Facebook на 15 години, или как социалната мрежа превзе света
„Може би това е слеващото голямо нещо?”
Този въпрос задава журналист от щатската медия CNBC на Марк Закърбърг през 2004 г.
Tри месеца по-рано, на 4 февруари, 19-годишният студент от Харвард стартира сайт на име TheFacebook, който служи като онлайн справочник, предназначен за неговите колеги от университета.
“Когато го стартирахме за първи път, се надявахме на може би 400-500 души”, казва Закърбърг на водещия. „Сега сме 100 хил. души, така че кой знае накъде отиваме... Може би можем да направим нещо готино”, добавя Закърбърг,
15 години по-късно тази цифра е скочила до безпрецедентните 2.32 млрд. потребители – близо 1/3 от населението на света.
В този период името на социалната мрежа може и да стана по-късо (чрез премахването на пълния член), но бизнесът се разрастна с невиждани темпове, пише independent.co.uk.
Компанията погълна бизнеси, като Instagram и WhatsApp, за да се превърне в една от най-големите технологични корпорации в света, което респективно превърна Закърбърг в 5-ия най-богат човек на планетата.
Така в наши дни Facebook, заедно с Google, имат директно влияние върху 70% от интернет трафика.
Как Facebook се превърна от студентски проект в навярно най-влиятелната компания на нашето време?
Конкуренция в началото
Facebook не е първата социална мрежа. Една година преди появата на творението на Закърбърг, на бял свят се появява порталът MySpace, който бързо се превръща в най-голямата социална медия в света.
Успехът на начинанието привлича сериозно внимание, като в крайна сметка води до придобиването на MySpace за 580 млн. долара от News Corporation.
За кратко през 2006 г. сайтът изпреварва Google като най-посещаван уебсайт в САЩ, но скоро звездата му започва да гасне.
Като една от причините за провала се смята подходът на новите собственици към платформата. В своята книга, посветена на сицланата медия Writing on the Wall, журналистът Том Стандидж пише: „Новият собственик я третира като медийна, а не като технологична платформа, като изглеждаше по-заинтересован от максимизиране на приходите от реклама, отколкото от поправянето или подобряването на основната технология, стояща зад сайта.”
В същото време, Facebook постигна растеж, уповавайки се на желанията на самите потребители относно платформата. Нови функции, като Facebook Chat, бяха изискани от самите потребители, докато приложения, като браузър играта FarmVille, пожънаха невиждан успех, помагайки за развитието на самия Facebook чрез засилване на ангажираността на хората към социалната мрежа.
До 2010 г. Facebook вече бе оставил MySpace зад гърба си, тъй като потребителите се насочиха към творението на Закърбъг със скорост, правопропорционална на тази, с която напускаха MySpace.
Две години по-късно Facebook стана публична компания, като Закърбърг запази контролния пакет акции, означавайки, че така няма да дължи обяснения на никого, освен на самия себе си.
Технологични гиганти
Успехът на Facebook привлече вниманието на Google, които през 2011 г. стартираха собствена социална мрежа на име Google+.
Чрез пренасочването на всички потребители на продуктите на Google – Gmail, YouTube и прочее, технологичният гигант се надяваше да победи Facebook в собствената му игра.
„Онлайн споделянето е тромаво. Дори може да се каже счупено. Поради това целим да го поправим”, пише вицепрезидент на Google в блога на компанията при представянето на Google+.
За кратко платформата на Google изглежда като сериозен конкурент на Марк Закърбъг. Само месец след стартирането й над 10 млн. потребители се регистрират, което отново поставя Facebook в ситуация тип Давид срещу Голиат.
Това обаче не трае дълго, тъй като Закърбърг предприема стратегически подобрения на Facebook, така че да отговори на атаката от Google.
В крайна сметка, фактите са на страната на Facebook, тъй като през 2018 г. Google+ има по-малко от 7 млн. потребители, което провокира Google да обявят, че проваленият им експеримент ще бъде официално прекратен в края на 2019 г.
Консолидация
През 2012 г. Facebook достига мизата от 1 млрд. потребители, като не показва никакви признаци на забавяне. По това време редица стартъпи се конкурират със социалната мрежа за виманието на потребителите.
Една от тези комапнии е Instagram, която успява да привлече 50 млн. потребители след стартирането си през 2010 г. Въпреки че тази цифра е твърде ниска спрямо броя на хората, използващи Facebook, Закърбърг вижда Instagram като заплаха.
Така се стига до придобиването на платформата от Facebook за 1 млрд. долара през 2012 г. Визията на Закърбърг се оказва изключително успешна, тъй като в наши дни Instagram може да се похвали с над 1 млрд. потребители по света.
Същата тактика бива използвана и при месинджъра WhatsApp, който бе придобит от Закърбърг през 2014 г. за сумата от 19.3 млрд. долара. Пет години по-късно приложението увеличи потребителите си от 500 млн. до 1.5 млрд. души.
В резултат на всичко това, в наши дни 2.5 млрд. души по света използват поне една от услугите собственост на Facebook, било то Instagram или основната платформа на компанията.
С приблизително 4.2 млрд. души свръзани с интернет по света през 2018 г., изглежда, че единственото нещо, което може да спре растежа на Facebook, сега е достъпът до самия интернет.