Скандинавските неволи на Илон Мъск се задълбочават
Проблемите на Tesla с профсъюзите в Швеция се задълбочават, след като компанията загуби съдебно дело срещу Пощенската служба на Швеция заради отказа ѝ да доставя регистрационните табели на електрическите превозни средства, съобщава CNBC.
Служителите на пощите блокираха доставките на регистрационни номера на Tesla в края на миналия месец в знак на солидарност с механиците, стачкуващи заради отказа на компанията да подпише обичайния за скандинавската страна колективен трудов договор с работниците.
Tesla предприе съдебни действия, а главният изпълнителен директор Илон Мъск определи ходът на пощальоните за „безумие“. Шведски съд постанови обаче тази седмица, че засега PostNord няма да бъде принудена да доставя регистрационните номера.
Още по-притеснителни за Мъск ще бъдат стачките на солидарност, които се разпространяват в други скандинавски страни, където синдикатите обединяват подкрепата си за дълбоко вкоренения в региона принцип на колективно договаряне като опора на трудовите отношения.
Профсъюзите в редица шведски индустрии се присъединиха към вторичната стачка на членовете на IF Metall, които са въвлечени в продължаваща битка с Tesla от около шест седмици.
По-рано тази седмица най-големият профсъюз в Дания обяви своя собствена стачка, за да попречи на електромобилите на Tesla да бъдат доставени до датските пристанища и транспортирани в Швеция.
В сряда най-големият профсъюз в частния сектор на Норвегия обяви намерение да блокира от 20 декември доставките на превозни средства, предназначени за Швеция.
Синдикатът на финландските транспортни работници AKT потвърди в четвъртък, че на същата дата блокадата на превозните средства на Tesla, предназначени за Швеция, ще влезе в сила и на всички финландски пристанища.
Междувременно един от най-големите пенсионни фондове в Дания обяви, че ще продаде своите акции в Tesla заради отказа на американската компания да сключи споразумения с профсъюзите. PensionDanmark е продала акциите на пазарна стойност от 476 милиона датски крони (68,8 милиона долара), според Reuters.
От фонда казват пред CNBC, че подходът на PensionDanmark към отговорните инвестиции е „базиран на международни конвенции и споразумения, включително конвенциите относно трудовите права“.
„Ако една компания не отговаря на нашите политики, ние първоначално се опитваме да ѝ повлияем – както директно, така и в координация с други акционери. Такъв беше и случаят с Tesla“, казват още от PensionDanmark.
Ако фондът прецени, че не е в състояние да упражни достатъчно влияние върху дадена компания, както стана с Tesla, той може да реши да изключи акциите на този бизнес от своите притежания.
„В светлината на факта, че конфликтът се разпространява в Дания, както и скорошния много категоричен отказ на Tesla да подпише споразумение в която и да е страна, ние стигнахме до заключението, че като инвеститори в момента едва ли имаме възможността да повлияем на компанията. И затова сега поставяме Tesla в нашия списък за изключване“, добавят от PensionDanmark.