Европейската комисия може да действа като единен орган по прилагане правилата за технологичните гиганти, но новото споразумение между Google и регулатора в Италия, показва, че всяка национална власт все още може да променя регламентите, отбелязва Politico.

Италианските органи съобщиха, че са постигнали сделка с американския гигант да промени дизайна на общите си условия, за да са съгласни потребителите да споделят данни.

Разследването, в което търсачката беше обвинена, че използва „подвеждащи и агресивни“ търговски практики, за да накара потребителите да свържат услуги като Maps и Search, нарушавайки италианските правила за защита, се отнасяше до Закона за дигиталните пазари на ЕС (DMA).

Макар че е създаден с цел да централизира прилагането на дигиталните правила в Брюксел, той не пречи на националните регулатори да разследват случаи, свързани с големите технологични компании. В отговор в понеделник ЕК приветства споразумението на Google с Италия и заяви, че предвидените промени ще бъдат въведени в целия блок.

„Ангажиментите на Google са добър пример как работата на националните органи по законодателството за защита на потребителите допълва прилагането на DMA за постигане на по-добри резултати“, заяви говорител на ЕК.

„Google ще промени политиките си за съгласие, за да предоставя по-ясна и по-точна информация – както и за това как комбинира и използва лични данни, така и за последствията от даването на съгласие за потребителите.“

Дигиталните правила са сред основните проблеми между Вашингтон и Брюксел, а американският министър на търговията Хауърд Лътник повдигна въпроса по време на посещението си в Брюксел в понеделник. Той призова ЕС да „отстъпи от тази регулаторна рамка“ и в замяна предложи перспектива за сътрудничество в други области, като например стоманодобивната промишленост.

Основното недоволство на Вашингтон е, че DMA по своята същност е насочен към най-големите технологични платформи, а те са предимно американски.

Освен това, Google наскоро беше глобена с близо 3 млрд. евро в антитръстово разследване, в което органите на ЕС установиха, че е упражнявала нелоялен натиск върху клиентите си в дигиталната реклама. Миналата седмица търсачката предложи промени в отговор.

В рамките на текущия преглед на DMA от ЕК и примера на Италия някои заинтересовани страни от технологичния сектор имат опасения, че това може да доведе до възстановяване на мозаечната рамка на националните правила, които регламентът трябва да хармонизира.

Google изтъкна пред италианския регулатор, че този въпрос трябва да бъде разгледан от ЕК, но този аргумент беше отхвърлен с позоваване на съдебната практика, която позволява прилагането на италианското потребителско право.

В решението си италианската Комисия за защита на конкуренцията и потребителите заявява, че е сътрудничила на ЕК и е участвала в тристранни преговори за мерките за отстраняване на нарушенията.

Италианският регулатор започна разследването през 2024 г., малко след влизането в сила на DMA, като обвини Google в използване на подвеждащи и агресивни търговски практики, за да накара потребителите да свържат услуги като Maps и Search.

Google вече даде съгласието си да преработи екрана за избор и да подкани всички италиански потребители да изберат отново своите предпочитания за личните данни. По-широките промени в дизайна обаче ще засегнат всички европейски потребители.

„След координирани дискусии с ЕК и италианския орган за защита на конкуренцията правим прости актуализации, които показваме на потребителите, за да решат дали искат да свържат нашите услуги“, заяви говорител на Google.

Макар че до момента ЕК не е изразила становище относно спазването от Google на DMA по отношение на съгласието за обработка на данни, решението на компанията беше критикувано от потребителски групи като BEUC за подвеждане на потребителите, а италианските регулатори предприеха действия.

Те не бяха първата национална агенция, която направи това. Преди влизането в сила на DMA, германската конкурентна служба се намеси в политиката на Google за използване на данни въз основа на националните правила за дигитална конкуренция, което доведе до мерки в целия ЕС, които бяха разширени си определени услуги на компанията като Search и Gmail.