Скъпи ли са тези акции? Ето няколко признака, че това е така
След като представихме вчера отличителните черти на евтините акции, днес ще представим характеристиките на акциите, които са скъпи.
1. Акциите на една компания могат да са надценени, ако съотношението цена-печалба е по-високо от два пъти ръста на нетната печалба.
Това сравнение може бързо и лесно да даде отговор на въпроса дали акциите на една компания са надценени. Разбира се, от време на време има изключения от това правило, затова е добре то да се използва в съчетание и с други финансови съотношения.
Първо погледнете към прогнозираната печалба на акция, изчистена от данъци, за следващите няколко години и след това сравнете очаквания й ръст със съотношението цена-печалба. Полученото съотношение не трябва да надвишава две.
2. Акциите на компанията могат да са надценени, ако дивидентната доходност е в 20-те най-ниски процента на дългосрочно разглеждания период.
Освен ако един бизнес не е в лош цикъл или икономиката не е във фаза на стагнация, то изплащаният от компаниите дивидент би следвало да е в средните исторически норми. Ако дивидентът бъде понижен значително под средните норми, то това може да е тревожен сигнал.
Като пример могат да се дадат акциите на Chevron. Всеки път, в 25-годишната история на търговия на компанията, когато дивидентната доходност се понижи под 2%, инвеститорите е трябвало да са внимателни. И обратно, интересът отново се е връщал, когато дивидентната доходност достигне 3.5-4%.
3. Акциите на компания могат да са скъпи, ако е в циклична индустрия и печалбите са близо до исторически върхове.
Има определен тип компании, като автомобилопроизводителите, строителните предприемачи и др., които са в циклични сектори. Тези бизнеси преживяват циклични понижения на печалбите със забавяне на икономиката (която също е циклична).
Казано по друг начин, когато печалбите на този род компании са близо до рекордни в историята им стойности, то те най-вероятно са на върха на своя цикъл. В такива условия потенциалът им за по-нататъшен ръст е ограничен, докато вероятността за влошаване на резултатите им в бъдеще нараства.
4. Акциите на една компания могат да са скъпи, ако печалбата на акция, разделена на цената на акция, е по-малка от половината на доходността по 30-годишните щатски облигации.
Инвеститорите, съблюдавали това правило, щяха да пропуснат инвестиции по време на интернет балона от 1999-2000 година. Тогава акции на компании като Wal-Mart или Coca-Cola се търгуваха при цени 50 пъти печалбите им.
Например, ако компания е с печалба от 1 долар на акция, а лихвата по 30-годишните облигации е 5%, то акциите на компанията не бива да струват повече от 40 долара.