Айо Едебири спечели наградата за женска роля в телевизионен сериал – мюзикъл или комедия на церемонията "Златен глобус" 2024 г.

В благодарствената си реч актрисата постави на фокус безценната работа на асистентите на своя агент и мениджър, като им благодари за това, че са отговаряли на нейните "луди, луди имейли".

Асистентите играят решаваща роля в подпомагането на високопоставени личности и знаменитости в ежедневната им работа (спомнете си Дона Полсен в "Костюмари").

И все пак, с усъвършенстването на технологиите все повече хора се питат: ще може ли някога изкуственият интелект да организира срещите ви, да намери и резервира място за голямото изнесено заседание на компанията, да подрежда по важност входящата ви поща (включително тези "луди, луди имейли"), да поръчва любимия ви обяд и да ви подтиква най-после да се отлепите от бюрото, за да не закъснеете за футболния мач на детето?

Много административни специалисти по света очакват отговор на тези въпроси.

В глобален мащаб: 14 милиона работни места изчезват до 2027 г.Внедряването на изкуствен интелект ще послужи както като положителна, така и като отрицателна сила

Понастоящем този вид задачи са в компетенциите на личните и изпълнителните асистенти, които се фокусират върху подпомагането на ръководителите в областта на логистиката, комуникацията и др.

Тези роли са от съществено значение, тъй като помагат на висшите кадри да останат продуктивни и да се съсредоточат върху цялостната картина, пише BBC.

Сега обаче, когато технологиите за автоматизация набират скорост, се появяват платформи за виртуални асистенти с изкуствен интелект, които се предлагат като алтернатива на използването на човешки асистент.

Например ClickUp AI твърди, че може да консолидира ежедневните задачи и съответно да ги оптимизира; има и Wally, който изготвя имейли от името на служителите.

Други нововъзникващи технологии, които не са класифицирани като програми за виртуални асистенти с изкуствен интелект, също заместват някои от задачите, които обикновено се оставят на административните специалисти.

Софтуерът за автоматизация на процесите или за планиране може да премахне част от тежестта на ежедневната логистика. Генеративният AI също може да помага на шефовете с все по-сложни задачи, като например съставяне на маршрут за бизнес пътуване или предварителни проучвания за срещи.

Meta налага етичен подход за обучение на своя водещ AI асистентMeta AI е най-значимият продукт сред първите ориентирани към потребителите AI инструменти на компанията

Експертите по изкуствен интелект отдавна прогнозират, че административните длъжности, особено тези, които се занимават с повтарящи се и рутинни задачи, могат да бъдат първите заменени с напредването на технологиите на изкуствения интелект.

И все пак, все още не е време за паника - ако изобщо е такъв момент настъпи, казва Мансур Сумро, преподавател по устойчивост и международен бизнес в университета Teesside, Великобритания.

Той твърди, че AI просто не е готов да се справи с нещо повече от базово ниво на асистентски задължения.

"AI все още се бори със сложни задачи, при които е необходим елемент на вземане на решения на човешко ниво.", обяснява ученият.

Хората може и да са в състояние да възложат част от работата на AI, но има ограничения за това, което тези инструменти могат да постигнат.

Емоциите като измерими данни: Редно ли е AI да анализира чувствата ниСлужителите често не знаят, че компанията им използва технологията, докато те са на работа. Не съществува изискване работодателите да ги информират.

Соумро обяснява как в момента "AI не може да бъде интелигентен по отношение на емоциите, а това е най-трудната за преминаване бариера". Той казва, че все още липсват чувствителността и нюансите, които са важни за човешките асистенти, както и креативността, която много ръководители търсят.

Някои асистенти вече са сигурни, че AI не е в състояние да ги замени - отчасти защото те самите вече го използват.

Сред тях е Джоан Манвил, асистент от Обединеното кралство и основател на Joanne Manville Virtual Assistance, компания с 30 служители, която предлага дистанционни асистентски услуги на широк кръг предприятия.

"Редовно използваме инструменти за автоматизация, за да улесним производителността на клиентите и подкрепяме клиенти, които искат да тестват инструменти като ChatGPT за своя бизнес", казва тя.

От години Манвил и екипът ѝ използват платформи за автоматизация като Asana за планиране и Calendly за срещи, а тази година добавят програмите за автоматизация IFTTT и Zapier, които им позволяват да правят още повече. Наред с това, експериментират с чатботове за задачи, като например постове за социални медии и софтуер за транскрибиране на записки от срещи, задвижван от изкуствен интелект.

Може ли AI да проявява емпатия по-добре от хората? Компаниите вече тестватКак новата технология може да промени здравеопазването, обслужването на клиентите и оценката на ефективността

Манвил обаче смята, че има голяма част от работата на асистента, която не може да бъде възпроизведена от AI.

"AI и автоматизацията са добри за функционални задачи, но хората наистина ценят връзката помежду си обслужването на клиентите. Те често избират новия си асистент въз основа на личността на човека и на това как са се сработили с него.", допълва експертът.

Тя е категорична, че справянето с емоционалните възходи и падения на клиентите също е важна част от успеха на асистента. "Трябва да усещате когато някой е стресиран, да преценявате какво се случва и да решавате дали да намалите темпото или да предложите повече подкрепа."

Манвил също така смята, че дори ако AI замени напълно човека чисто функционално, много шефове може да се противопоставят на тази промяна.

"Някои от тях биха предпочели човешки асистент да се присъедини към среща и да води записки, а не AI, тъй като срещата е изключително поверителна и не им харесва мисълта, че записът ще съществува някъде на сървър", допълва тя.

Над 40% от хората вярват, че AI ще вземе работата им 67% от хората все пак са оптимисти за ползите, които технологията може да донесе на обществото

В други случаи клиентите са изпробвали изкуствен интелект, за да се върнат към човешките асистенти.

"Поехме клиент, който използваше AI, за да води бележки от срещи, но те бяха толкова далеч от целта, че сега работят с нас, за да правят протоколите си."

Засега работата на асистентите остава за хората.

Дали това обаче ще се запази, ако AI подобри емоционалната си интелигентност?

Учените се опитват да тласнат технологията в тази посока. Най-голямата изследователска разработка в момента, според Сумро, е в областта на мултимодалното засичане.

Анимиран аватар с глас на човек - отключва ли Microsoft кутията на Пандора?Microsoft признава рисковете, свързани с подобни технологии, познати като Deepfake

Тези технологии използват анализ на гласа и речта, както и технология за разпознаване на лица, за да имитират човешки качества като интуиция и чувствителност.

"Доказано е, че изкуственият интелект е в състояние да открие дали даден човек има психически проблем въз основа на слушане на гласа му в продължение на 10 минути", обяснява преподавателят.

Той обаче е съгласен, че в сектора на асистентите хората винаги ще имат своята роля.

"AI ще извършва рутинни механични елементи на работа и ще подобрява потенциала на това, което хората могат да правят повече и по-добре.", допълва той.