Петзвезден лукс: Мадрид се включва в надпреварата за богати туристи
През пролетта на 2021 г., когато ограниченията заради пандемията започнаха да намаляват, туристите, които се завърнаха в Мадрид, откриха, че центърът на града е различен, пише Reuters.
Районът, по-известен с евтините си хостели, невзрачните магазини за сувенири и задръстените от автомобили пътища, сега има по-широки тротоари, пешеходни зони и улици, които според кметството са по-безопасни и чисти.
Новият облик е част от плана на града да привлече големи вериги петзвездни хотели, тъй като се стреми към напредък в състезанието в сектора на луксозния туризъм, където досега в Европа доминират Париж, Лондон и Милано.
В центъра на испанската столица вече има луксозни хотели, отбелязва Reuters. Four Seasons Hotels Ltd. откри хотел близо до централния площад Пуерта дел Сол след реконструкцията на седем сгради, включително бивш банков клон. Комплексът с площ 1500 кв. м включва търговски център за луксозни марки, сред които Dior и Hermes.
Marriott International отвори отново Santo Mauro Palace след ремонтните дейности по време на пандемията, а през юни започна обновяването на Westin Palace с още 400 стаи. Близкият "Риц" наскоро беше модернизиран и превърнат в луксозната марка "Mandarin Oriental Ritz".
Universal Music също избра Мадрид за откриването на първия си петзвезден хотел. "Избрахме Мадрид, тъй като от години той е слабо представен в луксозния сегмент", обяснява Ричард Брекелманс, вицепрезидент на Marriott за Южна Европа, като посочва изобилието от музеи на изкуствата, театри и ресторанти в града като негова основна притегателна сила.
Мадрид се надява да избегне пренасищането, наблюдавано в Барселона или Балеарските острови, като същевременно залага на това, че луксозният сектор ще му помогне да генерира същите приходи.
Барселона, напротив, ограничава строителството или разширяването на хотели в центъра, за да се справи с неуправляемия брой чуждестранни посетители.
Според доклад на компанията за услуги в областта на търговските недвижими имоти JLL до края на 2023 г. в Мадрид ще има над 2700 луксозни хотелски стаи, което е с 50% повече в сравнение с преди 10 години.
Градът има 33 нови хотела в процес на изграждане, половината от които са в луксозния сегмент, в сравнение с 13 проекта в Барселона, се казва в друг доклад на консултантската компания Colliers.
Инвестициите в хотели в Мадрид възлизат на рекордните 802 млн. евро през 2022 г., което е три пъти повече от тези в Барселона, сочи докладът.
"Видяхме голям потенциал. Досега Мадрид беше непознат в САЩ", каза Карлос Ербъроу, генерален директор на първия хотел Thompson в Европа за Hyatt Hotels Corp., който отвори в Мадрид в края на 2022 г. "Ангажиментът, който властите в Мадрид проявяват към хотелите, в сравнение с този в Барселона е много по-голям", категоричен е той.
Навлизането на луксозните хотели отбеляза нов връх в цените на стаите.
Антонио Каталан, партньор в хотел Santo Mauro Palace, казва, че най-скъпите стаи са се увеличили от около 400 евро за нощувка преди пандемията до 1200 евро за нощувка сега. Заетостта е останала стабилна, въпреки че цените на стаите са се повишили, заявиха пред Reuters от управата на други луксозни хотели.
"Все още имаме цени наполовина по-ниски от тези в Париж и по-ниски от тези в Рим", добавя Каталан. Трима управители на други луксозни хотели очакват цените да се повишат още повече през следващите години.
Веригите ресторанти ги следват.
Robuchon International, притежател на 15 звезди "Мишлен" за всички свои обекти, откри миналата година триетажен ресторант в Мадрид.
Алехандро Питашни, аржентински инвеститор, е отворил четири ресторанта в испанската столица от 2018 г. насам. Той е инвестирал и в луксозни апартаменти за краткосрочно отдаване под наем и се стреми да закупи хотел тази година. "Аз съм оптимист по отношение на туристическата индустрия в Мадрид", категоричен е той.
Заможните американци вече започват да включват Мадрид в своите европейски пътувания, казват мениджърите. Броят на американските туристи в Испания се е увеличил с 25% през април в сравнение със същия месец на 2019 г., сочат официалните данни. Някои мениджъри забелязват и увеличение на броя на посетителите от Азия.
Залогът за лукс се отразява на разходите. Чуждестранните туристи в Мадрид са похарчили 336 евро на ден през април тази година - два пъти над средното за страната.
"Стремим се да обхванем чуждестранните туристи, които харчат най-много", заяви директорът на туристическия отдел на Мадрид Луис Мартин.
Авиокомпаниите също са в час.
Испанската Iberia разшири полетите си до САЩ и Латинска Америка това лято с 15% в сравнение с 2019 г., а Air China току-що увеличи полетите до Мадрид от един на четири седмично. China Eastern ще има пет полета седмично до Мадрид от този месец.
Всичко това означава повече работни места.
Заетостта в туристическия сектор на Мадрид е нараснала с 15% от 2019 г. насам, в сравнение с 5,4% в национален мащаб. По-голямата част от този ръст е в четири- и петзвездните хотели, обяснява Хосе Мария Мартинес от синдиката CCOO.