Какво ще изберете – да се оставите гигантска вълна да ви помете или да се опитате да сърфирате върху нея?

Пред този избор са изправени властите в САЩ, когато говорим за предстоящото наводняване на пътищата с автономни превозни средства.

Някои щати в страната са експериментално поле за тестване на възможностите на автономните технологии. По обществените пътища на Калифорния и Аризона вече кръстосват самоуправляващи се коли.

Към днешна дата всичко това изглежда като аномалия, но времето, в което автономните технологии ще се превърнат от изключение в норма, може би не е толкова далеч.

Остава да видим дали и кога това ще се случи, тъй като все още нямаме достатъчно успешни примери за самоуправляващи се автомобили, а точно обратното – фатални инциденти, в които автономните технологии показват своите несъвършенства.

Базираната във Вашингтон неправителствена организация Governors Highway Safety Association (GHSA) обаче не смята така, като вече се готви за масовото навлизане на новите превозни средства, посочвайки, че няма време за губене, предава CNN.

GHSA публикува свое проучване, което включва дълъг списък от въпроси, които трябва да получат отговор. Закони, които трябва да бъдат приети. Практики, които трябва да бъдат променени.

Освен това, НПО-то настоява за обществено образоване по темата, за да могат хората успешно да споделят пътищата с коли, които се управляват от самосебе си.

Автономните коли са оръжия?Сигурността може да се превърне в проблем, както за глобалния пазар на автомобили, така и за технологичните компании

Така например, трябва ли хората да слагат предпоазните си колани, тъй като някои експерти вярват, че автономните коли ще са далеч по-сигурни от стандартните си събратя? Ако отговорът на този въпрос е „да”, то това може да създаде проблеми на някои по-необичайни концепции на автономни коли, които наподобяват по-скоро офис или дневна, отколкото превозно средство.

Друг въпрос: Трябва ли да бъде разрешено карането „броня в броня”, ако това е безопасно? Автономните коли могат да бъдат програмирани да следват автомобила пред себе си на доста малка дистанция, като по този начин може да бъде изградена цяла флотилия, която да се движи в колона.

Този подход спестява време и разходи за гориво и би могъл да бъде революция в транспортния сектор.

Друга интересна тема е какво да се прави с хората, които пресичат улиците неправилно. Ако хората знаят, че автономните коли са програмирани да дават път на всекиго, изкочил пред тях, то това няма ли да предизвика проблеми за трафика и в крайна сметка, масови задръствания?

Снабдяването на колите с технологии за лицево разпознаване би могло да идентифицира нарушителите, но това би отворило редица други въпроси, включително и на полето на етиката.

Така, според GHSA, отговотър на тези въпроси може да реши доста проблеми в едно бъдеще, в което самоуправляващата се кола би била нещо нормално по пътищата.

Още повече, че редица експерти твърдят, че тези нови технологии могат да намалят смъртните случаи от катастрофи и пътни инциденти, които само в САЩ достигат около 40 хил. на година.

Аризона обърна гръб на Uber, след като автономна кола уби човекГубернаторът на Аризона прекрати разрешителното на Uber за тестване на автономни коли по улиците на щата.

Джим Хедлънд, бивш служител на Националната администрация по сигурността на трафика в САЩ, който е изготвил доклада, коментира, че малка инвестиция сега може да донесе големи дивиденти в бъдеще.

По думите му, някои щати са по-бързи от други, когато става дума за подготовка за навлизането на автономните превозни средства.

Ако правителството чака прекалено дълго, за да действа, може да се окаже, че ще трябва да се догонва технологията. Въпреки че повечето експерти са съгласни, че ще мине десетилетие или дори повече, докато самоуправляващите се коли се появят масово по улиците, то от сега е ясно, че това би променило сериозно бизнес моделите на настоящето.

„Това може да бъде трагедия за общностите”, казва Еран Шир, чиято компания Nexar е създала приложение, предупреждаващо за евентуални катастрофи. „Някоя компания, като GM, може да реши, че иска да надмине Uber и да пусне 100 000 превозни средства в града”, добавя той.

За да могат да ги регулират, правителствата по света и застрахователните компании трябва да знаят първо как да идентифицират автономните коли, как да извършват мониторинг.

Тук се надига и един друг не по-малко важен въпрос. Какво би се случило при евентуален срив на системите, срив на базата данни, която е ключова за ефективното и безопасно поведение на пътя на автономните автомобили?

Какво би станало, ако блокират камерите и сензорите? Кой притежава тези данни и какви стъпки трябва да предприемат властите и застрахователите, за да могат да ги използват?

Daimler: Очакванията към автономните коли са твърде високиНай-големият производител на камиони в света предупреди, че очакванията към автономните технологии са нереалистично високи

На фона на всичко това, изниква и проблем със самите пътища. За да могат да бъдат използвани от автономни коли, те трябва да са добре поддържани, гладки, равни и логично конструирани, става ясно от думите на Ейвъри Аш, ръководител Автономна мобилност в компанията за транспортни данни Inrix.

За да станат автономните коли реалност, има да се свърши още много работа. Но Джим Хедлънд вярва, че САЩ ще бъдат готови за масовото навлизане на новата технология, ако започнат да се подготвят сега.

Той посочва Флорида като щат, който гледа в бъдещето. Местната власт там още от 2013 г. се занимава с някои от тези въпроси, като вече е приела редица закони по темата.

Забавно е да създаваме правилата от нищото, става ясно от думите на Боб Фрей, директор Планиране и иновации в Tampa Hillsborough Expressway Authority - агенция, която управлява няколко ключови магистрали в Тампа, Флорида.

„В строителството на магистрали човек обикновено не получава често шансове да бъде чак толкова креативен”, добавя той.