BMW ще се превърне в първия голям автомобилен концерн, който ще повиши цените на колите, произвеждани в САЩ, предназначени за китайския пазар.

Така търговската война, която започна САЩ, в крайна сметка ще удари потребителите, които ще трябва да плащат повече за немските возила поради новите мита, предава Financial Times.

Ходът на BMW идва, след като китайските власти отвърнаха на политиката на щатския президент Доналд Тръмп и наложиха нови тарифи за внос на стоки от САЩ.

BMW е най-големият щатски износител на коли за Китай, от гледна точка на общата стойност на износа. Това е така благодарение на спортните модели, които се произвеждат в Спартанбург, Южна Каролина, който е и най-големият завод на компанията по целия свят.

Мощността изнася над 70% от 371 316-те коли, които произведе през миналата година. Считано от началото на тази седмица, BMW вдига цените на моделите X5 и X6 за Китай, съответно с 4% и 7%.

Единственият друг производител, който засега е повишил цените си за китайския пазар, е компанията за електрически коли Tesla. Тя съобщи по-рано през този месец, че Model S и Model X ще поскъпнат в Китай с около 20%, или със сума между 22 600 долара и 37 600 долара, поради новите мита.

Китай намали митата за внос на автомобили от 25% на 15% в началото на този месец, но малко по-късно ги повиши отново, но само за тези, произведени в САЩ, като скокът бе между 15% и 40%. Това бе ответен ход в резултат на решението на Тръмп да увеличи митата за внос на китайски стоки на стойност 50 млрд. долара.

BWM посочват, че цените на модела X4, който също се произвежда главно в САЩ, „няма да бъдат засегнати твърде много“, тъй като скоро компанията ще започне да ги асемблира на територията на Китай.

„BWM е за свободна търговия, но не може да стои, без да предприеме действия в отговор на пазарните промени“, посочват от компанията в изявление.

Търговската война удари тежко европейските автопроизводители Акциите на най-големите европейски автомобилни производители поевтиняха рязко в ранните часове на днешната търговия

Иронично, BWM и конкурентите от Daimler понастоящем се намират в доста неизгодна ситуация, тъй като през последните няколко десетилетия инвестираха сериозно в САЩ, а сега срещат проблеми да реализират продукцията си на най-големия пазар в света – този на Китай.

Групи, като Audi, Porsche и Maserati, които имат повече европейски мощности, могат да изнасят за Китай при мита от 15%.

Анализаторите от Jefferies нарекоха тарифите за внос „главната заплаха за печалбите на сектора“ и предупредиха, че това може да коства на BMW и Daimler около 4-5% от печалбата им за 2019 г.

Анализаторите на Evercore ISI предвиждат, че печалата на BWM за второто тримесеиче на тази година ще падне до 2.67 млрд. евро от 2.93 млрд. евро година по-рано.