лоша новина за градовете и селските райони, които разчитат на средствата за сближаване за финансиране на всичко – от пътища до обществени библиотеки.
Освен това местните и регионалните лидери са загрижени за предложението в бюджета да се даде на централните правителства прекомерна власт да управляват и разпределят средствата на ЕС чрез схемата на партньорските планове, както и за това, че националните лидери биха могли да наказват политическите си съперници, като им отказват достъп до средствата.