Самодисциплината е най-важното нещо по отношение на регулацията. За да се намали нуждата от регулации, най-важното, което видяхме през изминалите години, е използването на подхода на самодисциплината, така че на пазара да се действа по правилния начин, без да е необходимо въвеждането на допълнителна регулация, заяви Сократис Лазаридис, главен изпълнителен директор и член на Съвета на директорите на Helex Group по време на петото издание на финансовия и икономически форум "Шумът на парите", организиран от Profit.bg.

Чрез регулацията и използването на политики за консолидация на пазарите виждаме едно повишение на разходите по отношение на клиринговите къщи, което има значителен ефект върху макроструктурата на пазарите.

Така вървим по посока на консолидиран европейски пазар, обща инфраструктура за всеки европейски гражданин, така че да може да инвестира в Европа. Ако се ориентираме към такъв подход в крайна сметка, тогава ще разберем, че на-важното и доколко компетентно или некомпетентно се разработват регулаторните инструменти, зависи от лобистките интереси, от лобито, което вие което представлявате.

По отношение на вертикалната интеграция, трябва да кажа, че ползите от нея са ясни. По-голяма гъвкавост, бизнес развитие за създаване на нови продукти. Става въпрос за по-голяма ефективност, по-голяма бързина. Занимавали сме се с възможностите за развитие на вертикалната структура. В миналото при нас имаше три отделни борси, които не си взаимодействаха активно. Всяка една се занимаваше със свои конкретни проекти. Процесите протичаха по-трудно, каза Лазаридс.

Сега, когато обмисляме бъдещето развитие, целта ни е да предвидим какво ще се случи. Според мен в една глобализирана среда, за да оцеляват фондовите борси при настоящата конкуренция, те трябва да създават мрежи. Ако не създават такива мрежи, те ще загубят, смята директорът на Helex Group.

Това може да става чрез придобивания, но в повечето случаи има различни регулации в различните части на света. Брокерите, които работят на борсите обаче, ще търсят своето оцеляване и за това ще са необходими мрежи. В миналото първите опити за такива мрежи бяха в САЩ и в Европа в най-зрелите в регулаторно отношение страни.

Сега виждаме, че отново се върви към създаването на такива нови връзки. Ще видим какво ще се случи в бъдеще, така че нещата да се подобрят.

Не мисля, че относително малките пазари в сравнение със световните имат бъдеще, ако няма сътрудничество. Какъв тип сътрудничество обаче не зная точно.

Мисля, че начинът по който подхождаме към бъдещето, е на база на структурните промени от миналото и говоря за развития след етапа на търговията на регулаторно ниво.

В миналото бе разумно да се балансират приходите, като се гледа нататък. След като бе въведен този по-ясен регулаторен подход, мисля че в бъдеще ще бъде много по- трудно да се защитава местният пазар в етапа на посттрейдинга.

По отношение не пазара на деривативни инструменти Лазаридис заяви, че брокерите търсят допълнителни продукти, които да продават, това е разбираемо. Разширяват се предлаганите на инвеститорите продукти и това е много важно.

При настоящото ниво на регулация от финансова гледна точка решенията са много трудни, особено, когато се предлагат само търговски дейности. Такива маргинални дейности при дейността на клиринговите къщи, например.

От бизнес гледна точка е ясно, че това е нещо, което трябва да бъде дискутирано, но за темата е необходимо повече време.

Най-важният проблем по отношение на растежа в Европа е, че вместо да се съсредоточаваме върху регулациите, трябва да увеличаваме капитала. Той не може да се увеличи без едни добре действащи фондови борси.

Този капитал трябва да достигне и до малките и средни предприятия. Местните пазари пазари имат най-добрите механизми за повишаване на капитала.

Този ефект, който наблюдаваме, на прехвърляне на ликвидността към Европа , трябва да доведе до финансови инструменти, чрез които да се привлекат тези пари и по т.н да се увеличи реалния растеж в Европа.

Форумът "Шумът на парите" се осъществява със съдействието на Мтел, Сосиете Женерал Експресбанк, ДЗИ – KBC Group, Лукс Имоти, ПОК Доверие, Провидент Файненшъл България, Консултантска къща Амрита, ActivTrades и LG.

Организационен партньор на събитието тази година е агенцията за връзки с обществеността AMI Communications България.

Медийни партньори на събитието са сп. Мениджър, Дарик радио, новинарските сайтове fakti.bg, novini.bg и cross.bg, както и специализираните imot.bg, Seenews и insurance.bg.