Иво Колев се дипломира в Икономически университет Виена (WU-Wien) със специалност „Инвестиционно банкиране и комуникация на капиталовите пазари“, втора специалност „Банково дело“.

След завършването си изкарва стажантска програма в Citi Bank Vienna, а първите стъпки в сектора на строителството прави в компания, специализирана в извършването на цялостни ремонтни дейности и реконструкции, предимно на жилища от градски тип.
Първият специализиран проект, от който става част, е свързан с организиране на разглобяването и физическото преместване на сградата на хипермаркет в района на Виена, заедно с цялостното оборудване в него. Следват няколко други интересни проекти в сферата на строителството. В крайна сметка обаче, решава да се завърне в България и през 2005 година се присъединява към амбициозния проект МАРИСАН. Длъжността, която заема в компанията, е оперативен директор.

В миналогодишното ви интервю вече ни запознахте с дейността на МАРИСАН. Разкажете ни малко повече за това какво се промени през последната година?

През изминалата година се фокусирахме основно върху разширяването на нашето портфолио в премиум сегмента. Въведохме продукти от най-високо качество, гарантиращи ефективното решение на редица проблеми.

Стартирахме със саморазливната замазка ТЕРАФЛЕКС® LEVEL PRO, значително улесняваща работата при изграждането на гладки и перфектно равни подови площи. Тя намери приложение в редица хотели, жилищни и бизнес сгради, спомагайки за значителното оптимизиране на сроковете за работа.

В направлението на хидроизолационните решения пуснахме на пазара два нови продукта. ХИДРОЗОЛ® HYDRO ROOF, например е предназначен за ефективното хидроизолиране на плоски и наклонени покриви.

ХИДРОЗОЛ® FLEX GUM 1-K, от своя страна, се нарежда след нашия флагман в серията хидроизолационни продукти - ХИДРОЗОЛ® FLEX PRO 2-K и е идеален за работа в интериора, гарантирайки образуването на дълготраен защитен филм, предпазващ от негативното влияние на постоянната вода и остатъчната влага.

Що се отнася до топлоизолационните решения от нашата гама, можем да се похвали, че през 2017 г. представихме на пазара топлоизолационни плочи за плоски и наклонени покриви - удобно и комфортно решение, с предварително зададен наклон. По този начин, тези екологични продукти чувствително улесняват работата на строителните работници, спестявайки им значително време и усилия.

Работихме и в посока на това да предоставим нови възможности в сферата на интериорния и екстериорния дизайн. Именно с тази цел разширихме соята гама от интериорни и екстериорни профили, добавяйки архитектурни детайли от HDPS/PU. Профилите за интериорно и екстериорно приложение, изработени от ударо- и водоустойчив полимер с особено висока плътност, се разпростират от корнизни, линейни, рамкови, както и традиционни пиластри, колони, полуколони, до ниши, камини, ъглови камъни и други.

В тази връзка, кое е най-важното нещо, което трябва да се цели при разработването на едно продуктово или системно решение за строителството?

Разработката на нови продукти е комплексен, многостепенен процес, на който държим особено много. Преди всичко се стремим да проучим пазара във възможно най-голяма дълбочина. Именно поради тази причина постоянно търсим обратната връзка – държим на впечатленията на нашите клиенти и партньори и се стремим да им предоставим поле за изява.

Можем дори да кажем, че заедно създаваме новите продуктови и системни решения. Това ни кара да следваме един основен принцип, а именно – как най-добре бихме могли да помогнем на нашите клиенти и партньори в решаването на даден проблем или казус. Или с други думи – стремим се да им предоставяме продукти от най-високо качество, готови да влязат директна употреба.

По този начин се гарантира спестяването на значително време и ресурси в етапите на планиране и приложение. Така ние поемаме значителна част от работата – произвеждаме продукти по индивидуални изисквания, както и универсални решения, готови да бъдат вложени в употреба незабавно.

Част от тази политика се дължи и на ясното осъзнаване на факта, че всички участници в процеса – от производителите на продуктови и системни решения, през архитектите и проектантите, до изпълнителите, строителните работници и майсторите, заедно отговаряме пред клиента за качеството от нашата обща работа.

Освен разработването на иновативни продукти и системи, ние инвестираме много и в предоставянето на безплатни услуги. Наред с всичките, за които вече съм разказвал при предишните интервюта, през изминалата година оптимизирахме нашите онлайн асистенти като дори разработихме и нов, безплатен помощник, а именно – COLOR CONFIGURATOR.

С негова помощ, всеки един може да разиграе различни сценарии за дизайна и оформлението на помещенията – от интериорни площи, до екстериорни пространства; от дървени, до метални и пластмасови повърхности; от фугиращи смеси, до бои, мазилки и битумни продукти. Така, едновременно със спестяването на значително време в етапа по планиране на визията на помещенията и екстериорите, потребителят може да си изтегли и генерирана, в реално време, скица на своя проект.

Какви са вашите прогнози и краткосрочни очаквания за развитието на строителния сектор и търговията с имоти?

Моите очаквания са свързани с това строителната продукция в България, подобно на 2017, да продължи да расте и през 2018 и 2019. Европейските средства от новия програмен период предстои да окажат своето положително влияние, след като през 2016 техния спад и конкретно преходът между двата програмни периода, реално доведоха до значителен спад в целия сектор.

Положително влияние върху жилищното и нежилищното строителство ще продължат да оказват икономическият растеж през последните няколко години, тенденциите за ръст на заетостта и на потреблението. Комбинацията от увеличението на доходите и спадащите лихви по жилищни кредити ще продължи да създава благоприятни предпоставки за започване на нови проекти.

Като заключение мога да отбележа, че предстоящите години, в краткосрочен план, биха били благоприятни за сектора. Смятам, че ще продължи да се търси истинско качествено строителство, което би облагодетелствало всички – от нас, производителите, през архитектите и проектантите, до инвеститорите и изпълнителите. А в най-голяма степен – потребителите и пазарът, готови да инвестират в жилищни и търговски площи.