Американските компании страдат, а акциите им поскъпват. Каква е причината?
Изпълнителният директор на Disney Боб Чапек звучеше доста оптимистично, когато в началото на месеца представи финансовия отчет на компанията за второто тримесечие на 2020 г.
Новата стрийминг услуга Disney+ вече има 60 милиона абонати за по-малко от година съществуване - 10 пъти по-бързо, в сравнение с времето, необходимо на нейния конкурент Netflix да натрупа такава аудитория.
Блокбъстърът "Мулан" ще бъде достъпен за зрителите на платформата през септември и въпреки предизвикателствата на пандемията, Чапек беше категоричен, че Disney продължава да се справя успешно и е уверен в нейния растеж.
Малко по-късно акциите на компанията поскъпнаха с 5% само за една борсова сесия.
За страничния наблюдател тази картина може би означава, че компанията е оставила зад гърба си едно изключително успешно тримесечие.
Но всъщност нейните увеселителни паркове остават затворени заради разпространението на COVID-19, рекламодателите свиват бюджетите си в нейните телевизионни канали, тъй като самите те ограничават щетите, нанесени от пандемията, а нетната загуба на Disney към края на юни възлиза на 4.7 млрд. долара.
Но основната причина за оптимизма на пазарните участници в момента е фактът, че можеше да бъде и по-зле, пише The Economist.
Положението на Disney е сходно с това на хиляди американски компании - малки и големи. Инвеститорите търсят дори и най-малките сигнали за евентуалното възстановяване след рецесията, предизвикана от пандемията.
Реалният брутен вътрешен продукт на САЩ отчита спад от 33% на годишна база през второто тримесечие.
И въпреки това, на фона на нулевите лихвени проценти и лишените от доходност дългови ценни книжа, инвеститорите продължават да "наливат" пари на капиталовите пазари. Американските борсови индекси се повишиха с около 40% спрямо дъното, достигнато в края на март.
Широкият S&P 500 е близо до рекордните си равнища от февруари, а технологичният Nasdaq вече ги надмина. Мантрата на пазарните участници в момента е, че акциите "нямат алтернатива".
В известна степен финансовите отчети за второто триемсечие на годината действително вдъхват известна доза оптимизъм. Несигурността през последните няколко месеца беше толкова голяма, че някои компании дори отказаха да актуализират совите прогнози.
Други ги занижиха толкова драстично, че очакванията им заприличаха на истински апокалипсис.
Към днешна дата изглежда, че този песимизъм може би наистина е бил прекален. Анализаторите на Credit Suisse изчисляват, че компаниите, които вече публикуваха отчетите си за периода април-юни (представляващи около 84% от цялата пазарна капитализация на S&P 500), всъщност са отчели средно с 24% по-високи финансови резултати от очакваното.
"Биковете" виждат и други аргументи в своя полза. След срива на новите инвестиции в началото на годината, капиталовите разходи бележат най-силния си ръст от 2004 г. насам, показва проучване на Morgan Stanley.
Новите поръчки на дълготрайно оборудване от страна на американските промишлени компании се увеличават с 6.2%. Така че възстановяването след кризата може би наистина вече е в ход.
Но всъщност "летвата", която поставят пазарните участници, е много ниска. От Goldman Sachs отбелязват, че в исторически план средно 5% от компаниите публикуват резултати, които надхвърлят консенсусните очаквания. А през последното тримесечие този дял достига 25 на сто.
От гледна точка на приходите обаче, те се понижават средно с 10% за компаниите от широкия борсов индекс на Уолстрийт. В някои сектори ударът е още по-тежък. Приходите на енергийните компании падат с близо 50%.
За малките фирми щетите са още по-големи. Докато печалбите на компаниите от S&P 500 се понижават средно с 35% на годишна база, тези на представителите на Russell 2000 (който съставен от по-малки предприятия) почти изчезват, а спадът е с над 90 на сто.
Общото представяне на американския бизнес се повишава най-вече заради влиянието на технологичните гиганти, като Facebook, Apple, Microsoft, Amazon и Alphabet - тяхната дейност процъфтяваше дори и по време на пандемията.
Тези пет компании заемат дял от 22% в общата капитализация на S&P 500, в сравнение с 16% преди година. Те обаче генерират 35% средна възвръщаемост от началото на годината, докато книжата на останалите 495 компании в индекса всъщност се понижават средно с 5% за същия период.
Тази технологична доминация вдъхва оптимизъм напазара и подкрепя доверието на инвеститорите. Но в същото време тя създава и сериозни рискове. За разлика от множеството интернет компании, които фалираха при спукването на "дотком балона" в началото на века, съвременните технологични гиганти разполагат със стабилни бизнес модели, нямат почти никакви задължения и могат да се похвалят със сериозен ръст на приходите.
Ако икономическото възстановяване обаче наистина ускори оборотите си, капиталите изведнъж могат да започнат да се изтеглят от технологичния сектор и да се насочват към други, доскоро не толкова атрактивни алтернативи, като тежката индустрия например.
Другата заплаха за цените на акциите идва от държавната политика. Ако временните финансови стимули, които държавата отпуска на бизнеса, за да запази работните места, спрат, ситуацията на пазара на труда може рязко да се влоши.
Експертите на Citigroup, цитирани от The Economist, изчисляват, че американските данъкоплатци са финансирали между 50 и 75 милиарда от разходите за заплати на американския бизнес по време на пандемията. Без тази подкрепа корпоративните резултати едва ли биха били толкова силни.
Но засега изпълнителните директори предпочитат да вдъхват оптимизъм у акционерите. Броят на компаниите от S&P 500, които прогнозират ръст на печалбите си, надвишава този на песимистично настроените и тези, които не са дали прогноза, в съотношение от 2 към 1.
Докато само преди три месеца песимистите бяха 15 пъти повече от оптимистите, припомня още изданието.
В същото време анкетата на Conference Board сред шефовете на водещите американски компании показва, че те са доста по-песимистично настроени за бъдещето, в сравнение със своите азиатски и европейски колеги.
40% от китайските изпълнителни директори смятат, че продажбите ще се върнат на нивата от преди пандемията още през 2020 г. В САЩ делът на тези, които поддържат тази теза, е едва 12 на сто.
Повечето от тях считат, че връщането към предкризисните нива ще отнеме поне още една година, а рисковете и волатилността ще се запазят в обозримо бъдеще.
Въпросът е дали инвеститорите, чиято увереност в момента се подклажда от обещанията на "розово бъдеще" от страна на корпоративните директори и от разбирането, че "акциите нямат алтернатива", ще бъдат принудени да "изтрезнеят" по-късно през годината или напротив - "щастливото пиянство" на пазарите ще продължи още известно време.