М. Геориева: DHL е трамплин за бизнеси, които искат да продават в чужбина
Все по-важна за нас в последно време е една голяма тенденция - B2B електронната търговия, която се осъществява изцяло в електронна среда.
Маркетолози я определят като новата индустриална революция. Неин основен двигател е новият профил на купувачите.
Това заяви Мая Георгиева, E-commerce & Business Development Manager в DHL Express Bulgaria, по време на 13-ото издание на едно от най-големите икономически събития в България - Шумът на парите.
Едва ли някой някога си е представял, че ще претърпим такава дигитална трансформация, каквато видяхме след избухването на пандемията. Всички знаем какво се случи с електронната търговия, дори да не работим в логистиката. В България темповете и ръстовете бяха огромни. За много компании това беше единствената възможност да продължат да работят в условия на пандемия, допълни Георгиева.
Тя увери, че DHL стои много близко до своите клиенти.
"Фокусът ни е насочен към тях. Затова инвестираме изключително много средства в проучвания. Ние не сме просто логистик. Ние сме техен доверен партньор. Усилията ни са насочени към развиване на бизнеса на клиента. Като глобална компания имаме доста точна информация, която е полезна за почти всички клиенти. Набирането й по друг начин би им коствало допълнителни разходи", заяви тя.
При B2B електронната търговия бизнесът купува за нуждите си всичко необходимо от друг бизнес. Всичко това се осъществява в електронна среда. Маркетолозите казват, че всъщност B2B електронната търговия е новата индустриална революция. Доказват го данните, които DHL следи на ежедневна база.
По думите на Георгиева, потенциалът в този бранш е огромен. Оборотите към декември 2021 г. за B2B електронната търговия в глобален мащаб изпреварват 5 пъти оборотите на B2C електронната търговия.
Кой е двигателят във всичко това?
COVID-19 наистина увеличава дигитализацията и процесите, свързани с електронната търговия. Основният двигател на това явление обаче е новият профил на купувачите. Това са т.нар. милениали - поколението, родено между 80-те и 90-те години, което е израснало с телефоните и интернета.
Преди месец DHL основава собствена B2B академия. "Ние ще продължим да инвестираме време и усилия, за да консултираме нашите настоящи и потенциални клиенти за възможностите на този сектор", каза още на форума Мая Георгиева.
По думите й България записва доста добри резултати в електронната B2B търговия. Това, което й прави впечатление, е, че у нас има хиляди фирми, малка част от тях обаче работят изключително успешно.
Фокус за DHL е трансграничната търговия. За много клиенти, които до този момент са продавали само в България, огромната бариера са митническите изисквания. В тази връзка, DHL не е само логистик, но и митнически посредник, който освобождава клиента от всякакви усилия и притеснения.
"За такива клиенти DHL е трамплин. Те трябва само да решат къде и как да продават. Логистика и митница, като специфична материя, остават отговорност на DHL. Можем да бъдем ваш партньор и съветник по въпроси, като какво се случва в Мексико и на пазара в Нова Зеландия, какви са тенденциите при B2B и B2C и т.н. Неслучайно много пъти сме отличавани като логистик №1 в света", посочи още Георгиева.
Какво предстои?
Към декември 2021 г. B2B електронната търговия в световен мащаб има оборот от 14.9 трилиона долара. До 2027 г. се очаква този оборот да достигне 29 трилиона долара. Потенциалът е огромен.
До 2027 г. се очаква още 80% от всички продажби, без значение B2B или B2C, да се осъществяват в онлайн среда. Проучване на Google сочи, че в момента само 20% от продажбите в света се случват през дигиталните канали.
"Потенциалът е огромен и предизвикателствата също. Смятам, че това, през което преминахме през последните две години, ни показа, че можем да се справим. Нещата ще стават все по-добре", завърши Георгиева.
Шумът на парите 2022 се организира с подкрепата на Пощенска банка, Инвестбанк, Уникредит Булбанк, Обединена Българска банка, Амунди, TBI Bank, ЕОС Матрикс, eMAG, Алкомет, Arco Real Estate, Schneider Electric, Планекс Инвест, MyFin, LENO, DHL, БАКБ, Фронтекс Интернешънъл, Coca-Cola HBC Bulgaria, CloudCart, Philip Morris Bulgaria, TBI Buy, УНИКА и Кеш Кредит.