Германският бизнес модел е изправен пред най-голямото си предизвикателство
Настоящата световна криза е принудила всяко второ предприятие в Германия напоследък да се откаже от планирани инвестиции. 39% от компаниите дори е трябвало да се оттеглят напълно от определени пазари. Това показва проучване на Ernst & Young, цитирано от вестник Welt am Sonntag, предава БТА.
В допитването, проведено от консултантската компания, са участвали 760 ръководители на големи фирми, 100 от които в Германия.
"В миналото германските компании са имали огромна полза от свободната международна търговия", казва Константин Гал, партньор към Ernst & Young за региона на Западна Европа. В същото време обаче икономиката на Германия е особено зависима от свободните търговски пътища, международните регулации и сигурните вериги за доставка.
"Предвид многото проблемни точки бизнес моделът на Германия в момента е изправен пред вероятно най-голямото предизвикателство от създаването на Федерална република Германия", смята Гал.
Не само енергийната криза и инфлацията оказват натиск върху германската икономика. Пандемията от коронавирус също продължава да тревожи компаниите. От предприятията в Германия 53% смятат, че най-големият риск е да се наруши функционирането на световните търговски вериги и икономическите процеси поради пандемията – в световен план делът на фирмите, които са на подобно мнение, е с 9% по-малък, сочи проучването. Това се дължи най-вече на факта, че германските компании са особено силно ангажирани в Китай, където правителството продължава да следва много строга стратегия за „нулев ковид“ и където в момента около 200 милиона души са подложени на локдаун, посочва Welt am Sonntag.
В същото време германските компании се тревожат от все по-голяма изолация на Китай. От тях 37% определят образуването на икономически блокове и прекъсването на търговията със стоки като един от най-големите рискове за развитието на собствения им бизнес - в световен мащаб този дял е 30%.
Що се отнася до последиците от руската инвазия в Украйна, ръководителите на компании в Германия почти не се различават в оценката си от колегите си в други държави – 23% смятат това за най-голям проблем, докато в световен план този процент е 22. В САЩ обаче този дял е само 16%, отбелязва изданието.
Германските компании са по-малко песимистично настроени от останалите, когато става въпрос за степента, в която инфлацията може да се отрази върху представянето им. В световен мащаб 69% очакват отрицателни последици, а в Германия този процент е 60.
Същевременно 83% от ръководителите на предприятия в Германия се оплакват, че разходите за труд са се увеличили с повече от 10%. В световен план този дял е 77%.