Какво обичат и мразят в социалните медии тийнейджърите?
Поколението Z не познава света без интернет, смартфони и социални медии, а поведението на представителите му е постоянен източник на очарование за компаниите, които искат да разберат как да достигнат до тях със следващия популярен продукт.
Представителите на това поколение, за които често се смята, че са на възраст между 8 и 22 години, рядко гледат телевизия, използват WhatsApp, за да общуват с родителите си, понякога игнорират предложенията за работа и са ухажвани от компании, като Snapchat, Instagram и YouTube, които искат тяхното внимание.
Някои от тях не са почитатели на Facebook, въпреки опитите на компанията да спечели обратно тийнейджърите за платформата си.
Според група 17-годишни младежи, с които са разговаряли от CNBC, представителите на поколението Z могат да бъдат доста потайни в социалните медии, но невинаги са сигурни кога им се показват реклами в приложенията.
Таня изучава математика, икономика и история в училище и използва основно Snapchat, Instagram и Twitter, не издава местоположението си и приема за приятели или последователи в социалните медии само хора, които познава.
“Ако си направя снимка близо до вкъщи, не обозначавам местоположението и т.н. Доста внимавам по отношение на хората, които виждат този пост,” казва тя пред CNBC.
Емил изучава математика, френски език и политика и също внимава с поверителността в Instagram, въпреки че рядко поства. “Когато се сдобих с профил в социалните медии, родителите ми се погрижиха да действам така и сега просто свикнах,” казва той пред CNBC.
“Не искам да казвам, че съм го надраснал или нещо такова, но на практика просто спря да ми пука за харесванията,” добавя той.
Тийнейджърите разговарят със CNBC, след като прекарват седмица в лондонската рекламна агенция Isobel, която има лятна програма за ученици. По време на програмата два екипа получават задачата да създадат рекламна кампания, с която да предупредят по-младите тийнейджъри за опасностите от социалните медии.
Екипът на Таня предупреждава децата да не споделят местоположението си в социалните медии със слогана “Вашият свят е техен,” докато втората група насърчава младите да “Дръпнат шалтера на онлайн омразата.”
Никой от учениците не е пожелал да говори за кибертормоза, но те са наясно с него, казва управляващият партньор на Isobel Джейми Уилямс. “Те знаят всичко за кибертормоза, независимо дали е бил насочен към тях или към техни приятели… имаше теми, които бяха много уместни,” казва Уилямс.
За 17-годишните изглежда има по-голям риск да провалят оферта за работа, отколкото да пазят безопасността си. “Това, което поствате в социалните медии, може да се отрази на работата ви, когато сте по-възрастни … Когато сте по-млади, обаче по-важното е да се грижите за себе си,” казва Таня.
Опасения, свързани с харесванията
Имаше притеснения и във връзка с одобрението от страна на другите. “Не бих искал да постна снимка и реакциите на хората да са отрицателни, дори и ако не отговарят. Не искам да живея с това, че тези хора си мислят ‘О, Боже, какво постна той току-що?’ или нещо такова,” казва Емил.
Това е ключова тема за Instagram, която обяви по-рано през месеца, че разширява тестовия си период за скриване на харесванията в Австралия, Бразилия, Канада, Ирландия, Италия, Япония и Нова Зеландия.
Главният изпълнителен директор на Instagram Адам Мосери заяви, че скриването на броя на харесванията е един от начините социалната мрежа да се превърне в “среда с по-малко напрежение.”
Денис, който иска да бъде актьор, казва, че “не му пука” кой го следва в Instagram и че използва основно Snapchat, за да общува, въпреки че не приема покани от хора, които не познава. За момента обаче той е малко вероятно да използва социалните медии, за да рекламира актьорските си умения.
“Не искам да използвам социалните медии, за да трупам популярност. Така че, ако стана популярен, хората да ме последват,” добавя той.
Денис предпочита руската социална мрежа ВКонтакте (която е сходна с Facebook), за да чати с приятели в Латвия и Русия, както и за да слуша музика.
Рекламите са приета част от социалните медии, но не винаги са очевидни за представителите на поколението Z, участвали в проучването. В Instagram Stories, например, има реклами, които изглеждат като постове от профили, които хората следват, което може да бъде объркващо, казва Таня.
“Понякога те показват реклами между другото. По същия начин сякаш гледаш нормална история. Понякога не осъзнавам, че това не е нечий профил, а нещо като подсъзнателна реклама.”
И тримата използват редовно Snapchat, за да чатят с приятели, докато WhatsApp се използва за групови разговори или съобщения от родители, “тъй като те не ползват нищо друго.”
Що се отнася до Facebook?
“Повечето от нас имат профили, но просто никога не го използваме,” казва Таня. “Това не е нашата социална медия.” Те обаче са наясно, че Facebook притежава Instagram и WhatsApp.
“Тъжно е, когато се опитват да правят повече неща, които са същите … Facebook Stories е същото като Instagram Stories и Snapchat Stories … Facebook просто се опитва да копира всичко, което вече притежава,” добавя Таня.
Facebook просто не е готин, според Емил. “Нашето поколение предпочита марките. Ние сме вманиачени по марките и сме като овцете, струпваме се около онова нещо, което изглежда най-готино. А Facebook е достигнал до онази точка, откъдето няма връщане назад.”
Уилямс е съгласен. “Когато ги питам дали имат профили във Facebook, те ме гледат сякаш почти не са чували за компанията,” казва той.
Освен че се сдобива с информация за това как представителите на поколението Z използват социалните медии, лятната програма на Isobel е възможност за рекламната индустрия да достигне до по-разнообразна група от хора, тъй като учениците са от най-различен произход, казва Уилямс.