През последните години хората все по-често предпочитат да ходят сами на социални дейности – от пътувания и вечери до концерти и клубни събития. 

Неотдавнашно проучване на Ticketmaster установява, че броят на хората, които са посетили сами двудневен или еднодневен фестивал, е нараснал от 8% през 2019 г. до 29% през тази година. В отговор на тази тенденция фестивалът Reading and Leeds създаде специална зона за къмпинг за индивидуални посетители, следвайки примера на Download и неговата популярна зона за “вълци единаци”. Междувременно в социалните мрежи се появяват все повече страници като London Solo Ravers и чат групи в WhatsApp като Untitled Rave Community Project, които обединяват хора, предпочитащи да посещават клубове сами.

„Когато отида на събитие с някого, често прекарвам вечерта, следвайки неговите планове“, разказва пред Guardian 26-годишната лондончанка Анаис Еспиноса. „А когато съм сама, съм напълно свободна – мога да си взема питие, да застана точно пред DJ-я или просто да се оставя на момента. Действаш по инстинкт. Чувствам се като герой от видеоигра, попаднал в собственото си приключение.“

Д-р Каренца Мур, изследовател на клубната култура и употребата на рекреативни наркотици в университета в Нюкасъл, казва, че основната причина хората да ходят сами е „специфичен интерес към определен музикален жанр“. Това се отразява и в проучването на Ticketmaster, което показва, че интересът към музиката е основната причина за самостоятелно посещение на фестивали. А във времена на високи цени и растящи разходи за живот мнозина трудно намират приятели, готови и финансово способни да излизат редовно. „Ако няма с кого да отидеш, но наистина искаш да присъстваш на дадено събитие, просто трябва да приемеш, че ще си сам“, посочва 26-годишната Ими Джагър от Манчестър. Тя често посещава сама вечери с електронна музика и queer партита.

От началото на пандемията все по-популярни стават събития като вечери за необвързани, групови срещи за непознати, офлайн събирания и разходки, които постепенно разчупват стигмата около това да си сам. Според проучването на Ticketmaster основните причини хората да избират подобни активности са усещането за свобода и възможността да срещнат други със сходни интереси.

Мур добавя, че след годините на дигитално общуване мнозина са се наситили на онлайн контактите: „Хората отново започнаха да ценят преживяванията в реалния свят.“

Кейт Роси, професор в Университета за творчески изкуства в Съри и изследовател на клубната култура, смята, че нарастващият брой хора, които излизат сами, е част от по-широка тенденция – днешните млади хора ценят преживяванията повече от материалните неща. Според нея обаче може да има и по-прагматичен елемент: „Хората търсят преживяването, но и възможността да го споделят в социалните мрежи.“

Въпреки това Роси и други експерти подчертават, че онези, които го правят само заради лайковете, са малцинство. Както отбелязва Мур: „Отиваш сам, но почти винаги си тръгваш с усещането, че вече не си сам.“

Вече от седем години Бен Уолтън от Северен Уелс ходи сам на събития два-три пъти в месеца. „Срещам нови хора с различен произход, хора, които може би никога повече няма да видя“, пояснява той. „В това има красота.“ 

Джагър е съгласна. На техно фестивала Awakenings в Нидерландия тя се присъединява към група местни младежи, които никога преди не е срещала – нещо, което по собствените ѝ думи не би направила, ако беше с приятели. „Беше невероятно да се сближа с нови хора само за един уикенд. Особено когато си в друга страна и имаш шанса да се докоснеш до различна култура.“

Тенденцията се насърчава и от социалните мрежи. Според Роси хората днес живеят в „хибридна реалност – едновременно дигитална и лична“, която им позволява да бъдат част от общности извън непосредственото си обкръжение, но обединени от споделени интереси.

След като около десетилетие се е забавлявал на подобни събития с приятели, Еспиноса започва да излиза сама едва тази година и го приписва на възрастта и самочувствието си. Средната възраст на хората, които посещават фестивали, се повишава, а мнозина над 30 продължават активно да участват в подобни събития – тенденция, която според Мур може да обясни защо все повече от тях предпочитат да го правят сами.

Мур допълва, че фокусът върху благосъстоянието и сигурността по време на събития с жива музика също играе роля. Фестивалите се възприемат като по-безопасни места, където „ако нещо се случи, винаги можеш да се обърнеш към персонала“, цитира Guardian. 

Еспиноса признава, че се чувства по-сигурна сама на рейв парти, отколкото в нощен клуб: „На рейвовете хората идват заради музиката и танците, докато в клубовете често има повече флиртове и алкохол.“

Джагър обаче е по-предпазлива: „Не бих казала, че рейвовете са физически по-безопасни, защото случаите на тормоз и подправяне на напитки все още са чести. Но обикновено се чувствам по-приета.“

Въпреки първоначалната несигурност, много хора откриват, че соло излизанията ги правят по-уверени. „Това е изключително утвърждаващо“, обяснява Джагър. „Да осъзнаеш, че не зависиш от никого и можеш сама да си създадеш страхотно преживяване.“