Източна Европа все още е фен на моловете
Как хората пазаруват нехранителни стоки? Каква е ролята на търговските центрове и техните типове? Какви са изискванията на потребителите, свързани с пазаруването и каква роля има изживяването?
Как потребителите променят поведението си в при пазаруването онлайн и в магазините? Различно ли е това поведение в различните страни? Проучване на CBRE на име „Как пазаруват потребителите” дава отговорите на всички тези въпроси.
Проучването, което е направено сред 21 000 души в 21 страни, проследява поведението на потребителите.
То разкрива няколко интересни подробности, които оказват влияние върху плановете на търговците относно бъдещата им дейност. По-конкретно, интересът на европейските потребители към по-малки търговски центрове и главни търговски улици нараства,” според Вероника Тебичова от CBRE.
И докато клиентите в западноевропейските страни показват все по-голям интерес към по-малките търговски центрове и главните улици, тези в Източна Европа и Скандинавието все още предпочитат големите молове.
Според проучването чехите например, заедно с потребителите в Норвегия, Дания и Швеция, са "уталитарни потребители," или иначе казано, те по-малко се интересуват от допълнителни дейности и са по-концентрирани върху предложенията на търговците.
Вижте още: Три нови проекта насищат пазара на молове в София?
От друга страна, потребителите в Турция, Испания, Румъния, Италия и Ирландия гледат на търговските центрове като на място за социално общуване и се интересуват повече от ресторанти, кафенета и добра Wi-Fi връзка, така че да могат да се виждат с приятели и да прекарват известно време там.
Най-важният фактор за посещаването на търговски център си остават преди всичко цените. Друг важен фактор е чистотата, следвана от удобствата за пазаруване и сигурността.
Разнообразният набор от наематели, възможността за паркиране и личната сигурност също са сред много важните фактори.
Удобният достъп също е съществен фактор за потребителите при избора им къде да пазаруват. Близо половината (49%) от потребителите в Европа пътуват между по-малко от 15 минути до местата, в които най-често пазаруват нехранителни стоки, които обикновено представляват по-малки магазини или магазини на основни търговски улици.
"На фона на нарастващите доходи желанието да се пътува до по-отдалечени търговски центрове намалява, по-конкретно у мъжете,” казва Тебичова.
Колко често пазаруват потребителите? Средно по 39 пъти в годината за европейските клиенти, сочат данните от проучването.
Различните очаквания в зависимост от възрастта също са очевидни. Както и може да се очаква, по-младите потребители оценяват социалните аспекти на търговските центрове доста повече от по-възрастните хора. На срещите с приятели и предимствата на различните забавления като кина и безплатен Wi-Fi се гледа положително.
Тази група има склонност да използва повече обществения транспорт и по тази причина проявява по-малък интерес към въпросите около паркирането.
Освежаването на търговските центрове е от съществено значение за вдъхването им на нов живот. Половината от потребителите, участвали в проучването, споделят, че предпочитат удобството на местното пазаруване вместо построените за тази цел търговски центрове.
Потребителите също така са по-склонни да посещават обновени молове. Хората с по-високи доходи оценяват повече подобренията, като модерните центрове привличат хора, които харчат повече пари.
От гледна точка на атрактивността, за търговските центрове е от съществено значение да запазват приятната си атмосфера, което ще насърчава клиентите да се връщат отново.
Проучването показва също така, че в повечето случаи клиентите в Европа пазаруват директно в магазините. Ролята на онлайн пазаруването обаче нараства значително.