Tesla отчете 12% увеличение на приходите през третото тримесечие, след като в предходните два отчетни периода компанията отбеляза спад. Въпреки това, печалбата не оправда очакванията на анализаторите, което доведе до понижение на акциите с близо 5% в следборсовата търговия, обобщава CNBC.

Финансови резултати (спрямо прогнозите на анализаторите на LSEG):

Печалба на акция: 50 цента (коригирана) срещу очаквани 54 цента

Приходи: 28.10 млрд. долара срещу прогнозирани 26.37 млрд. долара

Общите приходи са се увеличили от 25.18 млрд. долара година по-рано. Приходите от автомобилния бизнес на Tesla са нараснали с 6%, до 21.2 млрд. долара спрямо 20 млрд. долара през същия период на 2024 г.

Нетната печалба е намаляла с 37%, до 1.37 млрд. долара (или 39 цента на акция), в сравнение с 2.17 млрд. долара (или 62 цента на акция) година по-рано.

Компанията посочва, че спадът в печалбата се дължи на по-ниски цени на електромобилите и 50% увеличение на оперативните разходи, свързано частично с инвестиции в изкуствен интелект и други проекти за научноизследователска и развойна дейност.

Краят на тримесечието съвпадна с отпадането на федералните данъчни облекчения за електромобили, премахнати с новия бюджетен закон на президента Доналд Тръмп. Това е довело до ускорени продажби, тъй като потребителите са побързали да се възползват от стимула, преди да изтече, посочва CNBC.

Още през юли, по време на предишния отчет, Илон Мъск и финансовият директор Вайбав Танеджа предупредиха акционерите за ефекта от по-високите мита и отмяната на данъчните стимули.

Акциите на Tesla, които се сринаха в началото на годината, са се възстановили с около 9% през 2025 г., но все още изостават спрямо основните борсови индекси и останалите големи технологични компании.

Въпреки възстановяването на ръста, Tesla продължава да се сблъсква със спад в продажбите в Европа, частично заради обществената реакция срещу Илон Мъск и неговата политическа риторика и активизъм, както и заради засилената конкуренция от производители като Volkswagen и BYD.

По време на конференцията след отчета акциите отново се понижиха, след като ръководството не даде ясни насоки за бъдещето, а Мъск отново насочи разговора към футуристичните си проекти.

Особено притеснение буди бавният напредък по системата за напълно автономно шофиране (Full Self Driving). Според Танеджа, само 12% от клиентите на Tesla в момента използват платената версия FSD Supervised – частично автоматизирана система.

Нови проекти и цели

Tesla не представи конкретни прогнозни обеми за производство, но заяви, че продължава подготовката за серийно производство през 2026 г. на Cybercab – автономно роботакси; Semi – електрически камион за тежкотоварен транспорт; Megapack 3 – нова батерийна система за съхранение на енергия.

Мъск заяви, че производството на Cybercab се очаква да започне през второто тримесечие на 2026 г.

Компанията вече изгражда първото поколение производствени линии за хуманоидните си роботи Optimus, като версия V3 трябва да бъде представена през първото тримесечие на 2026 г.

Tesla представи своя изцяло електрически камион Semi още през 2017 г., но производствените линии все още са в процес на изграждане.

Вицепрезидентът Ларс Морави уточни, че компанията вече разполага с флот от тестови камиони, но все още разработва версия на системата за автономно шофиране, пригодена за тях.

Изкуствен интелект и нови направления

Компанията отбелязва, че разширява своята мрежа от роботаксита в Остин и е стартирала услуга за споделени пътувания в района на Сан Франциско (Bay Area). Tesla твърди, че събира данни, които ще ѝ позволят да „масштабира услугата в други градове“ чрез „универсален модел“.

Мъск заяви, че до края на 2025 г. Tesla ще предлага роботакси в 8 до 10 големи метрополиса.

Енергийният бизнес на Tesla расте

Най-големият двигател на растежа през тримесечието е бил бизнесът с енергийно съхранение и производство, където приходите са скочили с 44%, до 3.42 млрд. долара. Този сегмент включва батерийни системи и соларни технологии, използвани за центрове за данни и големи предприятия. Делът на енергийното подразделение вече представлява около една четвърт от общите приходи на Tesla.

Компанията на Мъск за изкуствен интелект xAI, основана през 2023 г., е един от най-големите клиенти на Tesla в енергийния сегмент. В годишния си отчет за 2024 г. Tesla съобщава, че xAI е направила разходи за около 198.3 млн. долара за годината и още 36.9 млн. долара до февруари 2025 г., основно за закупуване на системи Megapack.