През 1886 г. Джон Пембъртън е 55-годишен ветеран от армията на Конфедерацията в Кълъмбъс, Джорджия.

Пристрастен към морфина заради лечение на тежки рани, получени по време на Гражданската война в САЩ, той използва фармацевтичното си образование, за да намери алтернативен лек.

Резултатът е тоник за нерви, който съдържа африканския орех Кола. Нарича го Pemberton's French Wine Coca. След това създава безалкохолна версия и променя името на нещо по-запомнящо се: Coca-Cola.

Пембъртън продава за първи път Coca-Cola на 8 май 1886 г. Твърди, че тя е лек срещу пристрастяването към морфин, лошо храносмилане, нервни разстройства, главоболие и импотентност.

На 29 май 1886 г. той рекламира напитката за първи път в Атланта Джърнъл. Така се ражда и първата реклама на Coca-Cola, припомня историята на световноизвестната напитка Euronews.

Оттогава насам Coca-Cola се превръща в най-известната марка безалкохолни напитки на планетата.

Странно или нормално лого - кой подход е по-ефективен?В света на брандинга да се отличаваш е основна цел

Пембъртън умира през 1888 г. и след смъртта му напитката претърпява промени. Например, вече не съдържа кокаин като съставка. Остава обаче една от най-разпознаваемите марки на планетата.

Голяма част от този успех се дължи на нейната реклама.

Днес компанията Coca-Cola харчи около 4 милиарда евро всяка година за реклама. Ето и три от най-емблематичните моменти в рекламната й история.

Дядо Коледа винаги печели

За коледната си кампания през 1931 г. Coca-Cola възлага на илюстратора Хадън Сундблъм да нарисува Дядо Коледа.

Така се ражда усмихнатият старец с дълга брата и емблематичен червен костюм, който компанията използва за всички Коледни празници до ден днешен.

Coca-Cola vs. Pepsi

В края на 70-те години на миналия век на територията на Coca-Cola навлиза мощен конкурент. Pepsi Cola започва да се продава през 1902 г. и оттогава двете компании са в постоянна битка за първенството на пазара.

Съперничеството почти излиза извън граници, когато Pepsi пуска серия от реклами с хора, които правят сляпа дегустация на двете напитки. В рекламите хората, които са традиционно предпочитат Coca-Cola, залагат на вкуса на Pepsi.

Fanta се отказва от портокала. И в логото, и в напитките си Новата идентичност на Fanta е в унисон с новата ѝ и противоречива формула, която не съдържа плодове

Предизвикателството е успешна маркетингова кампания и компанията печели по-голям дял от пазара. Докато един ден Coca-Cola не отвръща на удара със собствена кампания с реклама на две шимпанзета, които сравняват две топки за тенис, за да видят коя има повече козина.

Звукът като запазена марка

Тази идея е категорично доказателство колко разпространена е търговската марка на Coca-Cola.

През 2021 г. Службата за интелектуална собственост на Европейския съюз (EUIPO) отхвърля опита на компанията да регистрира като търговска марка звука от отварянето на кенчетата.

Звуковите търговски марки са често срещано явление в правото на интелектуална собственост, но за съжаление на Coca-Cola, EUIPO не смята, че звукът на отваряне на кутийка кола е толкова отличителен за марката, колкото звукът на Netflix, например.