В разгара на пандемията, докато много хора редят пъзели, Иса Лопес дръзва да създаде свой собствен.

"Исках да се справя с предизвикателство, което смятах за невъзможно", разказва тя в интервю за LA Times за решението да напише история за мистериозно убийство.

"През целия си живот съм обичала загадките, свързани с убийства. Израснах с една наистина нездравословна мания по Шерлок Холмс", споделя Лопес.

Тя описва себе в този период като “момиче в тийнейджърска възраст, което е наистина обсебващо влюбено в измислен викториански кокаинов наркоман”.

Това, което започва да пише, съчетава любовта ѝ към Холмс с някои други увлечения по попкултурата, включително филма Seven на Дейвид Финчър, арктическия терор в The Thing на Джон Карпентър и общия интерес към "неразгаданите загадки на човечеството".

Забърква историята, оставя я да заври и след това я заделя настрани.

Един ден 52-годишната сценаристка получава обаждане от HBO с въпроса какво би направила, ако ѝ поверят тв франчайза True Detective.

Резултатът е True Detective: Night Country - четвъртият сезон на поредицата, стартирала с "незаменимите" Матю Макконъхи и Уди Харелсън.

Сега детективите са Джоди Фостър и Кали Рейс, разследващи обстоятелствата, довели до намирането на група голи и замръзнали изследователи в провинциална Аляска.

Лопес режисира всеки епизод от сезона и е творческият двигател на това ново превъплъщение на култовия сериал.

Новият True Detective и битката със старите фенове Първият епизод оставя впечатлението за зловеща история, която се развива в мрачна и снежна обстановка

Когато беше обявено, че тя ще поеме щафетата от Ник Пицолато, някои фенове бяха разбираемо скептични заради манията по първата част на поредицата, въпреки че вторият и третият сезон не успяха да спечелят същото ниво на похвала от страна на критиката и феновете.

За Лопес, която е родом от Мексико сити, но сега живее в Лос Анджелис, True Detective: Night Country е най-големият и най-значимият проект до момента. Той също така е и много личен - с корени в травмата, през която минава като дете след смъртта на майка си.

Това преживяване е в основата на работата ѝ от години, включително в нейния филм на ужасите Tigers Are Not Afraid - мистична история за деца, попаднали под кръстосан огън на картел, която се превръща в нейна визитна картичка и кара HBO да почука на вратата ѝ.

Работата с мексиканската сценаристка е уникално изживяване за Джоди Фостър, която казва за LA Times, че рядко си е сътрудничила с човек, който има толкова широк спектър от способности - от технически до „по-неуловими“. „Тя е дълбоко емоционална и изразява чувствата си по начин, който никога не съм имала с друг режисьор", казва още Фостър.

Преди да се занимава с мъртви тела и мистериозни символи, Лопес се прочува в родината си с работата си в комедии. Но през 2009 г., когато се опитва да премине от мексиканската филмова индустрия към Холивуд, тя открива, че веселието не е точното чувство, което иска да предаде на публиката.

"Осъзнах, че единственият начин е да се върна към моите много, много мрачни, корени", казва тя за LA Times.

Майката на Лопес умира внезапно, когато тя е на 8 години. Смъртта не е насилствена, но тя така и не успява да се сбогува с нея.

Възрастните в нейното обкръжение смятат, че за едно малко момиче ще бъде твърде травмиращо да види майка си в ковчег. Липсата на закрила я преследва през целия ѝ живот и в творчеството ѝ.

"Когато си дете, имаш чувството, че дори да знаеш рационално, че този човек е мъртъв и си е отишъл, част от теб очаква да го намери зад ъгъла през целия си живот. Усещането за внезапна загуба на човек, който е в центъра на живота ти, е много характерно за историята на True Detective, казва Лопес.

AI ще трансформира Холивуд, но това няма да е история на ужаситеГенеративният AI вече променя начина, по който се правят филми и телевизия. И това е за добро

В Night Country това се проявява като сблъсък между Лиз Данвърс на Фостър, жилава прагматичка, която стъпква скръбта си заради загубата на сина си, и Еванджелин Наваро на Рейс, която се бори с видения.

След като умрелите учени са намерени в това, което Лопес нарича "трупосъбирателен пункт", Данвърс и Наваро са принудени да си партнират, за да разберат какво е станало с тези мъже и как това е свързано със смъртта на местна жена от коренното население.

Като голям почитател на The Silence of the Lambs, Лопес пише ролята на Данвърс с идеята за Джоди Фостър и въпреки че актрисата е завладяна от сценария, не е сигурна дали да приеме ролята, опасявайки се, че не е съвсем подходяща за нея.

Вземайки под внимание притесненията на Фостър, режисьорката променя персонажа.

От Обикновената публика поглъща с апетит всяко съдържание за живота на богатите

"Няма да кажа, че това е един от първите пъти, но имам чувството, че това е един от най-добрите моменти в който съм била чута", казва от своя страна актрисата.

"Новата версия на Данвърс дойде толкова естествено, че много от приятелите ми казаха: О, сега тя се чувства като теб! Аз им отговорих: Благодаря, но не знам дали това е добре”, споделя Лопес пред LA Times.

Първоначално е разписала Наваро като латиноамериканка, като нея самата, но научавайки повече за Северозападна Аляска, осъзнава, че сериалът трябва да се занимава с насилието над инуитски жени.

След като става ясно, че иска детектив, който да е смесица от две култури, Лопес намира идеалната партньорка на Фостър – боксьорката Кали Рейс. Корените на Рейс идват от чероки, нипмук и уампаноаг.

Въпреки че гените на Лопес нямат общо с тези на Рейс, усещането да се отмъсти за ужасяваща реалност като убийството на жени, дългогодишен проблем и в Мексико, я свързва с историята.

"Колкото повече разбирах това, поне половината от детективите ми трябваше да са от този произход. Защото ми е писнало и ми е омръзнало полицейски следователи, които идват отвън, да разгадават случаите на убити и изчезнали жени от коренното население", разказва тя.

Обрати в анимацията: Джордж Р. Р. Мартин и Мики Маус влизат в нови жанровеСъздателят на Game of Thrones планира дебюта си в анимацията с три нови проекта, а Мики Маус се превръща в герой на ужасите, тъй като образът му стана обществено достояние

Веднага щом може да пътува след отпадането на ковид ограниченията Лопес заминава за Аляска с малка група продуценти. Разхождат покрай замръзналия океан и се срещат с жителите на Номе и Коцебуе. "Ядохме елени и тюлени, които те ловуват като част от своята култура. Аз не ям месо, но с тях го направих", спомня си Лопес.

Тя казва, че никога не се впуска в проекти с мисълта за политиката в тях, но става ясно, че фокусирането върху сблъсъка между инуитската общност в град в Северозападна Аляска и бялото население е било неизбежно.

Мексиканската режисьорка също така не е подходила към това превъплъщение с намерението да обори първия сезон, но и това се е случило. Вместо голи женски трупове, анализирани от двама мъже, виждаме обратното: две жени, които инспектират голи мъжки трупове.

Това не е било замислено като "отмъщение". Просто се е случило естествено. "Не казваш на историята какво трябва да направи, историята ти казва на теб", казва Лопес.