Изпълняват ли корпорациите обещанията си за намаляване на емисиите?
Amazon, Google, Ikea и BMW са само част от големите корпорации, които не успяват да изпълнят климатичните цели, които са си поставили и да се съобразят с международните споразумения за намаляване на емисиите на парникови газове, твърди проучване, цитирано от CNN.
Базираният в Германия NewClimate Institute оценява климатичните стратегии на 25 големи компании.
Всички те обещават някаква форма на цел за нетни нулеви емисии или въглеродна неутралност, но само три от тях са ангажирани да намалят пълната верига на емисиите си с повече от 90% към съответните целеви дати.
За да постигне нетни нулеви емисии, компанията трябва да намали максимално своите емисии на парникови газове и да компенсира всички останали, независимо дали чрез дейности, като засаждане на дървета за абсорбиране на въглероден диоксид (CO2) или чрез използване на технология за „улавяне“ на вредните газове, преди те да влязат в атмосферата.
Такава технология все още не е напълно разработена, така че да може да работи в големи мащаби.
Компаниите, оценени в доклада, произвеждат около 5% от парниковите газове в света. Но само 13 от 25-те корпорации предоставят конкретни подробности за своите екологични планове.
Средно те планират да намалят въглеродния си отпечатък с 40% спрямо 2019 г. Но понижението на самите въглеродни емисии, заложено в стратегиите на 25-те компании, е само с 20%, или 2.7 гигатона въглероден диоксид, се посочва още в доклада на NewClimate Institute и Carbon Market Watch.
Въз основа на прозрачността и почтеността на техните обещания за климата, анализът категоризира компаниите в пет групи – от "много ниска" до "висока" почтеност, която обаче нито една компания не е постигнала до този момент.
Популярни марки, като BMW, Nestlé и Unilever, са сред 11-те компании, класифицирани в най-ниската група, докато Ikea, Google, Amazon, Walmart и Volkswagen са във втората, но остават далеч от желаните равнища.
Apple, Sony и Vodafone са оценени в средната категория „умерена почтеност“.
Някои от споменатите компании оспорват констатациите в доклада, описвайки ги като неточни или разчитащи на непълна информация. Други пък заявяват, че следват добре установени стандарти в съответствие с Парижкото споразумение, което има за цел да намали парниковите газове, за да задържи повишаването на температурата до доста под 2 градуса по Целзий, в сравнение с Прединдустрианата епоха (за предпочитане до 1.5 градуса).
Голям брой компании по света дадоха обещания за постигане на нетна въглеродна неутралност през последните години, още преди срещата за климата в Глазгоу през ноември миналата година.
"Увеличаването на броя на тези обещания обаче прави все по-трудно разграничението между истинско лидерство в областта на климата и общите приказки. С нарастването на натиска върху компаниите да действат по отношение на изменението на климата, техните амбициозни заявки твърде често нямат реална същност. Дори компаниите, които се справят сравнително добре, преувеличават действията си", се посочва в доклада.
Авторите установяват, че две трети от компаниите разчитат на компенсирането на емисиите, за да изпълнят обещанията си. Тази стратегия обаче все по-често се посреща със скептицизъм, тъй като предишните схеми не се увенчаха с кой знае какъв успех, а горски пожари, особено тези в западната част на САЩ миналото лято, показаха нагледно опасността да се разчита твърде силно на дърветата за съхранение на въглероден диоксид.
Последните седем години са били най-горещите в историятаОт службата на ЕС по климатичните промени
Авторите на изследването предполагат, че компаниите трябва да търсят начини да спрат навлизането на емисиите в атмосферата на първо място, вместо да се фокусират върху компенсирането им.
"Нетните нулеви цели ще бъдат постигнати, само ако са обосновани със специфични краткосрочни цели за намаляване на емисиите", се казва в доклада.
Само една компания - датският корабен гигант Maersk, е поставила климатична заявка, оценена като такава с "разумна почтеност".
Maersk се стреми да достигне нетни нулеви емисии до 2040 г. и е една от трите компании, ангажирани да намалят емисиите по цялата си производствена верига с поне 90%, се отбелязва в доклада. Maersk инвестира в разработване и увеличаване на използването на алтернативни горива.
Все пак учените посочват и някои положителни инициативи на компаниите, дори и сред тези, които като цяло са постигнали слаб резултат.
Google, например, разработва инструменти, които ще позволят на технологичния гигант да си набавя висококачествена възобновяема енергия в реално време.
Становището на компании, като Unilever, BMW, Nestlé, Volkswagen и Walmart, които са критикувани в доклада, е, че те се съобразяват с общоприетите научни стандарти за въглеродните цели (Science Based Targets initiative, известна като SBTi), разработени от организации, като ООН, WWF и др.
Според корпоративните представители критиките в доклада означават, че авторите му не смятат тези цели за адекватни или достатъчни.