"Още не сме видели най-лошото от митата", предупреждават търговците на дребно в САЩ
От пакетирани храни до свещи и електроника – увеличенията на цените предстоят, а потребителите все повече променят навиците в пазаруването си
&format=webp)
Потребителите зад Океана са изправени пред нова вълна на финансов натиск, тъй като представителите на бизнеса– от веригите супермаркети до търговците на хардуер, предупреждават, че митата вече се отразяват на цените им.
Търговци на дребно като Walmart, Target и Best Buy заявиха през последните седмици, че някои увеличения вече се усещат върху цените на хранителните стоки, стоките за дома и електрониката, съобщава Yahoo Finance.
Гигантът в производството на пакетирани храни J.M. Smucker, собственик на марки като Folgers, Dunkin' и Café Bustelo, предупреди за предстоящи увеличения на цените, след като печалбите от кафето в САЩ се сринаха с 22% в резултат на митата.
Hormel Foods, компанията зад Spam и Skippy, също сигнализира за „рязкото увеличение на разходите за суровини“ след като не успя да оправдае очакванията за печалба през тримесечието. Акциите ѝ паднаха с 12% след предупреждението.
Допълнителна несигурност добави Федералният апелативен съд, който в петък отмени по-голямата част от глобалните вносни тарифи на Тръмп, като постанови, че изпълнителните заповеди надхвърлят неговите законни правомощия.
Решението със 7 гласа „за“ и 4 „против“ позволява митата да останат в сила, докато администрацията обжалва пред Върховния съд, което оставя както търговците на дребно, така и потребителите в несигурност относно бъдещите цени на вносни стоки.
„В момента не можете не сме в състояние да управляваме дори контролируеми фактори. Не знаем какви са разходите по отношение на търговията на дребно и маржа. Мисля, че още не сме видели най-лошото.“, заяви пред Yahoo Finance Мики Дрекслър, бивш главен изпълнителен директор на Gap и настоящ председател на модната марка Alex Mill.
Бизнесът предупреждава, че предстоят още увеличения, тъй като новите запаси се доставят на по-високи цени.
„Поддържаме цените си възможно най-ниски, колкото можем по-дълго“, заяви главният изпълнителен директор на Walmart Дъг Макмилън. „Докато попълваме запасите си на ценови нива след налагането на митата, продължаваме да наблюдаваме увеличение на разходите всяка седмица, което очакваме да продължи през третото и четвъртото тримесечие.“
Този нарастващ натиск принуждава търговците на дребно да решат колко от тежестта могат да поемат – и колко неизбежно ще се прехвърли върху потребителите.
„Имаме просто K-образна икономика“, заяви в петък пред Yahoo Finance Том Есай, основател на Sevens Report Research. „Имате потребители с по-високи доходи, които наистина поддържат икономиката, и потребители с по-ниски, които са под натиск, защото усещат въздействието на тарифите върху инфлацията.“
В петък проучването на потребителското доверие на Университета на Мичиган показа, че през август то е спаднало с почти 6% спрямо юли и с повече от 14% спрямо миналата година.
Очакванията за инфлацията за следващата година са се повишили от 4,5% на 4,8%, докато условията за покупка на дълготрайни стоки са спаднали до най-ниското си ниво за последната година.
Директорът на проучването Джоан Хсу заяви, че влошаването е видимо „във всички групи по възраст, доходи и богатство от акции“, което подчертава колко широко разпространено е безпокойството относно цените.
Тази предпазлива нагласа сега определя начина, по който американците пазаруват, като домакинствата от всички доходни групи са все по-избирателни къде и как харчат парите си.
Изпълнителният директор на Whirlpool Марк Битзър отбелязяа, че потребителите „избират да комбинират продукти от по-ниския ценови клас“, докато шефът на Procter & Gamble Джон Молер наблюдава „умерено понижение в продажбите на нашите маркови продукти“, тъй като купувачите предпочитат по-евтини марки перилни препарати като Gain.
Брет Роуз, главен изпълнителен директор на United National Consumer Suppliers, която работи с търговци на дребно като Walmart, Macy's, TJX Companies, Dollar Tree, Amazon и други, описва поведението на клиентите по-скоро като „замяна“. „Вместо да купя свещ Jo Malone, ще купя друга страхотна свещ, която все още е на добра цена. Но мога да вляза в TJX, Ross или Marshalls и все пак да намеря марките на по-ниска цена.“
Тази динамика е помогнала на търговците на дребно да спечелят пазарен дял. Вериги като Dollar Tree, Five Below и TJX Companies отчитат по-силно търсене през последните месеци, тъй като прекупвачите търсят изгодни оферти. Акциите на тези компании са се повишили с 45%, 37% и 14% от началото на годината.
Все пак, предвид нарастващият ефект от митата, пътят напред далеч не е ясен. Както казва ветеранът в търговията на дребно Дрекслър: „Ако някои твърдят, че имат отговорите, бих искал да ми се обадят и да ми кажат какви са те.“