AFP съди Twitter заради пропуснати ползи от авторски права
Агенция Франс прес (AFP) е подала съдебен иск в Париж срещу платформата за социални медии X, известна преди като Twitter.
Френската медия обвинява компанията на Илон Мъск, че не е обсъдила потенциално плащане за разпространението на съдържанието й, съобщава Reuters.
През 2019 г. Франция въведе правило за авторското право, наречено "сродни права", което задължава големите онлайн платформи да преговарят с издателите с цел заплащане срещу използване на новинарско съдържание.
"Агенция "Франс прес" изразява своята загриженост във връзка с ясния отказ на Twitter (наскоро преименуван на "X") да започне дискусии относно прилагането на сродни права", се казва в изявление на информационната агенция.
Собственикът Илон Мъск разкритикува действията на AFP с публикация в социалната мрежа X.
"Това е странно. Искат да им плащаме за трафика към техния сайт, от който получават приходи от реклама, а ние не!?", заяви милиардерът.
X не отговори на запитването на Reuters за коментар.
През 2021 г. антитръстовият орган на Франция глоби Google с 500 млн. евро, че не е спазила разпоредбите за преговори с издателите на новинарско съдържание в страната.
Оттогава Google се ангажира с разрешаването на спора и обяви сделки с AFP и няколко други водещи френски новинарски организации.
Технологичният гигант се ангажира още да гарантира, че преговорите няма да окажат влияние върху начина, по който новините от френски медии се представят в страниците на търсачката.
Facebook също подписа споразумения с някои френски издатели, допълва Reuters.
Финансовите претенции на издателите на новинарско съдържание са аргументирани с обяснението, че ръстът на продажбите от онлайн реклами на компаниите се дължи отчасти на използването на откъси от тяхното новинарско съдържание и ги лишава от потенциален източник на приходи в момент на спад на продажбите на печатни издания.
Миналата година Google първоначално отхвърли тези твърдения, като заяви, че уеб трафикът, който е донесъл чрез своята търсачка и агрегатор на новини, е насочил значителен брой потребители към новинарски уебсайтове, като по този начин е позволил на издателите да генерират собствени приходи от реклами.
Оттогава AFP и водещи новинарски организации, включително вестниците Le Monde, Le Figaro и Liberation, обявиха отделни споразумения с Google, които имат за цел да покрият това авторско право. Условията на сделките не бяха оповестени, допълва Reuters.