Когато следващата седмица Русия отиде до урните, Владимир Путин ще бъде подкрепен от кампания, която струва над 1 млрд. евро за формиране на общественото мнение и повишаване на избирателната активност. Финансирането се далъжи на стремежа му да получи обществен мандат за войната си в Украйна и да продължи да управлява като пожизнен президент на Русия.

Вътрешни документи на Кремъл, изтекли в естонското издание Delfi и цитирани от The Guardian, описват как правителството е вложило пари в мрежа от неправителствени организации и компании за създаване на медийно съдържание. Сред него са филми и канали в Telegram, провеждане на тайни проучвания, организиране на младежки фестивали и създаване на нови медии в окупираните територии на Украйна, които се очаква да осигурят още стотици хиляди гласове за Путин, пише The Guardian.

"Повече няма да толерираме критиките към нашата демокрация и твърденията, че тя не е такава, каквато трябва да бъде. Нашата демокрация е най-добрата и ние ще продължим да я изграждаме", заяви прессекретарят на Путин, Дмитрий Песков, по време на младежки фестивал в Южна Русия тази седмица. Подобно на десетки други опити за имитация на гражданско общество, събитието изготвено от организацията "Знание", също беше подкрепено с щедри разходи от Кремъл, посочва The Guardian.

Анализатор, консултирал участници в политически кампании в Русия, описва разходите като безвъзмездни, отбелязвайки рязкото увеличение на разходите за медии.

Ръководител на медийна организация, финансирана от Кремъл, споделя, че от 2018 г. насам е налице 20-кратно увеличение на държавните разходи за интернет проекти.

Голяма част от това е патриотично съдържание, което е само част от усилията за "предварителна подготовка" на изборите, за да се помогне за осигуряване на широка избирателна активност и да се намали необходимостта от по-груби форми на манипулация.

VSquare, член на разследващия консорциум, който анализира общия бюджет, разделя разходите на Кремъл в три основни категории - президентски избори, управление на информацията и окупирани области в Украйна. Той изчислява общата сума на 1,1 млрд. евро, от които най-голям дял, цели 631 млн. евро, е бил отделен за "информационната война".

Руската вътрешна политика е "курирана" от президентската администрация, което означава, че до голяма степен се ръководи централно, за да се осигури илюзия за избор, като същевременно се постигне резултат, подходящ за Кремъл, посочва The Guardian. Тези усилия се ръководят от Сергей Кириенко, който служи като заместник-началник на администрацията на Путин, заедно с неговия екип, посочен във финансовите документи, цитирани от изданието.

Кремъл въведе редица нови инструменти, за да подпомогне кампанията си за "изтегляне на гласовете", включително тридневен период за гласуване и електронен вот в 29 региона. Те са в допълнение към познатите усилия на ръководителите на държавните предприятия да подмамят хиляди работници да отидат до урните.

Организацията за защита на правата "Голос" съобщи в четвъртък, че управляващата партия в Русия дори е разработила приложение, което би позволило да се следи избирателната активност сред милионите държавни служители.

Татяна Становая, старши научен сътрудник в Центъра "Карнеги Русия - Евразия", казва, че Путин е настоял Русия да продължи да провежда избори, след началото на войната, прекъсвайки мъчителния дебат в администрацията си дали да ги отмени заради войната.

"Изборите като процедура са много важни за него", казваа тя. "Това е ресурс за него."

Според Становая тази година Путин може да се стреми към резултат, равняващ се на 85% от гласовете.

Смята се, че блокът на Кириенко е насърчил Путин да се кандидатира с позитивна платформа за подобряване на живота и материални придобивки за обикновените руснаци. Екипът му прави опити да го накара да обяви кандидатурата си на изложението "Русия" в Москва, което също е част от изразходването на 1 млрд. евро за популяризиране на националните ценности, посочва The Guardian.

Вместо това той обяви кандидатурата си по време на среща с руски ветерани от войната, поставяйки на преден план инвазията в Украйна, тъй като се стреми към нов шестгодишен мандат. Той вече е най-дългогодишният ръководител на Кремъл след Йосиф Сталин и ще надмине времето, през което е на власт, ако се кандидатира за преизбиране през 2030 г.

Изтеклите документи показват, че правителството е наляло милиони в съдържание, включително филми и дори видеоигри, които имат за цел да възхваляват войната в Украйна.

Един от филмите, които са получили държавно финансиране, е 20/22, в който млад руснак, Данила, се записва в неназована частна военна компания, която наподобява групата "Вагнер", и участва в нахлуването в Мариупол. Приятелката му Алиса, която се е противопоставяла на войната, заминава за военната зона, за да го търси.

Филмът е заснет на място в украинския град миналата година, сред сгради, разрушени от руското нападение, при което загинаха хиляди хора.

Смисълът на филма не е труден за разбиране. "Чрез съдбата на героите авторите показват как загубата на националната идентичност, загубата на независимостта им води до голяма човешка трагедия", гласи описанието на лентата.

Първата серия на филма беше пусната по руския Първи канал на 23 февруари, ден преди втората годишнина от инвазията.

Филмът е заснет с подкрепата на Института за развитие на интернет (ИРИ) и е един от поредицата от продукции, планирани за тази година, за да се запази патриотичното съдържание по телевизията в навечерието на изборите.

ИРИ се ръководи от Алексей Гореславски, медиен директор, който по-късно работи като член на президентската администрация на Путин. През 2023 г. организацията получи 220 млн. евро от държавния бюджет, включително 180 млн. за проекти, свързани с изборите.

Според Гореславски през 2023 г. ИРИ ще произвежда над 40% от цялото оригинално съдържание на руския пазар. "Ние притежаваме определен дял от този пазар, за да предадем съвсем просто и ясно това, от което се нуждае държавата", каза той миналия месец. Бюджетът е по-малък от този на руския държавен филмов фонд, който финансира голяма част от индустрията.