Facebook и X се отказаха от новините. LinkedIn ли е големият печеливш от това
Според проучване на Pew малко под една четвърт от потребителите казват, че получават новините си от платформата
Големите онлайн платформи се отказват от новинарския бизнес.
Meta премахна специалните си инструменти за издатели на новини. Google експериментира с премахването на раздела с новини от резултатите от търсенето.
Чатботовете с изкуствен интелект унищожават последните останали начини, по които издателите могат да стимулират трафика към сайтовете си.
А собственикът на X Илон Мъск прекарва по-голямата част от дните си в нападки срещу основните медии.
Всичко това доведе до сериозни размисли в гилдията на журналистите.
Ще спасят ли новините подкастите? Трябва ли всичко да бъде кратко вертикално видео? Появи се и един въпрос, който може би крие правилния отговор: Какво ще кажете за LinkedIn?
Нека да признаем очевидното: LinkedIn никога не е била особено атрактивна платформа.
Да, тя има огромен брой потребители – около един милиард в стотици държави. Но не е ясно колко от тях я използват ежедневно, за да четат и споделят съдържание.
Според говорител на LinkedIn, над 100 милиона членове взаимодействат със съдържанието в своите канали всяка седмица, съобщава FastCompany.
Когато потребителите създават и се ангажират с публично съдържание в основния си канал, то е малко по-различно от това в X или Threads например.
Акаунтът им там е свързан с трудовата история и, предполага се, с истинската им самоличност, което означава, че публикациите са нещо средно между скука и дълбока несигурност.
Но LinkedIn има място и за новини.
Според проучване на Pew, публикувано миналия ноември, малко под една четвърт от потребителите казват, че получават новините си от платформата.
Според същото проучване потребителите на новини от LinkedIn са сравнително равномерно разпределени между мъжете и жените, преобладаващо са либерални и почти 70% са на възраст под 49 години.
Така че, въпреки че платформата може да изглежда като артефакт от друга епоха на интернет, когато социалните мрежи функционираха предимно като директории за лични контакти, това изглежда се променя.
Що се отнася до това какво четат и кого следват, това е по-трудно да се разбере. Ако се опитате да потърсите кои са най-големите инфлуенсъри в LinkedIn, ще откриете същите списъци с известни бизнес личности – Бил Гейтс, Ричард Брансън и т.н. И макар че те споделят съдържание и имат милиони последователи, това не е точно медия.
Платформата обаче може да бъде алтернатива за издатели на новини. Повече от десетилетие тя предоставя на репортерите невероятно мощен журналистически инструмент – мрежа от подкастове, собствен продукт за бюлетини и инструмент за премиум абонамент.
Говорителят на LinkedIn обясни, че те работят директно с над 400 издатели, които са спечелили общо 240 милиона последователи.
Но този вид подкрепа не е нещо ново. Много платформи вече разполагат с версия на тези функции. Така че дали са достатъчни, за да превърнат потребителите на LinkedIn в истинска аудитория?
Журналистът Алекс Кантровиц смята, че е така.
В много отношения той е идеалният кандидат за оценка дали LinkedIn е подходяща за онлайн журналистиката. Той е един от репортерите, които през 2017 г. въведоха термина "LinkedIn broetry", а преди 2 години започва да работи с LinkedIn по подкаста Big Technology.
"За 2 години подкастът се утрои по размер", споделя той.
Казва, че една от най-големите изненади е колко по-приятелски настроени са потребителите на LinkedIn в сравнение с други платформи. "Те осъзнават, че всичко, което пишат там, ще бъде видяно от всеки, с когото работят или който има потенциал да ги наеме. Затова коментарите са по-скоро конструктивни, отколкото в други социални мрежи".
Подкастът му обаче не се разпространява в LinkedIn, а чрез Megaphone и се поддържа от рекламната мрежа на LinkedIn. Но работейки с платформата, той увеличава присъствието си и в нея.
"Мисля, че от около 4000-5000 последователи в LinkedIn, когато започнах да работя с подкаст мрежата, днес стигам до 20 000", казва журналистът.
Този вид растеж започва да кара LinkedIn да се чувства жизнеспособен заместител на любимата социална мрежа на журналистическия свят, Twitter, или на мощта на трафика, каквато беше Facebook. Макар и с някои доста сериозни уговорки.
По дефиниция LinkedIn е професионална мрежа. И въпреки че въведе развлекателни функции, това не се променя. Въпреки че потребителите споделят статии от големи медии, тезии които се представят най-добре, обикновено са почти изключително за бизнеса.
През декември блогът за реклами на LinkedIn сподели списък с най-ангажиращите статии през 2023 г. Всички те имат някаква връзка с корпоративна Америка.
Двете най-ангажирани със статии са на Washington Post, озаглавена "Пилотният проект за четиридневна работна седмица е толкова успешен, че повечето компании няма да се върнат назад" и на Vogue Business, озаглавена "Бъдещето на инфлуенсър маркетинга е офлайн и хипер-нишово".
Кайли Шулц, редактор от The Washington Post, казва, че през последните месеци екипът ѝ е започнал да приема LinkedIn по-сериозно като източник на трафик. Вестникът стартира бюлетин в платформата, наречен Post Grad с четвърт милион читатели. (FastCompany дебютира със своя бюлетин AI Decoded в LinkedIn миналата година и за 10 месеца той вече е събрал над 210 000 последователи).
Според Шулц смисълът на намирането на нов дом за новините онлайн не е в това да имаш канал, в който да вкараш историите си и да очакваш хората да кликнат.
И ако издателите си мислят, че LinkedIn е мястото, където тази стратегия най-накрая ще проработи, много се лъжат.
"Хората ще бъдат отблъснати и ще отидат някъде другаде", убедена е тя и допълва, че тъй като е започнала да използва социалната мрежа повече, се чуди дали всъщност не е по-универсална, отколкото репутацията ѝ. Според нея схващането, че потребителите на LinkedIn искат да четат само бизнес съдържание, е недотам вярно.
Тъй като все повече издатели започват да използват мрежата по-последователно, това може да се промени.
Според анализатора на социални медии Мат Навара, не е невъзможно да си представим как LinkedIn се превръща в по-популярна социална мрежа, тъй като става дестинация за новинарско съдържание. "Тя много повече прилича на традиционна социална мрежа, в която хората споделят новини, мемета и забавни неща", казва той.
Подобно на Кантровиц смята, че липсата на токсичност е причината новините да се справят по-добре там.
"В тях няма толкова много гадости. Начинът, по който хората се ангажират, е по-малко спорен и тревожен. И следователно за LinkedIn е по-лесно да се придържа към новините и да няма всички проблеми с дезинформацията."
Всички изводи сочат, че LinkedIn може да се окаже плодородна почва за изграждане на аудитория за новини.
При цялата си ретро, делова атмосфера, платформата е по-скоро в съответствие с начина, по който сме склонни да използваме интернет сега.
И въпреки че ангажираността в винаги е трудна, има една константа, на която можем да разчитаме: Когато са на работа, хората отчаяно търсят нещо друго, освен работа. А преглеждането на новините винаги е приятно разсейване.