Rivian разширява възможностите за шофиране „без ръце“ в опит да догони Tesla
Компанията също така е разработила собствен компютърен чип – по подобие на Tesla – който позволява на електромобили ѝ бързо да обработват данните от пътя и да ги подават към AI модела, който задвижва системата за автономно управление
,fit(1001:538)&format=webp)
Rivian задълбочава залога си върху ориентиран към изкуствения интелект подход за разработване на напълно автономни електромобили, в момент когато губещият пари производител е изправен пред труден пазар за своите пикапи и SUV модели.
Функцията за шофиране „без ръце“ на Rivian ще бъде обновена по-късно този месец, така че да заприлича много повече на системата на Tesla, когато компанията разшири обхвата ѝ до територия, над 20 пъти по-голяма от сегашната, предава The Wall Street Journal.
Rivian също така е разработила собствен компютърен чип – по подобие на Tesla – който позволява на електромобили ѝ бързо да обработват данните от пътя и да ги подават към AI модела, който задвижва системата за автономно управление. Колкото повече електромобили на Rivian се движат по пътищата, толкова повече реални данни ще се генерират за обучение на AI модела, който стои зад самоуправлението, каза главният изпълнителен директор Ар Джей Скариндж.
„Нашият подход към изграждането на самоуправляващи се електромобили е изцяло базиран на този цикъл на данни“, заяви той по време на събитието „Autonomy and AI Day“, проведено в Силициевата долина в четвъртък.
Инвеститорите обаче останаха хладни. Акциите на Rivian затвориха със спад от 6% до 16,43 долара.
Завоят на Rivian към разработване на собствен хардуер и софтуер за автономно управление датира от 2022 г., когато компанията реши да изостави предишните си усилия и да започне „начисто“, разказва Скариндж в интервю за The Wall Street Journal. По това време изкуственият интелект започваше да изпреварва писаните от хора правила като водеща технология зад автономните автомобили, допълва той.
Ориентираният към AI метод, който Tesla също използва, е категорично по-добър, според Скариндж.
„Когато започнеш да виждаш темпа на подобрение и данните зад него, разликата е повече от ден и нощ. Това дори не е в една и съща категория“, добавя той.
През следващата година по-новите електромобили на Rivian ще получат навигация „от точка до точка“ без използване на ръце – следващата стъпка към това водачите да могат да откъсват поглед от пътя и в крайна сметка изцяло да се откажат от участие в управлението, коментира Скариндж по време на събитието.
„Ще можеш да си на телефона или да четеш книга, без да е необходимо активно да участваш в управлението на автомобила“, посочва изпълнителният директор.
В крайна сметка собствениците на Rivian ще могат да изпращат децата си на училище в самоуправляващ се автомобил или да извикат колата да ги вземе от летището, добавя той.
Функцията за шофиране без ръце на Rivian ще бъде разширена по-късно този месец и ще обхване 3,5 милиона мили пътища в Северна Америка, спрямо около 135 000 мили разделени магистрали в момента. Подобренията ще бъдат достъпни за второто поколение пикапи и SUV модели R1 на Rivian, продавани от средата на 2024 г.
„Ако има очертана и ясно маркирана линия, вече можете да шофирате без ръце“, посочва Джеймс Филбин, вицепрезидент „Автономност и AI“ в Rivian.
През март 2026 г. компанията ще започне да таксува функцията за шофиране без ръце – или 50 долара месечно, или еднократно 2 500 долара. Tesla таксува 99 долара на месец или 8 000 долара за своята система за подпомагане на водача.
Скариндж казва пред WSJ, че цената е справедлива и че Rivian се надява да я повишава с подобряването на продукта, сравнявайки я с начина, по който стрийминг услугата Spotify постепенно увеличава абонаментните си такси.
„Нека първо го пуснем, а после да започнем да изграждаме отношения с клиентите.“
Rivian, която през цялата си 14-годишна история продава висок клас електромобили на загуба, е под натиск да достигне рентабилност и да разшири привлекателността си.
Компанията планира да пусне SUV модел с името R2 през следващата година, с начална цена от 45 000 долара – значително по-ниска от тази на сегашните ѝ модели.
Според анализатори на Morgan Stanley, способността на Rivian да остане релевантна на пазара на електромобили зависи от това дали ще успее да поддържа темпото със системата за автономно управление на Tesla, според анализ на експертите от 7 декември.
Основният бизнес на Rivian е изправен пред сериозни предизвикателства. Купувачите на електромобили в САЩ вече не могат да се възползват от федералния данъчен кредит от 7 500 долара, а разхлабването на стандартите за горивна ефективност от президента Тръмп унищожи пазара на регулаторни кредити, от чиито продажби Tesla и Rivian разчитаха на приходи от традиционните автомобилни производители.
Освен Tesla, други автомобилни компании, които инвестират значителни средства в разработването на самоуправляващи се технологии, са стартъпът за електромобили Lucid и General Motors – най-големият производител в САЩ по обем.
GM заяви, че планира да добави подобна възможност за шофиране към своята система Super Cruise, която работи само по магистрали, считано от 2028 г., като първоначално тя ще бъде внедрена в електромобил от висок клас на Cadillac.
&format=webp)
&format=webp)
)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
,fit(1920:897)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(1920:897)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)