ЕС търси компромис с Фицо за новия пакет санкции срещу Русия
В заключенията за срещата на върха в четвъртък вече фигурират исканията на словашкия премиер
&format=webp)
Преди ключовата среща на върха в четвъртък ЕС търси начини да убеди словашкия премиер Роберт Фицо да оттегли ветото си върху новия пакет санкции срещу Русия, съобщава Euronews.
Фицо няма възражения срещу самите мерки, които са насочени към руския втечнен природен газ (LNG), нефтената инфраструктура на страната, „сенчестия флот“ и платформите за криптовалути, както и движенията на руските дипломати в блока. Той обаче е повдигнал редица несвързани оплаквания относно цените на енергията, автомобилния сектор и конкурентоспособността.
Тези въпроси, според него, трябва да бъдат обсъдени „съществено“ на ниво европейски лидери като условие за отмяната на ветото му.
„Не ме интересуват нови пакети от санкции срещу Русия, докато в заключенията от срещата на върха не бъдат включени ясни политически насоки към Европейската комисия как да се справи с кризата в автомобилната индустрия и високите цени на енергията, които правят европейската икономика напълно неконкурентоспособна“, заяви Фицо миналата седмица.
I AM MORE AND MORE CONVINCED THAT BY CONSTANTLY DISCUSSING UKRAINE, WE IN THE EU ARE COVERING UP OUR INABILITY TO DEAL WITH OUR MOST FUNDAMENTAL CHALLENGES AND PROBLEMS.
— Robert Fico 🇸🇰 (@RobertFicoSVK) October 15, 2025
As part of the preparations for the European Council (EC), I had a long phone call with the President of the… pic.twitter.com/vZKdVhuqlU
„Отказвам да позволя такива сериозни въпроси да бъдат „разгледани“ в заключенията с общи фрази, докато подробните решения и позиции са посветени на помощта за Украйна.“
В понеделник председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен изглежда се вслуша в призива на словашкия премиер.
В шестстранично писмо, изпратено до лидерите на 27-те държави членки, Фон дер Лайен се ангажира да ускори планирания преглед на закона от Зелената сделка, който предвижда забрана на продажбите на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене след 2035 г. Първоначално прегледът беше насрочен за 2026 г., но сега първите резултати се очакват още през декември.
„Взех решение да ускоря прегледа на регламента за стандартите за емисии на CO₂ за леки автомобили и микробуси. Процедурата трябва да бъде завършена до края на годината“, написа Фон дер Лайен.
Забраната, която предвижда прекратяване на продажбите на автомобили с двигатели с вътрешно горене след 2035 г. вече мобилизира редица консервативни лидери, сред които германският канцлер Фридрих Мерц, италианския премиер Джорджия Мелони и полският министър-председател Доналд Туск.
Фицо, чиято страна има автомобилна промишленост, тясно свързана с тази на Германия, също е критичен към забраната.
Сред исканията на лидерите е разрешение за използване на е-горива – синтетични горива, които могат да заменят традиционния дизел и бензин и така да удължат живота на двигателите с вътрешно горене. Тези горива обаче са спорни, тъй като при производството и изгарянето им също се отделят CO₂ емисии.
„При подготовката на прегледа ние оценяваме и ролята на горивата с нулеви и ниски въглеродни емисии в прехода към пътен транспорт с нулеви емисии след 2030 г., като например електронните горива“, отбеляза Фон дер Лайен в писмото си, като така на практика подкрепи петицията.
Председателят на ЕК също така загатна за пакет от „облекчения“ за автомобилния сектор и няколко корекции в екологичните регламенти.
Относно цените на енергията фон дер Лайен призна, че сметките на домакинствата и бизнеса остават упорито високи и се различават „значително“ между отделните страни, което отслабва конкурентоспособността на ЕС спрямо Съединените щати и Китай, където енергийните разходи са значително по-ниски.
За да компенсира тази разлика, тя обеща да представи нови идеи „възможно най-скоро“.
„Трябва да разгледаме краткосрочни и ефективни мерки на европейско ниво за намаляване на цените на енергията, като същевременно запазим равнопоставените условия на вътрешния пазар“, допълни тя.
Какъв е смисълът на срещата изобщо?
Писмото на фон дер Лайен идва в момент, когато посланиците на страните членки бързат да финализират заключенията за срещата на върха в четвъртък, които трябва да бъдат одобрени с консенсус.
Последният проект на документа, датиран от 17 октомври и видян от Euronews, включва по-разширени формулировки по двата въпроса, поставени от Роберт Фицо.
Относно автомобилната индустрия в текста се приветства решението на Европейската комисия да ускори прегледа на забраната за продажба на автомобили с двигатели с вътрешно горене след 2035 г. и се призовава за „бързо представяне на предложението, като се вземе предвид технологичната неутралност“. По отношение на енергийните цени се изразява съжаление за „негативното въздействие върху конкурентоспособността“ и се настоява Комисията да „ускори работата по конкретни мерки за намаляване на цените и подкрепа на устойчивото производство на енергия“.
Нито едно от двете изречения не фигурира в предишната версия на заключенията, подчертава Euronews. Изготвянето на текста ще продължи и през следващите дни, като посланиците са решени да го финализират преди началото на лидерската среща.
Фицо обаче може да изненада колегите си лидери, като представи свои собствени идеи, което би могло да наложи преразглеждане на текста по време на срещата на върха.
„Ако оставим автомобилната индустрия без внимание, знаейки в каква криза се намира, и не кажем нищо конкретно на следващия Европейски съвет – тогава какъв е смисълът от срещата? Отново Украйна?“, коментира Фицо миналата седмица. „Имаме толкова много проблеми тук, в ЕС, които изискват цялото ни внимание.“
Все още не е ясно дали Фон дер Лайен ще напише специално писмо до Фицо, както направи през лятото, когато словашкият лидер наложи вето на предишния пакет от санкции срещу Русия.
Тогава председателят на Комисията даде гаранции за поетапно премахване на руските изкопаеми горива – мярка, срещу която Фицо се противопоставяше. В крайна сметка страните членки одобриха стъпката с предвидена „аварийна спирачка“ за Словакия и Унгария.
„Председателят поддържа редовни контакти с лидерите, включително и по отношение на всеки пакет от санкции. Контактите са много тесни“, каза в понеделник говорител на Комисията.
„Това показва колко спешно председателят Фон дер Лайен разглежда този въпрос (забраната от 2035 г.) и ситуацията в автомобилната промишленост.“