На работното място винаги е напрегнато, натоварени сте с повече задачи, отколкото можете да поемете, някой мрънка, друг е решил да не дойде на работа и трябва да свършите и неговата… Това води до ситуации, в които не искате да попадате. Колкото по-голямо е напрежението, толкова по-възможно е да сгафите. Затова ето няколко съвета как да избегнете по най-правилния начин неудобните ситуации:

Правило номер 1: Независимо какво сте направили или казали, първоначално не казвайте нищо. Не се оправдавайте моментално. Първо поемете дълбоко дъх и съберете мислите си. Ако говорите преди това, и без това бихте казали пълни небивалици. И всяко изказване, започващо с "Аз просто исках да…" прави ситуацията по-зле за вас.

Правило номер 2: Не се правете нито на твърде готин, нито на клоун. Просто кажете, че ситуацията е много неприятна и се извинете.

Правило номер 3: Предложете да се реванширате. Например ако сте изцапали костюма на колега, предложете да поемете разходите за почистване.

Малко по-трудно е, когато говорим за наранени чувства. Ако сте обидили някого, винаги трябва да се извините лице в лице. Вижте се на четири очи и поговорете за случилото се.

Ако изпратите писмо с плановете за почивните дни или по-лошо – с одумване на колеги на грешния човек, просто сменете името или прекратете онлайн разговора веднага. А ако сте изпратили общ мейл към всички колеги, в който има клюки за някого, а мейлът е бил предназначен за конкретен човек, трябва задължително да се извините на засегнатите колеги лично.

Класика: забравили сте името на клиент или на колега – и то при положение, че работите заедно в продължение на години. Вместо да кажете "Добър ден, господине/госпожо", по-скоро опитайте да кажете истината. "Това е ужасно неудобно за мен, но не мога да си спомня името Ви", казано с приятелски поглед, е достатъчно.

Хванали сте шефа си с ваша колежка в неудобна ситуация както за тях, така и за вас. Не правете глупава забележка, а излезте от там веднага. По-нататъшните дискусии трябва да бъдат проведени поверително в офиса. Уговорете среща с шефа си и говорете директно с него, уверявайки го, че ще бъдете дискретни. Благодарете за разговора и приключете случилото се.

Ваш колега има подигравателен псевдоним, за който не знае – или поне не знаеше, докато не се обърнахте към него с това название. Той реагира объркано и засрамено? В този случай отново помагат само извинения. Не обяснявайте "Знаеш ли, ние те наричаме така зад гърба ти, защото…". Просто се извинете.

Помагате на колега с компютъра му и правейки това, без да искате изтривате важни файлове? Най-важното е да възстановите изтритото, до олкото е възможно, и то не продължавайки да се занимавате сами, а викайки професионалист.

В офиса е 35 градуса, а сте си забравили дезодоранта. Не чакайте колегите да се преместят далеч от вас и да ви гледат странно, а бъдете честни и помолете някого от колегите ви за дезодорант.